ביקורת: מיסטר גלאס

MV5BMTY1OTA2MjI5OV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzkxMjU4NjM@._V1_UY1200_CR105,0,630,1200_AL__resize.jpg

 

בשנת 2000, "בלתי שביר" היה אחד הסרטים שהכי צפו להם. שנה אחרי שהבמאי הצעיר מ. נייט שאמאלאן הדהים את העולם עם "החוש השישי" הנהדר, כולם רצו לגלות מה הפרויקט הבא שלו. הרבה מסתורין אפף את עלילת הסרט, בכיכובם של ברוס ויליס וסמואל אל. ג'קסון. לבסוף, הייתה זו האכזבה הגדולה של השנה. לא ש"בלתי שביר" גרוע במיוחד, אבל הקצב האיטי והטון המאופק קשים לעיכול ולא מסתדרים עם נושא הסרט. מה גם שעם הציפיות לעוד משהו ברמה של "החוש השישי", כנראה שאף סרט לא היה מצליח להרשים את הקהל הסקרן.

בשנת 2017, "ספליט" היה אחת ההפתעות הגדולות של השנה. אף אחד בשלב הזה לא צפה ששאמאלאן יביים סרט טוב. אחרי עשור וחצי של רמה הולכת ומתדרדרת, היה קשה להאמין ש"החוש השישי" לא היה פוקס מוצלח במיוחד של במאי גרוע למדי. לא ש"ספליט" התקרב אפילו לרמה של הסרט שפרסם את שאמאלאן, אבל עצם העובדה שהוציא סרט שהתקבל בצורה חיובית בידי המבקרים, הספיקה בשביל להרגיש שאולי שפטו את מ. נייט יותר מדי בחומרה. מה גם שבשלב הזה, התחילה להיווצר הערכה מחודשת ל"בלתי שביר" שלטענת רבים, סבל מהשוואה לא הוגנת לסרט שקדם לו והוא בעצם ממש מוצלח בפני עצמו.

"מיסטר גלאס" הוא הפרק השלישי בטרילוגיה שהתחילה לפני 19 שנים ורק לפני שנתיים גילינו שהיא בכלל חלק מיקום סינמטי מתוכנן. דיוויד דאן, האיש החזק במיוחד, העביר את שני העשורים האחרונים בלקיחת החוק לידיים. בכל פעם שהרגיש שמישהו פגע בחלשים ממנו, דאג ללמד אותו לקח ולנסות להציל את הקורבן, אם הדבר עוד אפשרי. יש לו כל מיני כינויים, אבל נראה ש"המפקח" הוא זה שתפס הכי חזק. הוא מחליט לחפש את מי שמכונה "השבט", אדם בעל פיצול אישיות חמור שאחת הזהויות שלו היא יצור פראי בשם החיה, שחוטף נשים צעירות ורוצח אותן בפולחן שזהויות אחרות שלו מעודדות. בנו של דיוויד, ג'וזף, מסייע לאביו ככל הניתן, אבל את עבודת השטח, המפקח עושה לבד.

דרכיהן של הגיבור והחיה מצטלבות במהירות, ככה זה כשכולם מסתובבים באותו אזור בפילדלפיה. העימות ביניהם מסתיים ללא הכרעה, כאשר שניהם נעצרים בידי המשטרה ומועברים למוסד פסיכיאטרי בו דוקטור סטייפל מנסה לשכנע אותם שהכוחות המיוחדים שלהם הם רק אשליה שנגרמה בעקבות טראומה ואין דבר כזה גיבורי-על. באותו מוסד, מאושפז מזה זמן מה גם אלייז'ה פרייס, המכנה עצמו מיסטר גלאס. אותו מיסטר גלאס, למי שאיכשהו שכח, היה זה שעלה על כך שדיוויד דאן לא סתם בריא במיוחד, אלא ממש התגלמות מציאותית של גיבורי הקומיקס עליהם קרא באובססיביות. גלאס מאושפז בגלל הדרכים האיומות בהן מצא את דיוויד, אבל הוא בלתי מזיק כעת, כל עוד זה תלוי בצוות המוסד בעל האבטחה הרופפת ביותר במדינה.

השאלה הראשונה שעולה לגבי הסרט מיסטר גלאס, היא האם מדובר בסרט טוב. נכון, זו שאלה שנשאלת לגבי כל סרט, אבל כאמור, שאמאלאן לא ביים סרט שנחשב מעבר לבינוני כמעט עשרים שנה, כך שעצם העובדה שמישהו עוד מאמין בו היא לא מובנת מאליה. התשובה, אגב, היא לא, מיסטר גלאס אינו סרט טוב. מצד שני, הוא בהחלט לא גרוע ברמות המיוחסות לרוב הסרטים של שאמאלאן.

הבעיה מתחילה בעצם קיומו של הסרט כחלק מטרילוגיה. בעוד יש משהו מרענן בהחלטה לעשות סרט אחד על הווצרות הגיבור ואחד על הווצרות הנבל, החיה רחוק מלהיות משכנע בתור מפלצת בלתי ניתנת לעצירה. בהתחשב בכמות הראיות והמידע שהשאיר אחריו בסוף "ספליט", לא אמורה להיות שום בעיה לאתר אותו הרבה לפני שדיוויד דאן מושך אליו תשומת לב. גם כל הרעיון ב"ספליט" היה להראות איך זהויות שונות בתוך אותו גוף נאבקות ביניהן על הדרך הנכונה, כאשר החיה הוא הוכחה לתאוריה לפיה פיצול אישיות מסוגל להביא לשינויים פיזיים משמעותיים. אלא שמי שמגלם אותו הוא ג'יימס מקאבוי, שבקושי היה אמין בתור אדם רגיל שמסוגל להחזיק פיזית נערה חטופה בסרט הקודם, אז לראות אותו כיצור בעל כח על-אנושי, מאוד מותח את גבולות האמינות.

מנגד, "בלתי שביר" בהחלט עורר בי רצון לראות איך גיבור-על יתפקד בעולם האמיתי, בו החוקים שונים מאלה של הקומיקס. חיכינו 19 שנים כדי לקבל את התשובה: הוא לא יתפקד. דיוויד נעדר מהמסך רוב הסרט וכשכן רואים אותו, הוא עדיין פועל בחשאי, או מוחזק במוסד פסיכיאטרי ולא מנסה בכלל לברוח. מלכתחילה, כח העל שלו היה בעייתי מוסרית, כי דיוויד יודע על פשע רק לאחר שבוצע. זאת אומרת שברוב המקרים, הוא לא מציל אנשים מפגיעה, כמו שהוא מוודא שהם עדיין במקום בו השאירו אותם. הוא גם חייב לגעת בפושע בכדי לקלוט מה קרה, שזה אחלה אם היה משתף פעולה עם המשטרה. פחות יעיל אם הוא צריך לעשות סיורים באיזורים מצומצמים והומי אדם ולנסות לקלוט משהו במקרה. יש שלב בסרט בו דיוויד למעשה מאפשר למישהו למות באכזריות כדי שיוכל לוודא שאחרים לא מתקרבים. נכון שהציל ככה את חייהם, אבל הרקורד עדיין יראה שמנע עזרה ממישהו שכבר היה תחת מתקפה.

מיסטר גלאס אמור להיות החוליה המחברת בין הצדדים. הוא רואה עצמו כנבל-על, אולם לא כזה שנלחם בעצמו, אלא אחד שחושף את הגיבור לעיני כל ומשתמש בשכלו על מנת להגשים תוכניות. פה יש עוד בעיה באמינות. העובדה שגלאס נקרא ככה בגלל מחלה הגורמת לעצמותיו להיות שבירות במיוחד, הפכה ממאפיין טרגי של דמות שמחפשת סיבה לקיומה ב"בלתי שביר" ומוצאת תשובה מפוקפקת בספרי קומיקס, לכמעט בדיחה בסרט החדש. גלאס הוא דמות קלה להפליא לעצירה, פשוט שימו לו רגל, או שתדחפו אותו הצידה. עדיין, מידת ההשפעה שלו על העלילה הופכת את אובססיית הגיבורים נגד נבלים שלו לבלתי נסבלת. הוא כבר לא מחפש תשובה, אלא משוכנע שמצא אותה ויודע כל מה שצריך לדעת על העולם, למרות שהיה מנותק מהחברה ומטכנולוגיה חדישה במשך 19 שנה.

זה גם לא עוזר ששאמאלאן בברור לא מבין בקומיקס, אבל מתעקש לדחוף השוואות לחוברות של גיבורי-על לכל אורך העלילה. הדבר בולט במיוחד בשימוש הלא נכון במונחים כמו "מהדורה מוגבלת" ו"סיפור מקור", או בכך שבחנות הקומיקס בסרט יש אגפים נפרדים לחוברות על גיבורים ולחוברות על נבלים. לא ברור האם שאמאלאן מנסה לשכנע את הקהל שהוא חובב קומיקס, למרות חוסר ההבנה שלו בתחום, או שהוא רוכש בוז עמוק למעריצי המדיום ומנסה להציג אותם כחיים באשליות. בכל מקרה, זה לא עוזר שהוא בנה טרילוגיה שלמה סביב התאוריה שספרי קומיקס מבוססים בעצם על המציאות.

מוזר לכתוב את זה על סרט שמפגיש בין גיבור לנבל בחלק השלישי של טרילוגיה, אבל מזל שאין במיסטר גלאס כמעט אקשן. הקרבות מסורבלים ולא משכנעים, האפקטים ירודים ברמתם והצילום יותר מעודד את הטענה של ד"ר סטייפל על העדר כוחות-על מאשר יוצרת תחושה של קרב אפי בעולם האמיתי. אלה דברים שיותר יגרמו לכם להיזכר ששאמאלאן ביים את "איירבנדר: כשף האוויר האחרון", מאשר להתלהב ממה שקורה על המסך. ברוס ויליס כבר מזמן עושה סרטים רק בשביל הכסף, אז אל תצפו לגיבור קשוח ומגניב כמו ג'ון מקליין. יותר סביר שתקבלו גבר עייף ומשועמם שעושה לפעמים פרצוף מתאמץ. ג'יימס מקאבוי, כאמור, הוא ליהוק בעייתי. ב"ספליט", ההופעה שלו הייתה דווקא טובה, כי שם המוקד היה בריבוי הדמויות שהוא מגלם ובעובדה שמקאבוי לא נראה מאיים מרחוק. במיסטר גלאס, הוא חלק ניכר מהזמן בביסט-מוד וזו אינה אחת מהופעותיו הטובות. גם עם כל השרירים שהוסיף לעצמו לקראת הצילומים, זה ג'יימס מקאבוי. הוא לא מפחיד, הוא מקסימום עושה פרצופים מצחיקים.

זה לא גרוע כמו כמה מהסרטים ששאמאלאן ביים לאורך השנים, אבל מיסטר גלאס הוא תזכורת לכך שלא מדובר בגאון קולנועי, אלא במישהו שיש לו רעיונות מעניינים וחוסר יכולת לפתח אותם. זו הייתה התחושה ב"בלתי שביר" וב"ספליט" וזו התחושה גם כאן. איש משפחה שמגלה שהוא אולי גיבור-על אמיתי? זה מעניין. אדם נכה שמשתמש בידע האדיר שלו בקומיקס בכדי לחפש משמעות לחייו, גם במחיר חייהם של אחרים? גם זה מעניין. חוטף עם פיצול אישיות שמחכה לבואה של אישיות נוספת, רצחנית במיוחד? אני רוצה לראות את זה. איכשהו, שאמאלאן לא מצליח לקחת את הרעיונות הבאמת טובים האלה ולעשות מהם סיפור מוצלח, עם דמויות שלא נראות מטומטמות להחריד וחסרות רגש לחלוטין. בסופו של דבר, מכל הפוטנציאל שטמון בו, מיסטר גלאס הוא בעיקר משעמם. העלילה בקושי זזה, הדמויות לא מתפתחות מעבר למה שהיה ידוע עליהן בסרטים הקודמים ויש כל כך הרבה דיבורים. כולם מדברים על מה שהם חושבים, מרגישים, מתכננים, על מקומם בעולם, על דברים שעשו עד כה. אם הבעיה הגדולה של שאמאלאן בתחילת דרכו הייתה שתיקות מעיקות, כיום הוא לא יודע מתי להפסיק את שטף הדיבור.

שלוש הדמויות בבסיסו של מיסטר גלאס הן בעלות פוטנציאל. שלושתן גם הגיעו מסרטים שהיו מעניינים יותר מהנוכחי. עם זאת, התזמון של המפגש ביניהן שגוי, הוא היה צריך להתרחש לפני שנים. ג'יימס מקאבוי הוא היחיד שבכלל מנסה לתת הופעה טובה והתוצאה מביכה חצי מהזמן. שאמאלאן הפך מהבמאי שכולם מחכים לסרט הבא שלו, לזה שאנשים מופתעים שעוד לא התיאש ופרש. מאז ש"בלתי שביר" העלה לראשונה את הרעיון, קבלנו תשובה איך יראו גיבורי-על בעולם האמיתי בסרטים כמו "קיק-אס" ו"כרוניקה בזמן אמת". אלה סרטים טובים משמעותית ממיסטר גלאס, כי הם נעשו מתוך הערכה לז'אנר והבנה מעמיקה שלו, לא מתוך נסיון לחבר בכח חוטים לא קשורים זה לזה. שאמאלאן מנסה לספר סיפור שאין לו את האמצעים להעביר בצורה טובה. כל עוד מיסטר גלאס מתמקד בכללים שהבמאי שלו יצר, הוא עובד למרות חורים בולטים בעלילה. הכל מתמוטט כשמנסים לשלב אותם עם כללי הז'אנר שמאז "בלתי שביר", כבר הפך להיות המוביל והפופולרי בעיני רוב הקהל.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s