ביקורת: יחידת המתאבדים

suicide-squad-movie-2016-poster_resize.jpeg

 

יצירת יקום סינמטי על פי מארוול:

בניה סבלנית לאורך זמן, כאשר מדי שנה נחשפים לא יותר משני גיבורים חדשים, עם סיפור רקע מלא ומספיק זמן להתפתח ולהפוך לדמויות מוכרות. יצירת נבלים שקשורים לקו עלילה נרחב יותר, לעתים כזה שכולל גם את סדרות הטלוויזיה של מארוול. שזירת הסיפורים האישיים של הגיבורים בין סרטים המציגים התנגשות בין כוחות מאוחדים כדי לשמור את כולם רלוונטיים. הקפדה על איזון נכון בין דרמה, קומדיה ואקשן, כך שהקהל לא חש מיצוי באמצע הדרך.

 

יצירת יקום סינמטי על פי DC:

ליצור סרט אחד סביר על הגיבור הכי מפורסם של החברה. לא להוציא אף סרט נוסף במשך שלוש שנים ואז לנסות לדחוס כל גיבור אפשרי באותה שנה, תחת לחץ של זמן, בלי לאפשר הכרות טובה עם סיפור הרקע של אף אחד מהם.

 

"יחידת המתאבדים" הוא השלב הבא בתהליך שאמור להוביל בסופו של דבר לסרט של ליגת הצדק. סוכנת ממשלתית בשם אמנדה וולר מקדמת פרויקט סודי ביותר בשם אקס-מן… סליחה, בשם כח משימה X. היא רוצה לגייס פושעים מסוכנים, בעלי יכולות יוצאות דופן ולאלץ אותם להילחם למען שלום המין האנושי. בעולם בו מטא-אנושיים כמו סופרמן או וונדר וומן נצפו פועלים למען האנושות, ממשלת ארצות הברית (ולא אף ממשלה אחרת ככל הנראה) חוששת מהיום בו מטא-אנושיים יפנו נגד בני האדם חסרי כוחות העל. לשם כך, היא נעזרת במכשפה עתיקה בה היא שולטת ובמערך בתי הכלא של אמריקה, על מנת ליצור לעצמה גיבורים בהזמנה.

פחות או יותר כל דבר אפשרי משתבש, כי למה לכל הרוחות שהסתמכות על מכשפה בעלת כוחות של אל משני שמחפשת נקמה במי שמשעבד אותה לא תהיה רעיון רע? באורח פלא, רוב המגויסים לכח המשימה X, לא מתכננים לירות לוולר בראש בהזדמנות הראשונה ומסכימים לשתף פעולה, תחת איום במוות מיידי אם לא ישחקו יפה.

הכח כולל את דדשוט – רוצח שכיר שלעולם אינו מחטיא, הרלי קווין – בת זוגו של הג'וקר שאיכשהו השיגה יכולת לחימה של נינג'ה במהלך ההכרות איתו, אל דיאבלו – האדם היחיד בחבורה עם כוחות-על אמיתיים וחוסר רצון מובהק להשתמש בהם, קילר קרוק – איש לטאה גדול במיוחד, קפטן בומרנג – שודד בנקים שהיכולת המיוחדת היחידה שלו היא לזרוק ממש טוב נשק שלא נעשה בו שימוש רציני כבר לפחות מאה שנה. על כולם משגיח ריק פלאג, חיל מצטיין שבת זוגו משמשת פונדקאית לרוחה של המכשפה, אז ברור שהוא האדם המתאים ביותר למשימה שמצריכה קור רוח וחשיבה טקטית.

אלה הדמויות שהסרט טורח לתת להן קצת אישיות. החבורה כוללת עוד שניים שנמצאים שם בעיקר כדי לנפח את צוות השחקנים. בפועל, גם מבין הדמויות שניתן להן סיפור מקור, דדשוט והרלי קווין הם היחידים שמקבלים הקדמה אמיתית ולא סתם מוצגים כשמות ברשימה של וולר. גם אם דמויות אחרות מקבלות קצת רקע בהמשך, הן מגויסות בניגוד לרצונן לפני שנספיק לומר "שחר הצדק".

מסיבה שידועה רק לבמאי/תסריטאי דיוויד אייר, העלילה מתחילה מהאמצע. כל חברי יחידת המתאבדים כבר בכלא כשהסרט מתחיל וחוץ מפלאשבקים מהירים, אין לנו כמעט שום מידע על מה שעבר עליהם לפני כן. כשהרלי קווין מוצגת בליווי כתוביות, מצוין בקטן שהייתה מעורבת בהריגתו של רובין. רגע, מתי רובין היה בכלל חלק מהסטורי ארק? הוא לא הופיע באף סרט קודם מהגלגול הנוכחי של היקום הזה וכבר מתברר שהרלי קווין והג'וקר חסלו אותו. זה אמור להראות לנו שהיא מסוכנת? אני חושב שהבנו את זה מחמשת הסוהרים שהכניסה לבית חולים.

עוד הסבר חסר נוגע לג'וקר, שמופיע מדי פעם בסיפור, וזוכה להצלחה לא מוסברת בעסקיו הפליליים. הסרט בונה על זה שכבר נדע מי הוא וזה עוד בסדר. מי שזו ההכרות הראשונה שלו עם הדמות, חי כנראה במשך שנים במערה באמזונס. עם זאת, מה שיחידת המתאבדים היה צריך לעשות, אבל בחר שלא, זה להסביר מה יש בג'וקר שהופך אותו לפושע מוצלח עד כדי כך. נראה שהוא מסוגל לשוטט איפה שירצה ללא שום הפרעה, עם אוסף של עוזרים ותקציב ענק, בלי שמישהו מחפש אותו. אפילו באטמן כבר לא מנסה לעצור אותו וזה בן אדם שטרח להיתלות על קיר של בית כלא רק כדי להיראות כמו עטלף אמיתי כשהוא חוקר עבריין זוטר.

ג'ארד לטו מגלם את הג'וקר כשילוב של שלושה שחקנים אחרים. יש לו את הקול של מארק המיל, הנטיות הגנגסטריות של ג'ק ניקולסון והעדר הפחד של הית' לדג'ר. מה שאין לו, זה מישהו שיסביר איך לעזאזל הוא מסוגל לעשות כל כך הרבה בתור הפושע הכי לא חשאי בעולם. כל הופעה של הג'וקר היא כמו הנסיון של המסכה לעבור במסדרון מחוץ לדירה של סטנלי איפקיס. כמה שהוא אמור לשמור על פרופיל נמוך, תמיד יקפוץ לו מהכיס איזה שעון מעורר אותו ינסה לעצור עם פטיש ענק.

בתור השניים שמקבלים אישיות כלשהי, דדשוט והרלי קווין הם הדמויות היחידות בסרט שעובדות. גם אם לא טורחים להסביר איך הרלי הפכה מפסיכיאטרית עם תסמונת שטוקהולם להיט-גירל, מרגו רובי מגלמת אותה בצורה מעוררת חיבה יחסית, כאשר רק עריכה ממש גרועה מצליחה להרוס את הרגעים הקומיים שלה. היא גם עקבית ברצון להתאחד עם "פודינג" שלה, למרות שנראה שהסרט הופך אותה מדי פעם לרציונלית מדי. כתוצאה מכתיבה עצלה, אין בה את הטרוף המתבקש מהדמות. ויל סמית כריזמטי כהרגלו בתפקיד דדשוט. הוא טוב בלגלם בחורים רעים וסרט שהיה מתמקד רק בו, היה יכול להיות די מוצלח. למרבה הצער, DC ממהרים להכיר לנו כמה שיותר דמויות לפני שמארוול יוציאו סרט שלישי של הנוקמים, אז אין זמן להכיר את כולם כמו שצריך. דדשוט נהנה ממספיק זמן מסך בכדי להיות דמות עם יותר ממימד אחד. אני מקווה בשבילו שיזכה יום אחד לגאולה בצורת סרט עצמאי.

לחץ הזמן והקפיצות הלוגיות הן תסמינים של הבעיה הגדולה ביותר ביחידת המתאבדים. התסריט שלו כל כך גרוע ששום דבר כמעט לא מתחבר לסצנות אחרות. דברים מתרחשים כמעט באקראי ובשום שלב, אין הסבר למה התכנית של כח המשימה X זוכה לתמיכה כאשר הכח אינו מכיל אף אחד שיכול באמת להתמודד עם יצור בעל עוצמה מקבילה לסופרמן. המניעים של הדמויות מוצגים בחפזון ומוסתר מהן מידע שבהחלט היה יכול לסייע בהגנה על העולם. הבחירות שעושים בכירי הצבא והממשל מטומטמות וגורמות לי לחשוד שכל הסרט הוא בעצם מזימה של וולר להשמיד את כדור הארץ, כי היא יותר טובה בזה מאשר בלחשוב על דרכים לשמור על כוכב הלכת שלם.

טריילרים מעולים הביאו לכך שלפני שהגיעו הביקורות הראשונות מחו"ל, יחידת המתאבדים נראה כמו סרט שמאוד כדאי לחכות לו. הדמויות הוצגו בצורה שוויונית, הבדיחות תוזמנו היטב עם העריכה, העיצוב נראה מעניין ולא נאמר דבר על האיום מולו יחידת המתאבדים צריכה להתמודד. חשפו בפנינו שהג'וקר מעורב, אבל לא אמרו באיזו מידה, מה שרק עורר יותר סקרנות לגבי הגרסה החדשה של הדמות. זו עבודה מצוינת מצד עורך הטריילרים, אבל גם אסופה של הדברים שדיוויד אייר ועורך הסרט ג'ון גילרוי לא לקחו בחשבון כשניסו להחליט מה להשאיר ומה לזרוק לפח. רק שתיים מהדמויות זוכות להצגה רצינית לא חפוזה, רוב הבדיחות נופלות על תזמון גרוע או שימוש בטייק לא מוצלח, הכתוביות מעוצבות ביותר יצירתיות מהסרט עצמו ומהר מאוד מתברר שאין לוולר יכולת לתכנן לטווח ארוך והאיום הגדול ביותר על שלום העולם הוא רשלנות.

המחמאה הגדולה ביותר שאני יכול לתת ליחידת המתאבדים היא שזה לא הסרט הגרוע ביותר של 2016. בעיני, זה אפילו לא הסרט הגרוע ביותר של DC שיצא השנה. יש בו את המרכיבים ליצירת משהו הרבה יותר מוצלח, אבל הם נפלו לידיים הלא נכונות. הדמויות עצמן טובות וחלק מהשחקנים עושים עבודה לא רעה. אם רק היו נותנים לאנשים מוכשרים יותר לעבוד על הסרט, ולאנשים חכמים יותר להשגיח על תהליך העבודה, יכול להיות שהיה יכול להוות תחרות לנוקמים. אולי עורך הטריילר מעוניין בתפקיד נוסף, מאחר והוא בברור היחיד שהבין איך לגרום לבלגן הזה להראות טוב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.