ביקורת: סטיב ג'ובס

SJB_Tsr1Sht5_RGB_0818_1-780x1235_resize

ב-1999, שודר בערוץ טי.אן.טי סרט טלוויזיה בשם "שודדי עמק הסיליקון". הסרט הציג את תחילת דרכם של שלושה מהאנשים החשובים ביותר בתולדות המחשב, ביל גייטס, סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק. הראשון היה באותו הזמן מפורסם לא רק כמפתח תכנת ווינדוז, אלא גם כאדם העשיר ביותר בעולם. השניים האחרים הם מקימיה של חברת אפל שזכתה להצלחה בשנות השמונים, אבל בעת צילומי הסרט, נחשבה לשחקנית משנית בתחום החומרה, אחרי מיקרוסופט של גייטס. הרבה דברים קרו מאז, מה שהפך את "שודדי עמק הסיליקון" במהירות ללא עדכני ואף נאיבי. למרות זאת, הוא עשה עבודה טובה בהפיכת ענקי המחשוב לדמויות דרמתיות מעניינות.

אם תחפשו פוסטר של הסרט, תגלו שמופיעות בו רק שתי דמויות, גייטס וג'ובס. סטיב ווזניאק, למרות שיש שיטענו כי עבד קשה יותר מכל אחד אחר במהפכת המחשב האישי, אינו מפורסם כמו השניים האחרים ועל כן, לא תמצאו סרט שמתמקד בו כדמות הראשית. על סטיב ג'ובס, לעומת זאת, יצאו שני סרטי קולנוע בשלוש השנים האחרונות.

"סטיב ג'ובס" הסרט, מתחיל מאמצע הדרך. הוא לא מציג את חייו המוקדמים של גיבורו, או את הדרך להצלחה, אלא מתחיל ב-1984, כשהבאז סביב מחשב המקינטוש החדש היה בשיאו. סטיב מתכונן להציג את הבייבי החדש שלו לעולם, בעוד הבייבי אליה הוא מתכחש, ילדה בשם ליסה שחושבת שהוא אביה, מופיעה עם אמה מאחורי הקלעים. הרבה דמויות חולפות לפני שסטיב מוכן לעלות לבמה, כולל ווזניאק, מנכ"ל אפל ג'ון סקאלי, המתכנת אנדי הרצפלד והאישה שבזכותה הכל מחזיק מעמד בשיא הלחץ, ג'ואנה הופמן.

למרות שסטיב ג'ובס הוא הדמות הראשית בסרט, ג'ואנה לא פחות דומיננטית ממנו בעבודה מאחורי השיווק האגרסיבי של מכשירי אפל. קשה להגדיר את התפקיד המדויק שלה. היא עובדת עבור סטיב, אבל גם משמשת אשת סוד, חברה לעת צרה, אסיסטנטית, מנהלת במה, פסיכולוגית, מנהלת שיווק ועוד מגוון תפקידים בהתאם לצורך. בלעדיה, העסק לא היה מתקתק באותה יעילות, במיוחד כשאף אחד לא מבין את הגחמות של סטיב והיא היחידה שמסוגלת לדבר אל לבו.

הסרט מתרחש כולו מאחורי הקלעים של הכרזות על מכשירים חדשים. הוא מציג את התפתחותו של סטיב ג'ובס כאדם וכאיש עסקים דרך הפיתוחים הטכנולוגיים להם הוא אחראי, כאשר תמיד יש לחץ לפני הופעה מול קהל. סטיב לא מוצג כמתכנת הטוב ביותר, כמנהל הטוב ביותר, או אפילו כמעצב הכי מוצלח, אבל הוא מוצג כגאון שיווק שתמיד נמצא צעד אחד לפני הקהל. באמצע שיחת נפש חשובה, הוא מקבל פתאום רעיון שירשים את כולם ומסרב בתוקף להזכיר מכשירים ישנים יותר, כדי למנוע קישור בין מושא החשיפה העולמית לבין טכנולוגיה לא עדכנית.

האנשים שמסביב מושפעים לא פחות מסטיב מהתנהלותו הקפריזית למראה, אך מחושבת וקרה כלפי פנים. בין אם מדובר במשפחה לה הוא מתכחש, או בקולגות לעבודה, סטיב מוליך את כולם על חבל דק ומנסה להשיג את התוצאה הטובה ביותר, לפחות עבור עתידה של החברה. קייט וינסלט, המגלמת את ג'ואנה הופמן, תארה אותה בתור היחידה שלא הייתה צריכה שום דבר מסטיב ג'ובס וזה מגדיר היטב את הדמות כפי שהיא מוצגת על המסך. אישה חזקה ורגישה שתמיד נמצאת שם כשזקוקים לה, אך מעולם לא דורשת דבר בתמורה, רק שהכל יתנהל כמו שצריך ושסטיב לא יעשה דברים שיצטער עליהם מאוחר יותר.

מייקל פסבנדר מרשים בתפקיד ג'ובס. אם להסתמך על התיעודים הרבים של הופעותיו של סטיב מול קהל, פסבנדר מחקה בדייקנות את טון הדיבור ושפת הגוף של האיש מאפל. הוא מציג בצורה אמינה את האבולוציה הרגשית שסטיב עובר, מבלי לפספס אף מעבר בין מנהל ממולח שמנסה לשלוט בכל דבר, לבין מישהו שממש משתדל לא לאבד את קור רוחו כשהעולם מסרב להתנהג כפי שהוא מצפה ממנו. היחסים שלו עם כמעט כל דמות נעים בין מתוחים לחמימים ופסבנדר תמיד קולע לרגש הנכון.

התסריט נכתב בידי ארון סורקין והוא אכן סורקיני להפליא. שעתיים של דיבורים כמעט בלי הפסקה והרבה נתונים שנזרקים לאוויר כאילו כל הדמויות קראו את הוול סטריט ג'ורנל רגע לפני שהופיעו על המסך. בדומה לתסריטים שכתב ל"הרשת החברתית" ו"מאניבול", שטף הדיבור מלאכותי, אבל יוצר דמויות טובות. כשמישהו מדבר מספיק זמן, הוא יחשוף יותר מפן אחד של דמותו וזה עובד מצוין בסטיב ג'ובס. גם כשנדמה שמכירים מישהו, הסרט דואג שיהיה תמיד עוד מה ללמוד, כי סורקין יודע שבני אדם הם מורכבים ועושים טעויות, גם אם הם מושלמים בעיני עצמם. סורקין לא מאוהב באף דמות ולא חושש להציג את הפגמים באישיות שלהן, אבל הוא נותן לכולם את החסד שבלהיות אנושיים ולהיות מסוגלים להביע מגוון של תגובות ומצבים מנטליים.

מנגד, אני חייב להודות שהבימוי של דני בויל רחוק מלהיות מתוחכם. סטיב ג'ובס לא מפורסם בעידון שלו כשזה מגיע לקידום מוצרים של אפל ונראה שבויל אמץ גישה דומה. הוא לא מתבייש להשתמש בגשם כרקע להודעה דרמתית, או במוזיקה חזקה שמגיעה משום מקום על מנת להזכיר למי שלא שם לב שמדובר בסצנה חשובה. בעוד הבימוי לא מזיק רוב הזמן, ישנם רגעים בהם הרעיון נדחף יותר מדי בכח. זה כולל רגע שבו הסאבטקסט למעשה מופיע על מסך ענק מאחורי הדמויות, למקרה שמישהו פספס.

סטיב ג'ובס בנוי כמו הצגה. קיים רצף בלתי פוסק של אינטארקציות בין דמויות וכמעט הכל מוצג בזמן אמת, כשהדמויות מתכוננות להכרזה מול קהל. המסגרת הזו כמעט ואינה נשברת ואותם אנשים מופיעים שוב ושוב בתקופות שונות בחייהם, תמיד נזכרים רגע לפני השקה שיש להם משהו חשוב לומר. אני אוהב את הגישה הזו, היא מבוצעת היטב בידי כל צוות השחקנים שזכו לתסריט שנון ומדויק. התחושה היא שתמיד קיים לחץ להספיק הכל בזמן, וזה כשבכלל לא ידוע כיצד המוצר החדש יתקבל. הכל הוא הכנה למופע של סטיב, אדם שלמעשה הפך את עצמו לחלק מהמארז איתו המכשיר מגיע.

בניגוד ל"שודדי עמק הסיליקון", הסרט סטיב ג'ובס יודע מה קרה אחרי 1999. הוא יודע שלא רק שהסיפור לא מסתיים שם, אלא יש שיאמרו שהוא רק מתחיל. אולי משום כך, אני אמביוולנטי לגבי הנקודה בה הסרט מסתיים. זה לא סיום רע, אבל הוא מדגיש מה באמת עניין את בויל וסורקין בסיפור חייו של ג'ובס וקצת מעקר את הפואנטה של התמקדות דווקא בו ולא בכל אדם מפורסם אחר. למרות הקפדה על דיוק בפרטים ושמירה על פורמט קבוע לכל אורך הסרט, הדגש שלו מתגלה בסופו של דבר כשונה מזה שציפיתי ואני מרגיש שמדובר בבחירה שעושה את ג'ובס לדמות גנרית יותר מכפי שהסרט הציג אותו עד לאותו רגע. לא החלטה גרועה, אבל די תמוהה.

אולי זו בכלל נקודה לזכות הסרט, שהוא עובד ממש טוב, גם עם הטעיה לא צפויה לגבי המוקד האמיתי שלו. אולי זה שהכתוביות הגיעו לי מוקדם מדי, מראה עד כמה הסרט שומר על עניין, למרות שרובו דיבורים וחזרה על אותם רעיונות. הכימיה בין מייקל פסבנדר וקייט וינסלט מצוינת וגם שחקני המשנה עושים עבודה טובה, כולל ג'ף דניאלס בתפקיד ג'ון סקאלי וסת' רוגן, אותו אני לרוב לא מחבב, שמצליח לעורר אהדה בתור סטיב ווזניאק.

היחידים להם לא הייתי ממליץ על הסרט, הם אנשים שלא אוהבים את סגנון הכתיבה של ארון סורקין, כי סטיב ג'ובס הוא אקסטרה-סורקיני. לכל השאר, מדובר בדרמה חכמה ומשוחקת היטב שלמרות סיום שעורר בי רגשות מעורבים, אני לא יכול שלא להמליץ עליה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.