חיות ללא קולנוע

הסרט שמעליו תלוי סימן השאלה הגדול ביותר כעת, בכל הנוגע לאוסקר, הוא Beasts of no Nation. אין לסרט שם הפצה עברי כרגע ולמעשה, לא ידוע אם יופץ בקולנועים בארץ, אז מטעמי נוחות אתרגם את שמו ל"חיות ללא ארץ".
ציינתי בפייסבוק שהמועמדות של הסרט לפרס גילדת שחקני המסך מפתיעה. לא כי הסרט לא נחשב ראוי לפרסים. למעשה, מאז נחשף בפסטיבלים בקיץ, חיות ללא ארץ סומן כאחד מחביבי המבקרים של השנה. ברוטן טומייטוז, הוא עומד על 90% טריות, מה שאומר שתשעה מכל עשרה מבקרים שפט אותו לחיוב. גולשי IMDb מעניקים לסרט, נכון לעכשיו, ציון 7.9, מעט יותר מ"קרול" שנחשב מועמד סביר במיוחד לאוסקר. אז למה זו הפתעה?
החברה המחזיקה בזכויות ההפצה של חיות ללא ארץ, היא נטפליקס. זה הסרט הראשון שנטפליקס מפיצה לקולנוע והיא בחרה לעשות זאת בצורה לא שגרתית. כחברה שנשענת בעיקר על השכרת תוכן באינטרנט, נטפליקס הציעה את הסרט לצפיה מקוונת בתשלום, במקביל להקרנתו בבתי הקולנוע. זה אמנם נשמע כמו צעד הגיוני למי שגדל במאה ה-21, אבל מדובר בשבירת ההפרדה המסורתית בין הקרנות קולנועיות להפצה ביתית. אף על פי ששתי דרכי הצפיה הוצעו בתשלום, בעליהן של ארבע מרשתות הקולנוע הגדולות בארצות הברית החליטו שלא להקרין את חיות ללא ארץ, מכיוון שהם ראו בהתנהלות של נטפליקס איום על הפרנסה שלהם והפרה של סטטוס קוו. טענה מובנת, אבל די מנותקת מהמציאות בעיני. לא תמיד יש לאנשים את הזמן להגיע לקולנוע והשכרת הסרט לצפיה ביתית, נשמעת כמו חלופה הוגנת בהחלט.
בניגוד למה שהייתי מצפה במצב כזה, הסיפור לא זכה לחשיפה תקשורתית גדולה. חיות ללא ארץ הופץ במעט קולנועים ובהרבה מחשבים, אבל החרם מצד רשתות הקולנוע לא הביא למחאה, או כותרות זועמות על התעשיה המיושנת שמנסה למנוע מהציבור גישה לסרטים ומאלצת אותם לבזבז זמן וכסף עבור בילוי פשוט וכו' וכו' וכו'. בעוד מבקרים וסינפילים מטעם עצמם שראו את הסרט, שבחו אותו ואף רמזו לקמפיין אוסקר רציני, רוב צרכני הסרטים בארצות הברית (שלא לדבר על שאר העולם), בכלל לא שמעו עליו.
במקביל לחשיפה התקשורתית הנמוכה, הנתונים היבשים יוצרים רושם שחיות ללא ארץ גם גרם לנטפליקס הפסד כספי. היא רכשה את זכויות ההפצה שלו ב-12 מיליון דולר (פי שניים מתקציב ההפקה שנטפליקס לא הייתה מעורבת בה ישירות) ולפי בוקס אופיס מוג'ו, הסרט הכניס פחות מ-100 אלף דולר בהפצה המצומצמת שנכפתה עליו.
אלא שעל פי נטפליקס, לא פחות משלושה מיליון איש צפו בסרט דרך האתר, מה שבחישוב הכולל, הופך אותו לרווחי. אלה חדשות טובות עבור נטפליקס ועבור כל חברה שתבחר בצורת הפצה דומה. רשתות קולנוע גדולות סרבו לתרום להצלחת הסרט, והוא בכל זאת הפיק רווח. יש לנטפליקס כארבעים מיליון מנויים וחיות ללא ארץ הוא סרט כמעט נטול שחקנים מוכרים, שאינו מבוסס על מותג מוכר. דמיינו כמה אנשים היו צופים בו, במחשב או בקולנוע, לו היה בו צוות שחקנים אטרקטיבי, או אם היה עיבוד לספר או סדרת קומיקס פופולריים.
יכול להיות שנטפליקס סוללים פה דרך למהפכה באופן ההפצה של סרטים חדשים. אולי בעוד עשור, הנורמה תהיה להתלבט בין יציאה לקולנוע, לבין שכירת סרט לצפיה ביתית, בתנאים פחות טובים, אבל יותר בזול ובלי תלות בלוח הקרנות ובתחבורה. אני בעיקר מופתע שגילדת השחקנים לא הצטרפה לחרם של בעלי הקולנועים. הוליווד מפחדת משינויים ונטפליקס מנסים להגדיר מחדש את גבולות השוק.
היו מקרים בעבר של סרטים שזכו לתמיכה בסוף השנה מצד התעשיה, לאחר שכבר יצאו לצפיה ביתית. "סלבדור" של אוליבר סטון היה מועמד על משחק וכתיבה, למרות שלא הותיר רושם מיוחד בהפצתו הקולנועית, הרבה בזכות היותו זמין לשידור בטלוויזיה כבר בסוף השנה. "שתיקת הכבשים", "גלדיאטור", "התרסקות" ו"מטען הכאב" זכו באוסקר לסרט הטוב ביותר כשכבר היו זמינים באופן חוקי בוידאו או די.וי.די בעת הכרזת המועמדויות.
עדיין, חיות ללא ארץ נמצא בסימן שאלה. אנחנו יודעים שבקרב השחקנים חברי האקדמיה יש לו תמיכה. עכשיו נשאר לראות מה הבמאים, התסריטאים ובמיוחד המפיקים, אלה שפרנסתם תלויה בהפצה ושיווק נכונים של סרט, יחשבו עליו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.