ביקורת: פרא

Rampage-poster-1_resize.jpg

 

אי שם בתחילת שנות התשעים, הייתי בבית של חברים של המשפחה וכפי שתמיד עשיתי במצבים כאלה, רציתי לדעת אלו משחקים יש להם במחשב. שדכו אותי לצאצא הקרוב ביותר לגילי והוא עבר איתי על רשימת המשחקים בדוס, אף אחד מהם כמובן אינו העותק המקורי. האינטרנט אולי הביא הרבה דברים חדשים לחיינו, אבל הוא בהחלט לא המציא את הפיראטיות.

המשחק שהכי תפס את תשומת לבי באותו יום, היה "Rampage", בו משחקים מפלצות שצריכות להרוס בניינים בתוך עיר בזמן שהצבא מנסה לחסל אותן. היה משהו כיף במידה יוצאת דופן במשחק הזה. אולי ההזדמנות לשחק מפלצת כמו בסרטים, או התחושה שממש לא צריך להכיר איזה סיפור רקע בשביל להבין מה קורה ומי נגד מי. לא הייתי טוב במיוחד במשחק, נפסלתי די מהר למעשה, אבל עד היום אני זוכר שרציתי לנסות שוב ושוב, בתקווה שהפעם, המסוקים המעצבנים האלה לא יפריעו יותר מדי.

עברו יותר משלושים שנה מאז יצא Rampage המקורי והנה מגיע סרט המבוסס עליו, עד כמה שאפשר לבסס סרט באורך מלא על משחק בלי עלילה. אני יודע מה אתם חושבים, מעולם לא יצא סרט מוצלח המבוסס על משחק מחשב. אפילו חסידי "מורטל קומבט" יודו שהוא לא הכי מחזיק מעמד ברגע שעוברים את גיל 12. עדיין, הטריילר של "פרא" נראה מהנה ולא כבד מדי, אז החלטתי לתת לו הזדמנות.

בעקבות ניסוי שמשתבש בתחנת חלל פרטית, נוחתים בכדור הארץ שלושה רסיסים בהם פתוגנים שפותחו במעבדה. הנדסה גנטית נחשבת לנשק לא קונבנציונלי בעולם החלופי בו הסרט מתרחש (זה אפילו לא העתיד, סתם עולם עם לוח זמנים קצת שונה), כך שהחברה שיצרה את הפתוגנים מעוניינת להעלים אותם כמה שיותר מהר מבלי למשוך תשומת לב מיותרת. הם שולחים כח משימה מיוחד לוויומינג, שם נחת רסיס אחד, מאחרים לסן דייגו, שם נחת שני ולא טורחים בכלל להגיע לפלורידה בעקבות השלישי. זה מה שקורה כשתאגיד השווה מיליארדים מנוהל בידי אח ואחות שאני נשבע שראיתי באחד הפרקים הפחות מוצלחים של "קפטן פלאנט". הם עסוקים מדי בלחרוש מזימות במקום לדאוג לבצע אותן כמו שצריך.

הפתוגנים גורמים לשינוי גנטי מהיר ההופך שלושה בעלי חיים שנחשפים אליהם למפלצות ענקיות בעלות יצר הרסנות בלתי נשלט. אחד מבעלי החיים האלה הוא ג'ורג', גורילה לבקן החי בגן החיות בסן דייגו ומתקשר בשפת הסימנים עם המטפל שלו וחברו הטוב, הפרימטולוג דיוויס אוקויה. מכיוון שדיוויס מגולם בידי דוויין ג'ונסון, אדם ששרד מספר לא ידוע של כסאות לראש בטרם הפך לשחקן, המבנה הגופני המאוד שרירי שלו מוסבר בכך שהיה בעבר חייל בכוחות המיוחדים והציל את ג'ורג' כשזה היה תינוק מידי ציידים. אלא שגם הידידות המופלאה בין דיוויס לג'ורג' לא מספיקה כאשר הפתוגן מתחיל לעשות שמות בגנום של הגורילה ולהפוך אותו לגרסה גדולה ואלימה בהרבה של עצמו (או לחלופין, גרסה מוקטנת של קינג קונג).

קשה להצביע על הסיבה המדויקת לכך שסרטים המבוססים על משחק מחשב נוטים להיות מאיכות ירודה. זה שילוב בין זלזול של המפיקים בקהל, בחירה במשחקים שאינם כתובים בצורה קולנועית, ונסיון להוציא מהם בכח כל שארית של הגיון משחקי מחשב, על מנת שיראו מציאותיים. למה? אם כל משחק מחשב היה צריך להיות מציאותי בכדי למצוא קהל, מריו עדיין היה מתקן צינורות באיטליה הקטנה וסוניק מעולם לא היה פוגש בשועל מעופף עם שני זנבות. פרא מבוסס על משחק מטופש, שלחלוטין מודע לכך שהוא מטופש ולא אמור להיות משהו מעבר. זה משחק שחלק מהכיף בו, הוא ביכולת לפעול על פי קונספט של בי-מובי זול מבלי לחשוב על ההשלכות שבאכילת עוברי אורח והרס בנייני מגורים.

שכחו לומר את זה ליוצרים של הסרט. מישהו החליט שפרא צריך להיות סרט אקשן רציני, שיש בו אמנם רגעים של הומור, אבל הם נדירים ביחס לפעמים בהן הסרט מותח עד הסוף את דרוג הגיל שלו. במקום לצחוק על הנסיונות של המפלצות לאכול אנשים ועל הנסיונות הנואשים של הצבא לעצור אותן, פרא פשוט מראה אנשים נטרפים מדי פעם, בעוד מפקדי הצבא מתווכחים עם דיוויס ועם הסוכן מהארגון הממשלתי החשאי על עוצמת הנשק בה מותר להשתמש. במילים אחרות, פרא הוא לא סרט מהנה, הוא סרט אסונות ממוצע לחלוטין שמצליח איכשהו להוציא את הכיף ממשחק בן 32 שנים עליו הוא מבוסס.

עדיין, הייתי יכול לזרום עם הכיוון האפל של הסרט אם לפחות היה עשוי טוב. יש שלוש מפלצות שנעות לנקודה מסוימת בגלל תרוץ שהתסריטאים שלפו מתוך כובע. אפשר להראות את המסע שלהן לעבר המטרה, את הנסיונות לעצור אותן בדרך ואת ההבנה האיטית של דיוויס שחברו הפך למפלצת שחייבים להרוג לפני שתביא למותם של מיליונים. אפשר, אבל זה לא מה שהסרט עושה. המפלצות והדמויות פשוט גומאות מרחקים ללא הפרעה ומופיעות בנקודות הדרושות בתזמון מושלם. שני הנבלים נשארים הרבה יותר מדי זמן בבניין ריק מאדם והסוכן עסוק יותר בלנסות להישמע כמו סם אליוט מאשר לשדר איזושהי דחיפות.

אני לא מצפה לתסריט גאוני כשמדובר בסרט מפלצות, או אפילו לאפקטים הכי טובים בעולם, אבל אני כן מצפה שלפחות יהיה לי עניין כלשהו בסיפור. פרא לא מספק את זה, כי לא רק שלוקח נצח עד שמתחיל האקשן האמיתי, גם האקשן הזה כל הזמן נעצר בידי דמויות אנושיות משעממות. אני מזכיר שבמשחק Rampage משחקים את המפלצות, בעוד בני האדם הם או אויבים, או משהו שאוכלים בשביל נקודות בריאות. זה מה שהופך אותו למהנה כל כך, שהוא מאפשר להיות היצור הרע בלי לפחד ממה שיקרה. הסרט ניגש מהכיוון הנגדי ומנסה ליצור הזדהות עם דמויות אנושיות שטחיות, בזמן שג'ורג' הוא המפלצת היחידה שבכלל טורחים לתת לה שם.

דוויין ג'ונסון מנסה לקחת את הנטל הרגשי של הסרט על כתפיו ובעוד מדובר בכתפיים מאוד רחבות, דיוויס רחוק מלהיות דמות מעוררת חיבה. הוא לא מסתדר עם בני אדם, כי סיבות, אבל לא יעזור כמה פעמים הוא צועק שג'ורג' חבר שלו, יגיע השלב בו אדם צריך להודות שהחבר שלו הוא גורילה ענקית שאוכלת אנשים ומשמידה בלוקים שלמים במרכז אחת הערים הצפופות באמריקה. לא קל להודות בזה, בדיוק כמו שקשה להכיר בכך שהחבר הכי טוב שלך רואה "סברי מרנן" לא באירוניה, אבל זה משהו שצריך לקרות והסרט מפחד להגיע אליו. הסוף של הסרט אפילו שונה לסוף גרוע יותר כי ג'ונסון לא אהב את הגרסה המקורית. הוא למעשה מציג התפתחות בתור שחקן וכמעט משכנע ברגעים דרמתיים, אבל כשהכוכב של הסרט מסרב לצלם משהו כי הוא חושש שהסצנה תהיה מורכבת מדי רגשית בשביל הקהל, זה סימן לסדר עדיפויות בעייתי.

פרא הוא תאונת מעבדה שתישכח עד שיצא הסרט הבא של דוויין ג'ונסון (שכבר היה טריילר שלו לפני ההקרנה של פרא). זה לא שחומר המקור היה מתוחכם במיוחד, אבל הוא היה שטותי ולא התבייש בכך. יוצרי הסרט לא הפנימו את זה שהמשחק הצליח כי המפלצות היו הגיבורים בו, ועשו את אותה טעות שנעשתה עם סרטי הרובוטריקים – יותר מדי דגש על בני אדם ולא מספיק על יצורים ענקיים שזורעים הרס. נכון שגם הרובוטריקים וגם פרא הם סרטים מצליחים כלכלית, אבל עם גישה שונה, פרא היה יכול להיות גם מהנה לצפיה. במקום לנסות להפוך רעיון מטופש לאפל וריאליסטי, אבל להשאיר בתסריט בדיחות גסות בתזמון גרוע ונבלים שכאילו יצאו מהצגת ילדים, הייתה צריכה להגיע יד מכוונת שתקבע את הטון עבור הסרט כולו, במקום ליצור מישמש לא משכנע.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s