ביקורת: ארץ פצועה

WoundedLand1_resize

 

כשהייתי בקורס בצבא, נתנו לנו מדי ערב לראות את מהדורת החדשות המרכזית בטלוויזיה. הזמנים היו זמני אינתיפאדת אל-אקצה, בלי שום פתרון באופק, כאשר אזרחי המדינה הלכו והתרגלו לשגרה של פיגועים ודיווחים מוטים לרעתנו בתקשורת העולמית. היה לנו ראש ממשלה שלא מציע שום דבר פרט לצעדים חד-צדדיים ומנגד, יושב ראש הרשות הפלסטינית שהציע אפילו פחות.

באופן מוזר, החדשות היו חצי שעה של אסקפיזם. אחרי יום שלם של לימודים ונקיונות ולפני לילה של שמירות בקור של אפס מעלות, עצם זה שאפשרו לנו לעשות משהו שלא קשור לצבא, היה מרענן, גם כשמדובר בסיכום המאורעות הקשים של אותו יום. זה הגיע למצב בו כולנו חיכינו לדיווחים של סלימאן א-שאפעי, רק כדי שנוכל לומר יחד איתו "חדשות ערוץ 2, עזה". סוג של קאלט בזעיר אנפין.

עברו מאז 15 שנה. אנחנו שוב בתקופה של פיגועים וללא פתרון נראה לעין, אבל משהו שונה. האנשים קשים יותר, הצדדים מפולגים יותר, הפוליטיקאים מעודנים פחות ונראה שכולם מבולבלים לגבי מה שעומד לקרות. אחרי האינתיפאדה של תחילת המאה, נראה שאנחנו מקבלים את קיומם של גלי טרור כחלק עצוב, אך בלתי נפרד מחיינו. משהו שלא ניתן לעצור, למרות שהוא אוכל את הארץ מבפנים, לפחות עד שהוא מכה קרוב באמת.

"ארץ פצועה" מתחיל עם שני שוטרים שבאים לעצור משלוח של מכולות בנמל. הם לא יודעים בוודאות מה יש בפנים, אבל משוכנעים שזה לא טוב. מפקד התחנה, יהודה נוימן, מורה להם לעזוב ללא הסבר. הוא מודיע לאחד השוטרים, קובי עמר, שמחר יפגשו עם אבנר. אם אתם לא יודעים מי זה אבנר, תמשיכו ככה. קובי, קרוע בין חברותו עם נוימן ויושרו המקצועי, מעורב בנסיון לתפוס את הבכיר בפרשה שעשויה לטלטל את כל מחוז חיפה. הנסיון מתעכב כאשר נשמע פיצוץ.

למרות ההתחלה כמותחן על שחיתות במשטרה, ארץ פצועה עוסק ברובו בנסיון לשמור על סדר בבלגן שאחרי פיגוע. קובי אחראי על שני שוטרים ששומרים על המחבל בזמן שרופאים נאבקים על חייו, בעוד מחוץ לחדר, נמצאים נפגעי הפיגוע ומשפחותיהם, שמאוד יכעסו אם יגלו שהמחבל זוכה לטיפול לפני יקיריהם. ככל שהזמן עובר, המתיחות בתוך בית החולים גוברת וקובי מנסה לאזן בין מחוייבותו כשוטר, לבין דאגה לאנשים אותם הוא מכיר.

הסרט עובד טוב מאוד כשזה מגיע לבניית מתח. גם כשאנחנו יודעים שעומד לקרות משהו רע, האווירה נעה לקראתו לאט ובמריתת עצבים, כשכבר כוססים ציפורניים מתוך המתנה לגלות מה יקרה. בנוסף, יש כאן עיסוק חריג במורכבותו בתחושות הקשות הנוצרות אחרי פיגוע, במיוחד כשהגיבור צריך לחצוץ פיזית בין מחבל לבין האנשים שרוצים את ראשו. יש התייחסות חכמה להתלהבות של התקשורת מכל פיסת מידע ולמקומה של גזענות בעיר מעורבת שידועה דווקא בדו-קיום ולא במהומות ופשעי שנאה.

מצד שני, ארץ פצועה לא מסתדר עם דברים אחרים שהוא מנסה לעשות. הכאוס בבית החולים מוצג יפה בהתחלה, אבל אין בו עקביות. אני יודע שמצחיק להתלונן על דבר כזה במצב של בלגן, אבל זה מגיע לרמה בה חלקים גדולים מהמבנה מתפנים באורח פלא בלי הסבר, למרות הטענות המתמשכות על מחסור בכח אדם ועבודה נגד השעון. כשהבמאי ארז תדמור רוצה ליצור סיטואציה של אחד על אחד, הוא נוטה להתעלם מהנתונים שהציג לפני כן, על מנת לקצר את הדרך לפואנטה שהוא מנסה להעביר.

בנוסף, הסרט מאוד שטחי באופן בו הוא מציג קונפליקטים. למרות ששחקנים כמו דביר בנדק ואייל רוזלס מיטיבים לגלם דמויות מורכבות שמתמודדות מול מצבים שלא ידעו כיצד להתכונן אליהם, התסריט די מחפף בכל הנוגע לטיפול בהן. נוימן מוצג בתחילת הסרט כסוג של נבל-על, שמעשן סיגרים בבית גדול ומעודד את הבן שלו לרמות בגרסה עם המון חופש אמנותי של ג'ודו. עם הזמן, התפקיד שלו בעלילה משתנה, אבל כמה שבנדק מוצלח, זה לא שידעתי על נוימן בסוף הסרט משהו שלא ידעתי מחמש הדקות הראשונות. קובי עמר, בגילומו של רועי אסף, מייצג אלף ואחת התחבטויות מוסריות, אבל שוכח לציין בפני דמויות אחרות פרטים מאוד חשובים כשהתסריט מנסה לבנות דרמה. כמה שהשחקנים יהיו טובים, דרמה אמורה להיווצר מתוך התנגשות בין דמויות עם אופי שונה ולא מתוך ירידה פתאומית באינטליגנציה ואת זה, הסרט מפספס שוב ושוב.

יש בארץ פצועה הרבה נקודות שהיו מטופשות, או סתם לקוחות בברור מסרטים אחרים. מילא אם זה היה קורה לעתים רחוקות, בנסיון מודע לחקות סגנון מסוים, אלא שבסרט הזה, כמעט כל סצנה מכילה קלישאה או קבלת החלטות לא הגיונית שפוגעות בריאליזם של הסיטואציה כולה. ארץ פצועה אמור להיות קרוב למציאות, הוא מציג דיווחי חדשות אמיתיים וז'רגון משטרתי שנשמע מקצועי. רק שהוא מפשל בכתיבת בני אדם אמינים וגורם לדמויות להתנהג בצורה שהופכת הכל למרוחק יותר, במקום להשיג הזדהות עם מצבן.

פתחתי את הביקורת בזכרון מהצבא. לא סתם החדשות נראו אז כמו אסקפיזם, כי הן למעשה גרסה בידורית יותר של סיפורים אמיתיים. האופן בו בוחרים על מה לדווח ועל מה לא והעריכה המגמתית של הכתבות, כמו גם ליהוק המגישים האלגנטיים והנעימים לעין, הם לחלוטין הפיכת המציאות לתכנית מתוסרטת. לוקחים משהו שקרה בעולם האמיתי, מפרקים אותו ומרכיבים מחדש עם עטיפה שתספר סיפור מאוד ספציפי, תוך משחק על הרגש של הצופה. עורכי החדשות ונותני החסות הם בעלי זכות וטו אם ידיעה לא מוצאת חן בעיניהם ואם תסתמכו רק על ערוץ 2, או על עיתון כזה או אחר כמקור לידע על העולם, גם אתם תחיו בסרט.

בזמן הצפיה בארץ פצועה, הרגשתי כאילו אני צופה במהדורת חדשות. ידיעה קצרה על חשד לשחיתות במשטרה, נגיעות של סיפור משפחתי קורע לב, אלימות בבתי חולים והידיעה המרכזית: פיגוע בחיפה. הסרט מטפטף לאט לאט פרטי מידע, תוך שהוא מתעכב לרגעים על משהו שמהווה נושא שיחה אקטואלי. יש הרבה רגעים שהיה ניתן לוותר עליהם בכדי ליצור סיפור מהודק יותר, אבל ארץ פצועה בנוי כך שיכיל מספר נושאים שנמצאים בכותרות, מבלי להרחיב על אף אחד מהם מעבר למסגרת זמן מאוד מצומצמת. הוא אמנם מורכב יחסית באופן בו הוא מציג את הפרטים הטכניים של ארוע רב נפגעים, אבל מסתפק בדמויות סמליות שעושות בדיוק את הפעולה עליה ידברו בהמשך ולא שום דבר מעבר.

קובי הוא יוצא הדופן. הנוכחות שלו היא מה שמניע את הסיפור וכשהוא לא נמצא, דברים משתבשים. למה? כי קובי שוטר גרוע. הוא לא מוצג כשוטר גרוע, אבל קבלת ההחלטות שלו, במיוחד מתוך רגשנות, גורמת מדי פעם להחרפת המצב, במקום להרגעתו. ברור שעובר עליו יום קשה במיוחד, אבל שוטר טוב יודע מתי להעביר סמכויות למישהו אחר, במקום לנסות ללהטט בין שתיים או שלוש זירות במקביל.

זהו סרטו הרביעי באורך מלא של ארז תדמור והראשון שהוא מביים לגמרי בעצמו. ישנם חלקים מאוד מותחים שגורמים לי לרצות לראות את תדמור עוסק יותר בז'אנר היחסית לא מפותח בקולנוע הישראלי. מנגד, התסריט שכתב עם שלמה אפרתי לא מצליח להחליט במה יותר חשוב לעסוק ויוצר דמויות לא עקביות וחורים עלילתיים שכל מטרתם היא לשרת את המתח. זה צריך להיות הפוך, מתח שנוצר מתוך תסריט מהודק ולא תסריט שמגשר בצורה רעועה בין רגעים מותחים. כמה שארץ פצועה חזק מבחינת עלילה, נדרשת תוספת כח לחלקים היותר אנושיים שלו, כי חצי מהזמן, הוא יותר מלאכותי מאשר ריאליסטי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.