ביקורת: משפחת סופר-על 2

incredibles_resize.jpg

 

כשהסרט "משפחת סופר-על" יצא לקולנוע, הלכתי לראות אותו עם אחותי. אני חושב שזו הייתה הפעם האחרונה שעשינו משהו רק שנינו, כי מאז נולדו לה כמה ילדים, הגדול שבהם כבר בן 14. למעשה, הוא באותו גיל כמו הסרט. עבר כל כך הרבה זמן מאז הצפיה ההיא, שילד שעוד לא נולד אז, כבר הספיק לחגוג בר מצוה. כל כך הרבה זמן, שכשהסרט יצא, הופעה של סמואל אל. ג'קסון בסרט על אנשים עם כוחות מיוחדים לא הייתה בתור ניק פיורי והשם של פיקסאר נקשר בקומדיות פרועות ולא בסצנות סוחטות דמעות.

קשה לומר למה חיכו כל כך הרבה זמן עד שהתחילו לעבוד על "משפחת סופר-על 2", אבל פיקסאר באופן כללי נוטים ליצור המשכים מאוחרים. "צעצוע של סיפור 3" יצא 11 שנים לאחר הסרט הקודם בסדרה, "בית ספר למפלצות" הוא פריקוול לסרט שיצא 12 שנים לפני כן ו"מוצאים את דורי" יצא כאשר נמו כמעט בגיל של האחיין שלי. עדיין, משפחת סופר-על שבר את השיא. בראד בירד במאי עסוק, אבל הוא עבד רק על סרט אנימציה אחד בין השנים 2004 ל-2018 ואפילו במונחים של הפקות אנימציה, מדובר בהמתנה ממושכת.

למרות הזמן שחלף בעולם האמיתי, משפחת סופר-על 2 מתחיל בדיוק בנקודה בה הסרט הקודם הסתיים. משפחת פר, המורכבת כולה מגיבורי-על, יוצאת להילחם בנבל שחופר בורות במרכז העיר באמצעות מקדח ענק. אבי המשפחה, בוב, מוכר לציבור בתור מר סופר-על (אינקרדיבל במקור), החזק במיוחד. אשתו, הלן, היא אלסטיגירל המסוגלת להימתח ללא קושי. הבת המתבגרת ויולט מסוגלת להפוך לבלתי נראית וליצור שדה כח המגן עליה ועל מי שלצדה, ודאש הצעיר ניחן במהירות-על. רק לתינוק, ג'ק-ג'ק, עוד אין כוחות, או לפחות זה מה שבני המשפחה חשבו. כשג'ק-ג'ק מתחיל להפגין לראשונה יכולות על-אנושיות, הוא לא מסתפק בכח אחד, אלא מפתח שורה של כוחות בהם טרם למד לשלוט.

המשפחה אמנם מונעת פגיעות בנפש, אבל הנזק הכלכלי שפעילותם גורמת, מביאה לביטול תכנית סודית להגנה על סופרים והופכת את פעילותם לאסורה בהחלט. החוק נגד שימוש בכוחות-על אמנם היה קיים עוד לפני כן, אבל לפחות היה מי שדאג להגן על זהותם הסודית. כעת, המשפחה ניצבת בין הברירה לחיות חיים נורמליים ולא לנסות להציל את היום, לבין עברה על החוק והסתכנות במעצר שיפריד ביניהם. זה המצב, עד שאח ואחות מיליונרים לוקחים עליהם חסות בנסיון לקדם חקיקה שתעשה לגליזציה לסופרים. הם מאמינים שצריך להיות חכמים ולהציג לציבור את הצד של הגיבורים, במקום רק את הנזק ההקפי שנגרם כתוצאה מפועלם. הלן נבחרת להיות זו שתוביל את הקמפיין, מה שמביא את בוב להיות לראשונה בחייו לבד בבית עם שלושת הילדים, בזמן שאמא הולכת לעבוד.

היפוך תפקידים במשפחה הוא זריקת רענון שהפרנצ'ייז היה זקוק לה. הסרט הראשון הציג את בוב כמי שעובד בעבודה משרדית ביום ומתגנב בלילה בכדי להאזין לרדיו המשטרתי ולמנוע פשעים עם חברו הטוב פרוזון, בזמן שהלן נשארת בבית עם הילדים. משפחת סופר-על 2 לוקח מילולית את הקלישאה לפיה להיות הורים טובים זה כח-על בפני עצמו. אחרי שלפני כמה שבועות, "ואז הגיעה טלי" הציג את הבעייתיות שבהטלת כל האחריות על הורה אחד, הטיפול של משפחת סופר-על 2 יותר קומי, אבל עדיין מבהיר שמדובר באתגר קשה יותר מכל נבל-על שבוב אי פעם נתקל בו. הוא מנסה להיות אבא טוב, אבל חוסר הנסיון והשינה מביאים אותו אל סף קריסה. אין פה אמירה מהפכנית במיוחד, כבר שנים שנעשים סרטים וסדרות טלוויזיה על משפחות שמתנהלות בניגוד למודל הקלאסי של המשפחה הגרעינית, אבל בהחלט טוב שבראד בירד בחר להציג הפעם את הלן בתור הגיבורה שלא יכולה לוותר על ההזדמנות לתקן את העולם, בעוד היא מפספסת רגעים בחיי המשפחה כי הם מתנגשים בזמן העבודה.

הקטע של היפוך תפקידים בסרט ההמשך הוא טריק חביב על פיקסאר. ב"צעצוע של סיפור" היה צריך להחזיר את באז לחדר של אנדי, אז בסרט השני באז הוא זה שמוביל את משלחת החילוץ. "במוצאים את נמו" דורי עזרה למרלין למצוא את בנו האבוד, אז בסרט השני דורי היא זו שהשניים האחרים מחפשים. זה אולי לא כל כך מקורי, אבל כשההיפוך נעשה בצורה מספיק חכמה ועם תשומת לב לפרטים, הוא בהחלט עובד.

נשאלת השאלה למה משפחת פר מתעקשת לעסוק במעשי גבורה גם כשהדבר אינו חוקי. או, בפרפרזה על המשפט מבאפי, "ניסיתם לא להיות גיבורי-על?". הנרטיב שהסרט מקדם הוא שאין להם ממש ברירה. כשגדלים עם כוחות מיוחדים, הנטיה היא תמיד לנסות להציל את העולם, ובהחלט יתכן שמדובר בעניין בלתי נשלט. גם בסרט הראשון וגם בשני, הנבלים נעזרים בטכנולוגיה על מנת להשתוות בכוחם לאלה שנולדו מיוחדים. כאילו הצלת העולם כה מוטבעת בגנים של גיבורי-העל, שאין בעצם נבלי-על ביקום שלהם, אלא גאונים בעלי הפרעות נפשיות שנעזרים בידע ובממון על מנת להשיג את מטרותיהם. נראה שכמו אחת הדמויות בסרט, גם בירד עושה רומנטיזציה לגיבורי-העל ורואה בהם טוב מוחלט. יש להם חולשות אנושיות והם לא תמיד ידעו להתמודד עם אתגר בצורה היעילה ביותר, אבל זה לא סתם שהחברה רואה בהם סכנה גדולה יותר מאשר הטיפוסים אותם הגיבורים מנסים לעצור. הרבה יותר קל לסמן את מי שנולד שונה וצפוי שינסה להציל את המצב בהרבה רעש ובלגן, מאשר לבנות פרופילים מורכבים ולזהות בזמן את מי שפועל בסתר על מנת להפיל את הכלכלה או לחטוף מישהו תמורת כופר.

האמירה הזו, שיוצאת נגד אפליה מובנית בחוק הפוגעת בציבור שלם רק בכדי להימנע מפתרון מורכב יותר, היא מה שבאמת נותן למשפחת סופר-על 2 זכות קיום. הוא סרט מאוד מבדר, אבל להוציא את הדיון הקצר מתי חוקים יוצרים חוסר צדק במקום לתקנו, יש כאן חזרה באופן כללי על עלילת הסרט הראשון. הדמויות לא באמת התפתחו מאז, הנבל גנרי יותר מקודמו, פרוזון ועדנה מוד עדיין זוכים לזמן מסך מאוד מוגבל והקושי של בוב לחיות חיי משפחה שלווים מבלי שנשקפת מעליו סכנה תמידית, הוצג כבר ב-2004. החידוש היחיד כאן הוא שבמקום להתחמק מדיון בחוק מעורר המחלוקת, הסרט מציע הסברים לקיומו ורעיון פרקטי כיצד לשנותו.

בראד בירד הוא במאי אקשן מצוין, כפי שהוכיח כבר במשפחת סופר-על הראשון וב"משימה בלתי אפשרית 4: קוד הצללים". הייתה לו נפילה עם "בחזרה למחר", אבל משפחת סופר-על 2 הוא שוב דוגמה להבנה של בירד בשמירה על מתח גבוה. סצנות האקשן מבויימות היטב, ההומור מתוזמן כמו שצריך והיחסים בין בני המשפחה אמינים, גם אם אינם מורכבים כמו בסרט הקודם. הדמויות מעוררות חיבה אפילו כשהן עושות משהו שאנחנו יודעים שיגרום יותר בעיות מתועלת. הנסיונות של בוב לטפל בילדים בעצמו והפחד של הלן שלא הייתה צריכה לקבל על עצמה עבודה שמרחיקה אותה ממשפחתה, יוצרים אמירות ותגובות מוכרות מהמציאות, רק בתוספת היכולת לרוץ בלי פגע דרך קירות. זה לא מרגש כפי שהתרגלנו לצפות מפיקסאר, אבל בהחלט מהנה ומנסה לתת מימד נוסף לז'אנר גיבורי-העל שנדמה שכבר לא נותר כמעט מה לחדש בו.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s