ביקורת: ונום

Venom_(film)_poster_007_resize.jpg

 

אין לאולפני סוני הרבה נוכחות בכל הנוגע לסרטי גיבורי-על. וורנר בראת'רס די שולטים בכל התוכן של די.סי, דיסני מחזיקים בזכויות ההפצה לסרטי הנוקמים ורכשו לאחרונה את הזכויות גם על אקס-מן, פוקס המאה ה-20 מחזיקים עדיין בדדפול וקינגסמן, והלבוי בכלל משוטט עם חברות הפצה מחוץ להוליווד. יש לסוני את זכויות ההפצה של סרטי ספיידרמן, אבל הם יכולים להפיק בעצמם רק גרסאות אנימציה של הגיבורים המפורסמים.

במצב של חוסר ברירה, סוני פנתה להפיק סרט על אנטי-גיבור. לא בדיוק נבל, אבל גם לא מי שתקראו לו כדי שיציל את המצב, אלא אם כל השאר בדיוק בחופשה, או עסוקים עם תאנוס. סוני בחרה ליצור סרט על ונום, שזכה עד כה להופעה קולנועית אחת לא מוצלחת במיוחד ב"ספיידרמן 3". לא שהרעיון לשלב את ונום בעלילה של איש העכביש היה רע, כמו שהוא נעשה בלחץ של זמן, בלי להתעמק באמת בסיפור ועם במאי שהעדיף להמשיך לפרויקטים אחרים, אבל נותר מחויב לעוד סרט אחד בסדרה. זה קצת כמו מה שנעשה עם ביין, שבהופעה הקולנועית הראשונה שלו היה בריון אלם וחסר אופי שגולם בידי מתאבק אלמוני, אבל זכה לגרסה מרשימה בהרבה בגילום טום הרדי ב"עלייתו של האביר האפל".

אפרופו טום הרדי…

אדי ברוק הוא עיתונאי חוקר שלא מפחד לצאת נגד אנשים חזקים בחיפוש אחר האמת. החיפוש הזה עולה לו בעבודתו כאשר ראיון עם המיליארדר קרלטון דרייק משתבש. דרייק לא מאיים לעשות שום דבר, אבל העורך של אדי, שהיה צריך לדעת בדיוק מה יקרה כששלח דווקא אותו לראיין את מי שהגדיר כ"רשע אמיתי", חושש מהשלכות ומודיע לאדי על סיום דרכו המקצועית. בחיפוש אחר המקור שהדליף לעיתונאי מידע רגיש, דרייק מפטר את אן, חברתו של אדי שמייד מודיעה על התפטרותה ממערכת היחסים. המצב נעשה קצת פחות כאוטי כשנכנס לתמונה חייזר רצחני.

אחד המיזמים של קרלטון דרייק כולל הבאת סימביוט מהחלל שמסוגל להשתלט על גוף מארח ולהשתמש בו בכדי לנוע ולהשיג מזון. למרבה הצער, רוב הנסיינים אינם שורדים בעקבות חוסר התאמה עם הסימביוט. עוד יותר למרבה הצער, רובם לא יודעים עד כמה הניסוי בו הם משתתפים מסוכן, אבל עדיין חותמים על חוזה, כי קרלטון דרייק הוא רשע שמנסה למצוא תרופה שתקח את האנושות לשלב הבא באבולוציה, או משהו כזה. תכלס, הוא אילון מאסק רק בלי מגבלות בירוקרטיה.

אדי עצמו נחשף לאחד הסימביוטים ומתאחד איתו. הסימביוט, הנקרא ונום, תמיד רעב והופך את אדי לבלתי ניתן להשמדה, במחיר שמיעת קולות, הסתבכות עם החוק ורדיפה בידי אנשיו של דרייק. טוב, לא כל כך הסתבכות עם החוק, כי אין למעשיו של ונום שום תעוד או השלכות לטווח ארוך. אתם יודעים, בעידן הזה בו מיליארדר יכול לשלוח חללית פרטית לחלל, אבל אף אחד לא מסתובב עם טלפון סלולרי, או דואג לתעד יצור שחור ענק נלחם בחמישה אנשים בו זמנית.

בקיצור, ונום הוא סרט עם הרבה בעיות. זו לא ההופעה הכי גרועה של הסימביוט בקולנוע, הוא לא גורם לאדי להפוך לאימו ולרקוד בלי סיבה באמצע הרחוב, אבל זה סרט שממש לא רוצה שהצופים יחשבו במהלכו. החופשיות בה אדי מהלך עם ונום בתוכו תמוהה כמעט כמו החופש של דרייק להשתמש בטכנולוגיה צבאית בלב אוכלוסיה אזרחית. הוא אמנם מאוד מאוד עשיר, אבל בתור מי שממש מנסה להסתיר שערוריות שקשורות לפועלו, דרייק לא עושה שום מאמץ להימנע מהתנהלות של חונטה ברפובליקת בננות.

עוד עניין מטריד הוא ההתנהלות שבין אדי ואן. קודם כל, היא צודקת שעזבה אותו לאחר שנצל אותה, חדר לפרטיותה והביא בעקיפין לפיטוריה. אולי התגובה נראית מוגזמת בהתחלה, אבל בעיקר כי הסרט מראה לנו את השניים כזוג מאושר ותו לא. אני מצטער, אבל זוג מאושר לא נפרד מבלי לריב אפילו פעם אחת לפני כן. בטוח היו כל מיני רמזים מתחת לפני השטח שיוצרי הסרט החליטו לא להטריח אותנו איתם. בנוסף, ונום אמור לשמש לא רק כטרמפיסט ומגן עבור אדי, אלא גם סוג של קול פנימי. הוא משוכנע שאדי ישיג את אן בחזרה, למרות שעברה חצי שנה מאז הפרידה, אן נמצאת בזוגיות עם גבר אחר והיא הבהירה טוב מאוד שאינה מעוניינת להמשיך בקשר עם אדי. כל זה לא משנה, כי אדי צריך להשיג אותה בחזרה, כמו פרס בתחרות, בלי קשר לדעתה או לנסיבות בגללן השניים נפרדו.

ככל שמתעמקים בזה, מתגלה הבעיה הגדולה ביותר בסרט.  אדי הוא חרא של בן אדם. זה לא בהכרח דבר רע, אפשר לעבוד עם זה, גם טוני סטארק לא היה צדיק גדול ב-2008. אלא שאם ונום אמור להיות הכוח היצרי וחסר הסבלנות שאדי מנסה לרסן, אולי זה שאדי לא לוקח קשה מדי את הרעיון לסכן חיים של אנשים סביבו, לא הופך את השניים לניגודים שצריכים למצוא איזון. למעשה, נראה יותר שהתוספת של ונום לחייו היא רק ברכה עבור אדי, במקום להיות ברכה מעורבת בקללה. הוא לא חש צורך לדווח לרשויות, או לנצל את שמו כעיתונאי בכדי להזהיר את הציבור. מילא אם היה שומר את קיומו של ונום בסוד, אבל אדי נותן לסימביוט להופיע ללא התנגדות, כך שבאמת לא ברור למה לכל הרוחות אמור להיות לי אכפת מאדי ברוק, אם לאף אחד אחר לא משנה מה הוא עושה עם ונום.

זה גם לא עוזר שאף אחד מהשחקנים לא נראה כאילו אכפת לו מהתפקיד, או שוונום עצמו נראה כמו אפקט מלפני עשרים שנה ולא כמו משהו שנוצר במסגרת תקציב של מעל למאה מיליון דולר. אש כחולה זה מגניב והכל, אבל לא היה כדאי לעשות מאמץ מינימלי לגרום לדמות שהסרט נקרא על שמה להיראות כאילו היא נמצאת באותו מישור קיומי כמו העולם סביבה? טום הרדי, שהציל את כבודו של ביין ונתן לו קול ונוכחות שהיו חסרים בהופעה הקולנועית הקודמת שלו, לא עושה אותו דבר עבור אדי ברוק. ונום עצמו יותר מעניין מזה שהופיע ב"ספיידרמן 3", אבל אפילו טופר גרייס השקיע יותר במציאת עומק בדמות של אדי. מישל ויליאמס בתפקיד אן כמעט גרמה לי לשכוח שהיא דווקא יודעת לשחק. משהו בגילום של הדמות הזו הוציא ממנה את אחת ההופעות הגרועות בחייה. ריז אחמד קצת מנסה להיות אמין בתור דרייק, אבל הרגע בו הוא בשיא הרצינות רואה ילדה קטנה מסתובבת באמצע הלילה במעבדה שלו ולא מתנהג כאילו משהו בזה מוזר, מדגים עד כמה לאף אחד לא היה אכפת מהסרט. אולי רק לאמינם, הוא כתב שיר נושא לא רע בכלל.

הבמאי רובן פליישר מוכר בעיקר בזכות שני סרטים קודמים: קומדיית האימה "זומבילנד" ו"יחידת הגנגסטרים", שהדגים יפה מאוד עד כמה פליישר לא יודע לעבוד עם אפקטים דיגיטליים. ונום דורש ממנו לא רק שליטה באפקטים, אלא גם ליצור סצנות אקשן מעניינות ולבנות את העלילה סביב דמות מורכבת שסובלת מילולית מפיצול אישיות. זה גדול עליו. יש בסרט סצנות מרדף ולחימה שחצי מהזמן אי אפשר להבין מה קורה בהן. דברים עפים, ונום מראה איזה כח חדש, אדי מבליח לרגע מתוכו, או אולי בעצם רק מדבר איתו… נורא קשה לעקוב. אם על "אנטמן והצרעה" אמרתי שהוא אולי מטופש, אבל לפחות מנצל בצורה יצירתית את היכולות של הדמויות ואת הגאוגרפיה של סן פרנסיסקו, ונום לא מגדיר באופן ברור מה הסימביוט יכול לעשות. הסרט מתרחש בסן פרנסיסקו, אבל מצולם באופן בו זו יכולה להיות כל עיר גדולה שיש בה ציי'נהטאון. יש אולי רגע אחד שמתייחס לכך שסן פרנסיסקו עשויה גבעות וזהו, אין שום שימוש בטופוגרפיה של הסביבה לאחר מכן. זה פספוס רציני, כי ניצול נכון של הסביבה נותן לסרט תחושה של קרבה לעולם האמיתי.

יש כמה רגעים קומיים בכוונה והסרט בהחלט גרם למישהו בשורה מאחורי לצחוק בקול רם. זה לא סרט גיבורי העל הכי גרוע וגם לא ההופעה הכי גרועה של ונום בקולנוע. הוא רק לא טוב. משהו שנעשה על אוטומט בלי שלבמאי, לכותבים, לשחקנים, או לצוות הטכני, יהיה מספיק אכפת בשביל להצדיק את זמן העבודה והכסף שהושקעו. יש סרטים גרועים שאפשר לראות עד כמה השתדלו לעשות אותם מיוחדים. זה לא אחד מהם, זה סתם סרט שמקווה להתחיל סדרה ועל פי נתוני ההכנסות מסוף השבוע הראשון, כנראה גם מצליח. אני מקווה שעד שיתחילו לעבוד על הסרט השני, מישהו בסוני יחליט שאם רוצים להתחרות באולפנים אחרים, צריכים להתחיל לקחת את העבודה ברצינות.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s