ביקורת: לוגאן – וולברין

loganposter2_resize.jpg

 

אין בעולם הקולנוע יצור אומלל יותר משחקן שתקוע בתפקיד שהוא שונא. פיטר סלרס מאס לחלוטין בדמותו של המפקח קלוזו (ובבמאי בלייק אדוורדס) אחרי שלושה סרטים, אבל המשיך לגלם אותו כי היה צריך את הכסף. אם זה היה תלוי בהריסון פורד, האן סולו לא היה שורד את הטרילוגיה המקורית, ואחת הסיבות העיקריות ש"ספקטר" הוא מסרטי ג'יימס בונד הגרועים בכל הזמנים, היא שדניאל קרייג ממש לא רצה לחזור לתפקיד ונדרשו הרבה מאוד שכנועים בכדי שיסכים לגלם אותו עם שמץ של מעורבות רגשית.

יו ג'קמן מזמן אמור היה להיות בשלב בו נמאס לו מוולברין. הוא מגלם את דמותו של המוטנט בעל יכולות הריפוי העל-אנושיות ושלד האדמנטיום כבר 17 שנים, לאורך תשעה סרטים, לרוב בתפקיד הראשי. בכל פעם, נדרש ממנו להיות בכושר טוב ולנפח שרירים, להישמע כמה שיותר ממורמר מול המצלמה ואז לקדם את הסרט בפני קהל שמכיר אותו רק מדמות אחת, תוך שהוא מוותר על הצעות עבודה שמתנגשות עם לוח הזמנים של האולפן. עבור שחקן בן 48 עם רקע במחזמרים ומועמדות אחת לאוסקר, זו בטח לא הדרך בה תכנן שהקריירה שלו תתקדם. הוא לא רוצה להפוך לבירדמן, שנבלע כל כך בידי דמות של גיבור-על, שהוא לא מצליח לזכות להכרה באף תפקיד אחר.

עם זאת, היה לו חשוב לצלם עוד סרט אחד על חבר האקס-מן המפורסם ביותר. ג'קמן אפילו הסכים לקיצוץ במשכורתו על מנת שיהיה לסרט את התקציב הראוי עבור הפרק הזה בחיי הדמות. הוא לא מתכוון לחזור לתפקיד פעם נוספת, אבל עדיין רצה שהפרדה מהקהל תעשה כמו שצריך. בזמן שלפני הסרט הוקרן טריילר ל"שודדי הקריביים: החיפוש אחר עוד כסף" (לא שם הפצה רשמי), שג'וני דפ פחות או יותר הודה שהוא עושה בשביל לממן בית חדש, הבנתי עד כמה קשה לשרוד כל כך הרבה זמן בתפקיד איקוני מבלי להימאס לחלוטין, כמו שג'קמן הצליח עד כה.

השנה היא 2029. לוגאן, הידוע גם כוולברין, או כג'יימס האולט, כבר לא מציל את העולם עם שאר האקס-מן. למעשה, אין יותר אקס-מן. המדע והטכנולוגיה הביאו את המוטנטים אל סף הכחדה וכבר שנים שלא נולד מוטנט חדש. לוגאן עובד כנהג להשכיר ומוציא את משכורתו על צריכת אלכוהול ועל תרופות שנועדו למנהיג המוטנטים לשעבר, פרופסור אקסבייר. בגיל תשעים, הפרופסור כבר אינו מורה דרך מרשים שכוחותיו הטלפתיים מסייעים לעצור את החבר'ה הרעים. הזקנה מביאה אותו לשכוח לפעמים היכן הוא נמצא ואיך הגיע לשם. התקפים של חוסר שליטה גורמים לו לשתק את כל מי שנמצא ברדיוס מספיק קרוב, מה שלא הותיר ללוגאן שום אפשרות פרט לשיכון הפרופסור בתוך מתקן מתכת ענק באתר נטוש במקסיקו. היחיד פרט ללוגאן שיודע על מיקומו של אקסבייר, הוא קאליבן, מוטנט בעל רגישות גבוהה לאור שמש שמשגיח על הפרופסור הנחשב כעת לאחד העבריינים המבוקשים ביותר באמריקה.

יום אחד, לוגאן מתבקש להסיע אישה ואת בתה לצפון דקוטה. כשהוא מבין שהשתיים מבוקשות בידי חברת תרופות ששלחה בעקבותיהן ציידי ראשים, לוגאן מעדיף לוותר על הצעת העבודה לפני שהציידים יתחילו להתחקות גם אחריו. סדרה של ארועים אלימים והתעקשותו של הפרופסור שיש בילדה משהו מעבר למה שלוגאן חושב, מביאה אותו לבחון מחדש מה יש באותו מקום שכל כך חשוב לה להגיע אליו.

"לוגאן – וולברין" הוא הסרט הראשון בו הדמות מופיעה שזוכה לדרוג R, כלומר שצופים בארה"ב מתחת לגיל 17 אינם רשאים לראות את הסרט ללא השגחת מבוגר. הדבר בהחלט ניכר בהשוואה לסרטי אקס-מן הקודמים, או לשני סרטי הסולו בהם וולברין כבר הופיע. רמת האלימות הוקפצה לדרגת ג'ון וויק וכעת, וולברין לא משתמש בטפרים שלו רק לשם הגנה עצמית, אלא גם בכדי להרוג בדם קר. הוא אמנם דמות מספיק חיובית בכדי לא לרצוח ללא התגרות, אבל אם מישהו תוקף אותו או את מעט האנשים היקרים לו, וולברין כורת איברים, משסע בטנים וצובע את האדמה באדום בלי למצמץ. הסרט מכוון לקהל עם סף סבל גבוה יותר לאלימות ממה שראינו עד כה מהמותג ("דדפול" לא נחשב חלק מהסדרה ולא חשוב כמה הוא טוען אחרת).

יו ג'קמן תמיד גלם את וולברין כטיפוס קשוח בלי כח לשטויות, אבל הסרט לוגאן מביא לדמות מימד נוסף, טראגי במיוחד. עד כה, וולברין היה סוג של דאוס אקס מאכינה שמאוד הקל על התסריטאים לפתור סיטואציות מסובכות. הוא הוצג כחסין לכל פגיעה פיזית או מחלה, בזכות יכולתו להתרפא במהירות. תוסיפו לזה שלד מצופה מתכת בלתי ניתנת להריסה והוא בעצם בן אלמוות. בלוגאן, זה כבר לא כל כך פשוט. מתברר שוולברין מסוגל להזדקן, גם אם לאט מאוד ומשהו הורס אותו מבפנים. אלה לא רק הזכרונות הקשים משנים ארוכות של לחימה וצפיה בחברים מתים, אלא גם כאבים פיזיים, בעוצמה שלא חש בעבר. זה נובע ממשהו בתוכו והוא מודע לכך, אבל הדאגה לפרופסור ולילדה המוזרה גורמת לו להמשיך ולהציב את גופו בחזית הקרב. הסבל ניכר על פניו בכל רגע, אך כך גם האנושיות שלא הייתה בסרטים קודמים. זה לא וולברין המתבודד חסר הדאגות שעוזר לאחרים רק כי יש לו שמץ של מצפון. כאן מדובר בגבר מזדקן שיודע שימיו ספורים, אפילו אם אין אפשרות להעריך כמה זמן נותר לו.

גם דמותו של אקסבייר זוכה כאן לפן חדש. דבר ראשון, הוא מקלל. הפרופסור הרהוט והמנומס שכולם תמיד השתתקו בהערצה בכל פעם שפתח את פיו, נמנע מגינונים של ממלכתיות וכפי שמצבו הגופני והמנטלי מתדרדר, כך גם התעקשותו להיות דמות אב חביבה. אף על פי שהוא צלול לאורך רוב הסרט, העובדה שרגעיו החלשים של אקסבייר לא נגרמים בידי מגנטו, או אויב על-אנושי אחר, אלא בידי שיני הזמן, היא משהו שסרטי אקס-מן הקודמים נמנעו בעקשות מהצגתו. אקסבייר עשה טעויות בעבר, אבל אף אחת מהן לא השפיעה עליו ועל הסובבים אותו כמו זו שהובילה להסתרתו במקסיקו. לוגאן הוא סרט נדיר שמציג את הגיבורים שלו לא רק כפגיעים ואנושיים, אלא גם כמי שאין להם תקנה. כל מה שנשאר הוא לחכות שימותו, בין אם בנסיבות טבעיות או לא, כי בניגוד למה ש"העתיד שהיה" טוען, לא תמיד אפשר לחזור בזמן ולשנות את מה שקרה.

הצלע השלישית בחבורה היא לאורה, הילדה שלוגאן מסרב בתוקף לעזור לה, עד לרגע שאין לו ברירה. היא מושכת אחריה צרות, כי אלה שמעוניינים לאתר אותה הם אנשים עם הרבה כסף והשפעה, שני דברים שאין ללוגאן. זה מביא לכך שבמרדף המתנהל לאורך רוב הסרט, מי שמנסה להגן על לאורה נמצא בעמדת נחיתות. הצד השני תמיד חזק ומאורגן יותר, כאשר אלימות פיזית היא הדבר היחיד שאיכשהו מאזן קצת את המשוואה. דפני קין, המגלמת את לאורה, נראית כמו בחירה טובה. היא מצליחה להעביר הרבה זעם מבלי לומר מילה ויש לה כימיה עם השחקנים המבוגרים. היא מצליחה להיות קצת מטרידה, מאוד מאיימת, אבל במידה מסוימת גם חמודה, כי היא דף חלק בכל הנוגע להתנהלות העולם מחוץ לסביבה המוגנת בה גדלה. לא כל מה שקין עושה עובד, אבל היא עומדת במשימה רוב הזמן ובהחלט אפשר שעוד נשמע עליה בתפקידים נוספים.

הזכרתי שלוש דמויות ראשיות, אבל עוד לא דברתי באמת על הרעים. זאת מכיוון שכמה שלוגאן עושה עבודה נפלאה בבניית גיבורים טראגיים עמוקים, הוא די מחפף בכל הנוגע לנבלים הגדולים. חוץ מצבא המיניונים שתפקידם הוא בעיקר למות בדרכים אלימות במיוחד, יש את שני האנשים שמפקדים עליהם. בויד הולברוק מגלם את דונלד פירס, שלמרות יד מכנית מגניבה והמון כריזמה, מתנהג כמו נבל גנרי. אם ב"דדפול", הגנריות של הנבל הייתה סוג של בדיחת מטא, פירס אמור להיראות כאיום רציני. זאת למרות שחוץ מלדבר ולשלוח אנשים לקרב אבוד מראש, הוא לא עושה הרבה. לא עובר זמן רב לפני שהוא לחלוטין מאבד את יכולת ההרתעה שלו ונראה כמו עוד שלב בדרך לבוס הסופי.

נבל נוסף הוא המעסיק של פירס, שנמצא שם בעיקר כדי לעשות טעויות. הוא לא גאון אסטרטגי שיודע לגבור על יריביו בתכסיסים מחוכמים, אלא יותר משקיע שלא באמת מבין את המוצר. כמו רואה חשבון שהופך לבעל השליטה המרכזי בכלוב אריות. זה שהיה טוב בתפקיד מסוים, לא הופך אותו מתאים לנהל דבר אחר, אפילו אם יש לו כובע שכתוב עליו "מאלף אריות". זו הבעיה עם הדמות, שבמעט זמן המסך שלה, לא מצליחה להעביר כיצד האנשים שרודפים אחרי לאורה הצליחו להגיע למעמד שמאפשר להם כזה חופש פעולה.

סצנות האקשן בסרט עשויות טוב ברובן. למרות שיש לפעמים נגיעות של המחלה הקשה מהשנים האחרונות, הלא היא צילום רועד וקאטים שמקשים להבין מי פוגע במי, לוגאן מפצה עם כמה רגעי אקשן משובחים במיוחד. עבודה משולבת של הבמאי ג'יימס מנגולד והצלם ג'ון מתיאסון, הביאה לכך שהסרט נראה נפלא מבחינה חזותית. הצבעים חזקים ומעבירים היטב את התקוה שבאופק, מול הסכנות האורבות בין הצללים. התיאום בין השניים מאוד הקל גם על צוות האפקטים לעשות את עבודתו ברמה גבוהה. כמעט אין בסרט רגעים בהם האפקטים לא משתלבים בעולם המצולם, למרות השימוש האינטנסיבי בהם.

להוציא תסריט בעייתי, שמכיל כמה חורים עלילתיים די גדולים, לצד נבלים גנריים מדי, "לוגאן – וולברין" הוא כנראה הסרט הטוב ביותר בסדרת אקס-מן על שלל קווי העלילה שלה ובכל אופן, הטוב ביותר שנקרא על שם וולברין. אין שום דבר מקורי ברעיון לקחת גיבור-על מוכר וליצור גרסה יותר בוגרת ויחסית מציאותית שלו, אבל אף סרט לא לקח את המשימה רחוק כמו לוגאן, והצליח בכך. בזמן שבאטמן הולך ונעשה יותר אפל מאביר, או הופך לדמות לגו, תלוי באיזה אולם אתם, וולברין תמיד היה כעוס, אלים, רצחני וממורמר. הוא רק אף פעם לא היה אנושי כמו עכשיו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.