ביקורת: האיש שנולד מחדש

revenant-leo_resize

 

העולם יכול להיות מסוכן. אני לא צריך את הוליווד שתגיד לי את זה, אבל נראה שמאוד אוהבים להזכיר את העניין מדי פעם. לפני שנתיים, "כוח משיכה" הרס למיליוני אנשים את החלום להפוך לאסטרונאוטים ובקיץ האחרון, "להציל את מארק וואטני" העביר מסר מאוד לא מרגיע לגבי האפשרות להינטש על מאדים. אז לא, החלל הוא לא בשבילי.

אלא שלא צריכים לצאת מכדור הארץ על מנת לחוש איזה נס זה שאבות אבותינו הצליחו לא להיאכל כולם בידי טיגריסים שן-חרביים, או למות מזיהום בכף הרגל. סרטים כמו "127 שעות", "לחיות", או "עד קצה העולם", מזכירים לנו שהטבע מתאכזר גם לאנשים אמיתיים, במידה והנסיבות דחקו אותם למאבק קיומי. עכשיו מגיע "האיש שנולד מחדש", המבוסס גם הוא על סיפור אמיתי, מביט בסרטים האחרים שציינתי, מגחך לעצמו וחושב כמה קל היה לכל החבר'ה האלה.

בשנת 1823, קבוצת ציידי פרוות בלב היערות של צפון אמריקה, מותקפת בידי אנשי שבט האריקארה. רוב חברי הקבוצה נהרגים בקרב ואלה ששורדים, חומקים עם מעט הפרוות שהצליחו לחלץ. יו גלאס, שמכיר את האיזור טוב יותר מכל אדם לבן אחר, מציע להימנע ממעבר מהיר יחסית בסירה ומשכנע את הקפטן לבחור במסלול רגלי מסורבל, אבל עם סיכוי נמוך יותר למתקפה.

הם אכן נמנעים מעוינות מצד השבטים המקומיים, אבל ליו גלאס אין מזל. הוא מותקף בידי דובת גריזלי, בדיוק כאשר הוא בנפרד משאר הקבוצה. כשמוצאים אותו, הוא תלוי בין חיים ומוות והופך לנטל על השאר. בלית ברירה, הקפטן מחליט שרוב הקבוצה תמשיך לעבר המוצב הקרוב, בעוד שלושה אנשים ישארו מאחור לשמור על יו ולקבור אותו במידה ויהיה בכך צורך. השלושה הם ג'ון פיצג'רלד העצבני, ג'ים ברידג'ר התמים (שעל המשך חייו אפשר לעשות סרט מרתק בפני עצמו) והוק, בנו החצי אינדיאני של יו.

באופן לא מפתיע, המצב מצליח להתדרדר עוד יותר. בהתחשב בכך שהסרט מתחיל עם שלושים ומשהו איש שמאבדים את חייהם בגלל עיכוב בלוח הזמנים וממשיך עם סייר שלא יכול לזוז או לדבר (וזה לפני סוף המערכה הראשונה), האיש שנולד מחדש מצליח להיות מאוד עקבי ביצירת התחושה שאיזורי הפרא של ארצות הברית, הם לא מקום סימפתי.

לאונרדו דיקפריו לוהק כאחת משתי הדמויות החביבות עליו. אחת היא מניאק עמוס בכסף ומלא בעצמו, אבל פה הוא מגלם את השניה, איש טיפוס רגיש וקשוח שנדפק שוב ושוב בידי הנסיבות. הייתה גם הפעם האחת ב"הטייס", שם גלם שילוב של שתי הדמויות, אבל בדרך כלל, דיקפריו מגלם רק אחת מהן. אחרי שכבר גלם גרסאות כה רבות של הדמות הזו, יו גלאס תפור למידותיו. דיקפריו יודע לשחק אדם הנתון במאבק קשה, ואינו חושש להקריב את גופו לידיהם של מאפרים ואנשי אפקטים, שיהפכו אותו לקנבס של נסיבות מצערות.

מצד שני, דיקפריו הוא דיקפריו. אם אהבתם אותו בעבר, כנראה תחשבו שהוא נותן פה את ההופעה הטובה ביותר של חייו הבגירים. אם אתם כמוני ומרגישים שהוא תמיד דיקפריו בתחפושת ולא מצליח להישאב לחלוטין לתוך הדמות, עדיין תעריכו אותו על המאמץ. זו אינה אחת מאותן תצוגות משחק שגורמות לי לחשוב "תנו לאיש הזה אוסקר עכשיו!", אבל הוא לפחות מצליח להעביר את הרעיון שיו גלאס סובל. לא חשוב איפה הוא נמצא ומה הוא עושה, זה תמיד מלווה בקשיים פיזיים ונפשיים ולא תראו אותו מחייך בשום שלב.

אני לא מאשים את דיקפריו בכך שהדמות בעייתית, אלא את התסריט. כמו שיש בסרט אדם אחד שכל מטרתו היא להיות בן זונה מרושע, מבלי להראות שביב של עומק מעבר לכך, גם הדמות של יו גלאס די תקועה במצב ההתחלתי. יש לו יותר עם מה לעבוד מאשר לנבל הברור, אבל בהתחשב במיעוט המילים אותן הוא אומר במהלך הסרט, המניעים שלו הופכים לאפיון היחיד של הדמות. יש לו מטרה וזה הסיפור של יו גלאס שמנסה להשיג אותה, רק שלא הרגשתי שבאמת למדנו משהו על האדם שמאחורי הסיפור. הוא עבר דברים איומים שקשה אפילו לדמיין איזה כאב הם כוללים, אבל כמה שדיקפריו משתדל לשקף את מה שעובר על הדמות, התסריט לא מעניק לה הרבה תוכן.

כשאני חושב על זה, כל הדמויות בהאיש שנולד מחדש לוקות בשטחיות שמנעה ממני להישאב לתוך הסיפור. זה מפתיע בהתחשב בכך שהסרט בויים ונכתב בידי אותו אדם שיצר לפני שנה את "בירדמן", סרט שכל כולו חקר מרתק של הנפש האנושית ודמויות שלא ניתן לאפיין במילה אחת. מצד שני, את "בירדמן" אלחנדרו גונזלס איניאריטו כתב עם שלושה תסריטאים נוספים, שלא המשיכו איתו לסרט הבא, בעוד שותפו לכתיבת האיש שנולד מחדש הוא מארק ל. סמית, שעיקר נסיונו הקודם הוא בכתיבת סרטי אימה לא מוערכים במיוחד. זה מתיישב עם כמה שהאיש שנולד מחדש שם דגש על הצד הגרפי של מאבקי השרדות ושל האלימות בתחילת המאה ה-19, על חשבון פיתוח דמויות והצעת מניעים מעבר לרעיונות בסיסיים כמו רדיפת בצע ונקמה.

כמובן, מכיוון שמדובר בסרט של איניאריטו, עם הצלם הטוב ביותר בעולם, עמנואל לובצקי, הסרט מרהיב מבחינה טכנית. הוא מצולם מזוויות בלתי אפשריות, מכיל סאונד שגורם להכל להיראות מאוד אמיתי ומעוצב באופן שמעניק לכל נקודה ביער הפראי אופי משלה ועוזר להבדיל אותה ממקומות אחרים לאורך הדרך. הסרט הזה, במיוחד בחמש הדקות הראשונות שלו, הוא הכי קרוב שראיתי למשחק עולם פתוח. המצלמה נודדת לאורך השטח, מבהירה לנו עד כמה הוא נרחב מצד אחד ועד כמה הסכנה יכולה להגיע מכל כיוון מצד שני. רמת האלימות היא גם תזכורת לסרטיו המוקדמים יותר של איניאריטו, שלא חסכו מהצופה מראות קשים, גם אם היה ניתן לצלם בקלות סביבם.

להאיש שנולד מחדש יש את אותה בעיה שהייתה לי עם "כוח משיכה". זה סרט מאוד מרשים מבחינה טכנית, אבל גם מאוד דליל מבחינת פיתוח דמויות וחוזר על אותו רעיון עלילתי מספיק פעמים בכדי שיהפוך לצפוי. אחרי שעה של צפיה, כבר ידעתי איך פחות או יותר כל סצנה תסתיים, בלי לקרוא את הסיפור האמיתי שעל חלקים ממנו הסרט מבוסס. מאחר ובעולם של הסרט, יש חלוקה מאוד ברורה בין גיבורים לנבלים, כל דמות מתנהלת לפי אחד משני דפוסים נוחים לחיזוי ואף אחד לא יכניס פתאום את רעיון הנייטרליות לעולם הפרוע. התחושה היא כאילו בני האדם בסרט הם חיות הפועלות מתוך אינסטינקטים, רק שאצל חלקן, האינסטינקט הוא להרוג בכדי לשרוד, בעוד אצל השאר, האינסטינקט הוא להגן על אחרים בכל מחיר. אף אחד לא מתחרט באמצע פעולה, או מנהל דיון שלא בצעקות על הדרך הראויה לפעול ואף אחד לא חושב על דרכי פעולה לא אלימות.

סרט כזה צריכים לראות בקולנוע, כי רק מסך ענק ורמקולים משובחים ידגישו את מה שטוב בו. בלי התנאים המשופרים האלה, נותר סיפור רזה ודי משעמם, עם שחקן ראשי שבאמת מנסה, אבל תקוע עם מעט מדי חומר גלם, דמויות משנה שאינן מורכבות יותר מאלה שמופיעות בחוברות של "זאגור" והרבה דם ואיברים פנימיים שהצוות המקצועי דאג לעשותם קרובים ככל הניתן למציאות. חייבים תנאים של קולנוע על מנת להעריך את הגדולה הטכנית של האיש שנולד מחדש, כי אין לא הרבה חוץ מזה. המתח ממצה את עצמו בפעם החמישית שמצליחים לנחש מה עומד לקרות וכמה שרואים את הסבל של יו גלאס, לא רואים משהו מעבר לשחקן שמאוד מנסה להדגיש עד כמה קשה כל מה שעובר עליו. מעבר למסר "תשתדלו לא להיות מותקפים בידי דובים כשאתם בטבע", אין כל כך מה לקחת מהסרט הזה, חוץ מצילומים מרשימים ותחושת אפיות שכבר לא מוצאים בסרטים מודרניים, מסיבה טובה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.