תמונת מצב

בעוד כמה ימים, יוכרזו המועמדים לפרס האוסקר ה-90. הזוכים עצמם יחשפו רק בתחילת מרץ, אבל נראה שאפשר לראות כבר עכשיו לאן הרוח נושבת. הנה הערכה אישית שלי לגבי תמונת המצב בחלק מהקטגוריות, נכון לסוף השבוע האחרון שלפני ההכרזה על המועמדים.

 

הסרט הטוב ביותר

סרט.jpg

המרוץ השנה התחיל הרבה יותר פתוח מאשר בשנה שעברה, אבל נראה שהולך ומתגבש כיוון. בעוד אף סרט אינו פייבוריט חד משמעי, נוצר סביב "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" באז של זוכה. אם לא הוא, "ליידי בירד" הוא האופציה הבאה הסבירה ביותר. במידה ושניהם לא פופולריים כפי שנדמה, "תברח" ו"צורת המים" גם נמצאים בתמונה ויכולים לקטוף את הפרס.

 

הבימוי הטוב ביותר

בימוי.jpg

להבדיל מקטגוריית הסרט, פה דווקא נראה שיש יתרון ל"צורת המים". גיירמו דל טורו הוא הוותיק והמוכר מבין הבמאים שנחשבים בעלי סיכוי לזכות ובהחלט אפשרי שגם השנה יהיה פיצול בין פרסי הסרט והבימוי והם לא ילכו שניהם לאותו מקום. אם לא דל טורו, מרטין מקדונה, גרטה גרוויג וג'ורדן פיל עשויים לזכות, כאשר פיל טיפה פחות חזק בגלל פניה לקהל מצומצם יותר.

 

השחקן הראשי הטוב ביותר

שחקן ראשי.jpg

למרות שלא סחף את פרסי המבקרים כפי שציפו, גרי אולדמן הוא עדיין פייבוריט ברור לזכיה בזכות הופעתו ב"שעה אפלה". כשחקן ותיק ואהוב שמופיע בדרמה ביוגרפית עם איפור כבד, יש לו יתרון ברור על פני הצעירים יותר. במקרה של הפתעה, טימותי שאלאמה ("קרא לי בשמך") וג'יימס פרנקו ("חי בסרט") קטפו לא מעט פרסים בדרך, אז אחד מהם יכול לזכות בניגוד לרוב התחזיות. שאלאמה מעט חזק יותר כי הוא משתתף בסרט הפונה לקהל רחב וכי האקדמיה נוטה לפעמים לבחור דווקא בשמות הפחות נוצצים.

 

השחקנית הראשית הטובה ביותר

שחקנית ראשית.jpg

פה יש קרב מעניין, כאשר רוב התחזיות הן על אוסקר שני לפרנסס מקדורמנד ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"), או ראשון לסאלי הוקינס ("צורת המים"). סירשה רונאן ("ליידי בירד") יכולה להרוויח מפיצול הקולות ולהפתיע, אבל התחושה היא שהאקדמיה תלך על מי שמגלמת דמות בעלת מאפיינים יותר חריגים.

 

שחקן המשנה הטוב ביותר

שחקן משנה.jpg

במשך חודשים, נראה שווילם דפו עומד לזכות סוף סוף באוסקר בזכות הופעתו ב"פרויקט פלורידה". אלא שאז "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" התחיל לצבור פרסים וסם רוקוול נכנס חזק לתמונה. זה קרב צמוד בין שניהם, כאשר רוקוול הולך ומתחזק מיום ליום.

 

שחקנית המשנה הטובה ביותר

שחקנית משנה.jpg

עוד דו-קרב, הפעם בין שתי שחקניות ותיקות שמוכרות יותר בזכות הופעותיהן בטלוויזיה מאשר בקולנוע. לורי מטקלף ("ליידי בירד") פתחה יתרון מוקדם, אבל אליסון ג'ני ("אני, טוניה") הדביקה את הפער מהר מאוד. למטקלף עוד יש יתרון קטן בזכות זה שהאקדמיה תרצה להעניק פרס כלשהו ל"ליידי בירד".

 

התסריט המקורי הטוב ביותר

תסריט מקורי.jpg

הזוכה באוסקר לסרט הטוב ביותר זוכה לרוב גם בפרס על התסריט. זה אומר שגם כאן, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" ו"ליידי בירד" הם הפייבוריטים. "תברח" יכול לזכות, אפילו רק כפיצוי מאחר והוא לא באמת פייבוריט באף קטגוריה. את "צורת המים" אני לא רואה כמתמודד רציני כאן. גיירמו דל טורו הוא במאי מאוד מוערך, אבל פחות מוצלח כשזה מגיע לכתיבה.

 

התסריט המעובד הטוב ביותר

תסריט מעובד.jpg

אני לא זוכר שאי פעם המרוץ לאוסקר נטה בצורה כל כך ברורה לטובת תסריטים מקוריים. ממש קשה לחשוב על חמישה מועמדים סבירים שמבוססים על מקור קודם. "קרא לי בשמך" נחשב לפייבוריט הברור כאן, גם כי הסרט יהיה כנראה פופולרי בקרב חברי אקדמיה, וגם כי זו הזדמנות להעניק סוף סוף אוסקר לג'יימס אייבורי. בגיל 89, יש לאייבורי שלוש מועמדויות לאוסקר על בימוי ואפס זכיות. השם שלו לבדו שווה הרבה קולות לסרט. "חי בסרט" הוא התסריט המעובד הנוסף היחיד שנראה כמו מתחרה רציני, אבל הסיכויים אינם לטובתו.

 

סרט האנימציה הטוב ביותר

אנימציה.jpg

זה הולך להיות "קוקו", אין באמת ספק לגבי זה. אף סרט אנימציה שיצא במהלך 2017 אינו מתקרב למידת החשיפה וההערכה הגורפת של "קוקו". עד כמה שזה כבר נעשה קלישאתי, פיקסאר בדרך כלל זוכים כאשר הם מועמדים על סיפור מקורי (לא המשך או פריקוול) והשנה אמור להתווסף עוד פסלון לאוסף.

 

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה

שפה זרה.jpg

הקטגוריה הפתוחה ביותר בפוסט הזה. עקרונית, זו אמורה להיות תחרות בין "משום מקום" הגרמני ו"אהבה חסרה" הרוסי. שניהם אספו פרסים רבים בדרך ובוימו בידי אנשים שחברי האקדמיה למעשה שמעו עליהם. מצד שני, גם "פוקסטרוט" מישראל, "אישה פנטסטית" מצ'ילה ו"על גוף ונפש" מהונגריה מגיעים עם רוח גבית. זה בלי להזכיר ארבעה סרטים נוספים שלא בלטו במיוחד עד כה, אבל מסוגלים להפתיע.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s