ביקורת: הגיבור

הערה חשובה:

פוסט זה מכיל ביקורת על סרט שנמצא כיום במאבק משפטי בין הבמאי/תסריטאי אסגאר פרהאדי לבין תלמידתו לשעבר, הבמאית אזדה מסיחזאדה. לטענת מסיחזאדה, פרהאדי גנב אלמנטים רבים בהם השתמשה בסרט תעודי על האדם שהיה ההשראה ל"הגיבור" מבלי לתת לה קרדיט ראוי. פרהאדי, מצדו, טוען כי נשען על פרטים שהתפרסמו גם במקורות אחרים ושבכל אופן, מסיחזאדה חתמה על מסמך לפיו היא מוותרת על הזכויות לרעיון. עורך הדין של מסיחזאדה טוען שאין למסמך תוקף חוקי. פרהאדי תבע אותה על הוצאת דיבה, היא תבעה אותו על הפרת זכויות יוצרים ובית המשפט עדיין דן בנושא.

בביקורת, אני מתייחס ל"הגיבור" בתור סרטו של פרהאדי, אולם אין בכך התעלמות מטענותיה של מסיחזאדה על התנהלות לא ראויה סביב ההפקה.

לא קל להיות במאי באיראן. אין לי מושג איך זה להיות איראני באופן כללי, בהעדר עדויות לא מוטות בנושא, אבל ידוע שספציפית, לבמאים קשה כרגע. בזמן שביקורת זו נכתבת, לפחות שלושה במאים איראניים בעלי שם בינלאומי יושבים בכלא מאחר והממשלה לא אוהבת את עבודתם. זו לא סתם ביקורת בסגנון "הסרט שלך כל כך גרוע שאתה צריך לשבת בכלא", אלא צנזורה מאוד חריפה שמופעלת לאחרונה בעוצמה גבוהה מהרגיל. ג'פאר פנאהי, מוחמד רסולוף ומוסטפא אל-אחמד הם בוודאי לא היחידים שנעצרו באיראן בשל יצירת תכנים פרובוקטיביים לטעם השלטון, אבל הם בהחלט היותר מפורסמים. במיוחד פנאהי, שעלול להישפט לשש שנות מאסר, בזמן שסרטו החדש התקבל לתחרות הרשמית בפסטיבל ונציה.

מי שלמזלו מסוגל כרגע להעלות שאלות בלי להיעצר על כך, הוא אסגאר פרהאדי. מצד אחד, סרטיו של פרהאדי, כולל סרטו החדש יחסית "הגיבור", מעמידים את הרשויות באור ביקורתי ומאתגרים נורמות חברתיות ודתיות בכל הנוגע להשפעה שלהן על האזרח הקטן. מצד שני, אחרי שני פרסי אוסקר ואין ספור פרסים במסגרות אחרות, מדובר במישהו שיהיה לממשלה מאוד קשה להחזיק במעצר מבלי שישמו לב להעדרו. הוא לא יוצא נגד האסלאם, או מתייחס לממשל האיראני כמושחת, אבל יש בסרטים שלו תמיד משהו שרומז שהדברים יכולים להתנהל בצורה הרבה יותר טובה.

הגיבור שבשם הסרט הוא ראחים סולטני, אדם שנשפט למאסר לאחר שלא הצליח להחזיר חוב כספי לגיסו לשעבר. כעבור שנתיים, ראחים יוצא לחופשה במהלכה חברתו מוצאת תיק עם מטבעות זהב ומציאה למכור אותם על מנת לשלם את החוב ולהשתחרר מהכלא. השניים מגיעים לחנות לשם הערכת מחיר, אולם ראחים נתקף יסורי מצפון ומחליט לא למכור את המטבעות שבוודאי מאוד חסרים למישהו. הוא תולה מודעות לפיהן נמצא תיק ומשאיר את מספר הטלפון של הכלא למקרה והבעלים המקוריים יראו זאת.

כאשר אישה מגיעה לבית אחותו של ראחים בכדי לקחת את התיק האבוד, הסיפור יוצא לתקשורת וראחים הופך לגיבור מקומי בעיר, כמי שעמד בפיתוי והשיב את האבדה. בעוד מנהלי הכלא ומשפחתו של ראחים שמחים להשתמש בסיפור על מנת לשפר את מעמדו בעיני החברה ולעזור לו לגייס כסף ולמצוא עבודה בכדי שיוכל לשלם סוף סוף את החוב, האיש שמחכה לכסף לא מרוצה. הוא חושד שהושמטו כמה פרטים חשובים מהסיפור ויחד איתו, אנשים נוספים מתחילים לתהות מי האישה המסתורית שהגיעה לאסוף את התיק.

אסגאר פרהאדי הוא אחד מבמאי המתח הטובים ביותר בעולם, זאת למרות שסרטיו נחשבים לרוב לדרמות חברתיות. זה לא כמו שג'ורדן פיל עוסק בביקורת על היחס לאפרו-אמריקאים, אבל הסרטים שלו הם בברור סרטי אימה, או שדיסני פועלים למען אינקלוסיביות, אבל בברור מאשרים רק דמויות שתואמות את המוצרים הנלווים. אצל פרהאדי, לא יודעים שמדובר במותחן עד שכבר נמצאים עמוק בסיפור. זו גם לא הפואנטה שלו, הוא באמת מביים דרמה עם אמירה חברתית. פשוט על הדרך, הוא גם סוג של היצ'קוק מודרני.

הגיבור אינו שונה מהבחינה הזו. הרעיון בעלילה הוא להציג עד כמה מתעסקים בשאלה מי מרוויח ממעשה טוב או רע, מאשר להתיחס למעשה עצמו. אין לראחים כוונות רעות מאחורי השבת האבדה, אבל עצם העובדה שעשה זאת בזמן שהוא בחובות, כשהוא נמצא במערכת יחסים סודית, וצפוי לחזור לכלא, מעלה שאלות. כמו הסרטונים ביוטיוב שמבקשים תרומה לילדים חולים. ברור שהייתי רוצה לעזור, אבל אתם באמת חושבים שבחמש שניות האלה הצלחתם להיראות יותר אמינים מהאיש בצומת שצולע כל פעם על רגל אחרת? אולי אתם באמת מפנים תרומות לעזרה לילדה בסרטון, אולי אתם עוזרים לעוד ילדים, אולי האיש הצולע באמת לא מצליח להתקיים אחרת, אבל יש ממש מעט זמן עבור מי שמביט מהצד להכריע אם זו אמת או שקר.

במצב הזה ראחים מוצא את עצמו. הוא מוכתר כגיבור כי לא עבר על החוק, אבל גם מפקפקים באמינותו כי עבר על החוק בעבר. קשה להבין איך אדם כל כך נחמד וטוב לב הגיע לכלא, חוץ מהאפשרות שכל מי שסמך עליו עם כסף בעבר, דפק אותו. אז למה בעל החוב רומז כל הזמן שיש צד של ראחים שאנשים לא מודעים אליו? למה עד כדי כך חשוב לו לקבל את הכסף בחזרה, שהוא מוכן שקרוב משפחה לשעבר ישב בכלא במקום למצוא עבודה ולהתפרנס בכבוד?

פרהאדי לא ממהר לספק תשובות ואני מעריך אותו על כך. העניין בסרט אינו קשור רק בשאלה מה באמת קורה מאחורי המקגאפין שהוא התיק שנמצא, אלא באופן בו אנחנו הצופים, כמו הדמויות בסרט, בוחרים להאמין לגרסה של המציאות שיותר מתאימה להנחה המוקדמת שלנו. אם ראחים נראה לכם לא אמין מהתחלה, תרצו לראות אותו נופל, בעוד אלו מכם שמאמינים בחפותו, תקוו לסיפור גאולה מרומם לב. אני מצאתי את עצמי באמצע. קשה לי לסמוך על מישהו שמסוגל לחייך כשיש לו סוד גדול להסתיר, אבל באמת שלא נראה שעצם ההימצאות של ראחים בכלא היא הכרחית.

צוות השחקנים עושה עבודה טובה, כולל אלה שמגלמים פקידים אפורים ומשביתי שמחות, דמות שנראה שפרהאדי אוהב במיוחד לכתוב. בעיקר מצטיין מוחסן טנבאנדה המגלם את באהרם, לו ראחים חייב כסף. אף על פי שהוא מעביר את רוב הסצנות בהשתתפותו בנזיפה מאחורי זקנו, טנבאנדה יודע להעביר בצורה אמינה את חוסר האמון של באהרם. הוא לא סומך על ראחים, או על מי שנראה שמשתתף בחגיגה, אבל יודע לשמור על קור רוח עד לנקודה הנכונה, בה כבר אין לו סבלנות למה שהוא תופס כבולשיט.

יש בדיחה ישנה על אדם מאמין שטובע בים ומסרב לעלות על הסירה של המציל, כי הוא יודע שאלוהים יעזור לו. לאחר מכן, הוא מסרב לעלות גם על ספינה של משמר החופים ועל מסוק בדיוק מאותה סיבה. כשהוא מת, הוא שואל את אלוהים מדוע הניח לו לטבוע ואלוהים עונה "שלחתי מציל, שלחתי ספינה, שלחתי מסוק, אבל אתה לא עולה, בן אדם." זו הגישה של פרהאדי לסיפור של ראחים. הרבה בלגן היה נחסך לו היה מנצל את ההזדמנויות לפניו, אבל מרוב נסיון לצאת הכי צדיק שאפשר, הוא רק מסתבך. אפשר לראות בכך השתקפות של החברה האיראנית והרשויות. אנשים מתלוננים, אבל לא מנצלים את ההזדמנות לעשות משהו. גיבורים מוכתרים ברשתות חברתיות ובתקשורת על בסיס יומיומי, כאשר רובם לא מבקשים להיות כאלה. גופים ציבוריים משתמשים בסיפור של ראחים כשהוא נוח להם, ומתנערים מאחריות כשלא. היחיד שנשאר נאמן לעקרונות הוא באהרם ואף אחד לא מקשיב לו, כי הוא לא זה שהוכתר כגיבור. זה לא שהסרט הולך לזעזע משהו ברחובות שיראז, אבל לא כל אחד היה יכול להציג את החוק והרשויות בצורה כל כך צבועה ולצאת מזה חלק. פרהאדי, לפחות עד הודעה חדשה, מצליח.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.