ביקורת: סיקאריו

sicario_resize

בימים בהם כל העולם המערבי עוסק בשאלה מיהו פליט וכיצד יש לנהוג בו, מתבקש שיצא סרט שיציג את המורכבות של מעבר אוכלוסיה ממדינה למדינה. קשה להבחין בין אנשים שלמעשה נזקקים למקלט, לבין כאלה שמחפשים עבודה ללא צורך בנסיון קודם, לבין כאלה שמנצלים פרצות בחוק ובגדר על מנת להפוך סכנה לחברה. כמו שאצלנו מתקיימים דיונים סוערים על גורלם של אריתראים וסודנים שחוצים את הגבול ללא התר, וכמו שבאירופה מנסים להבין כמה מהגרים מוסלמים זה יותר ממה שמוכנים להכיל, גם ארצות הברית מתמודדת עם הגירה לא חוקית ממקסיקו. יש להם גדר הפרדה משלהם וסוכנויות שתפקידן למנוע מאנשים לשהות במדינה ללא התר, אבל עם קרוב הבחירות הפנימיות במפלגה הרפובליקנית, הנושא חם מתמיד.

מתבקש שיצא סרט על המורכבות של הנושא, אבל קבלנו במקום את "סיקאריו", סרט שנראה כאילו דונלד טראמפ נסה לכתוב מחדש את "אקסודוס", אבל מנקודת המבט של הבריטים.

קייט מייסר היא סוכנת FBI שמתמחה בשחרור בני ערובה. היא מפקדת על פשיטה על בית באריזונה, בו אמורים להיות מוחזקים אנשים בניגוד לרצונם. מתברר שבמקום החטופים שאליהם המידע המודיעיני מתייחס, הבית מלא בגופות מרקיבות של אנשים שקרטל סמים גדול לא רצה שימשיכו לתור את העולם.

המפגש המזעזע עם קבלני המוות, מביא את קייט להתגייס לכח משימה מיוחד, שמטרתו למנוע את המשך פעילותו של הקרטל. היא מצטרפת למאט, מפקד היחידה שנראה כמו תמצית כל דמות שג'ף ברידג'ס גלם מאז 1997, ולאיש השטח שלו, אלחנדרו. לא הרבה ידוע על שני הגברים, פרט לכך שיש להם הרבה כח והכשרה קרבית שלא משיגים ממילוי דוחות רבעוניים במשרד. אלחנדרו אומר שהיה תובע כללי, אבל ניכר שיש לו את היכולת לשמש גם כמוציא להורג כשנדרש. היחידה נכנסת לבצע מעצרים בחוארס, מהצד המקסיקני של הגבול, מה שמתחיל שרשרת תגליות שקייט לא הייתה מוכנה לה.

לסיקאריו יש את אחד הפוסטרים המטעים ביותר שנתקלתי בהם. מרוב הכרזות (אבל לא זו שמופיעה בראש העמוד), עולה הרושם שקייט, בגילומה של אמילי בלאנט, היא מפקדת חזקה שמניעה את העניינים ולא מחכה להוראה ישירה על מנת לדעת מה עליה לעשות. בפועל, קייט היא דמות פסיבית, אישה משותקת מפחד בעולם של גברים אלימים. היא עוברת לאורך הסרט ממצב שבו היא לא יודעת איך דברים עובדים באמת, למצב שבו היא קצת יודעת איך דברים עובדים באמת ובכל אופן, לא זזה בלי הוראה של מישהו אחר. היא מצטרפת לכח המיוחד אחרי שמשבחים את קור הרוח שלה והיכולת לקבל החלטות בשטח, שני דברים שהיא הראתה שחסרים לה בסצנה הקודמת. מאותה נקודה ואילך, כל דבר שהיא עושה, כרוך באישור ממאט ואלחנדרו וגילויים מרעישים נשמרים בינה לבין עצמה, כי למה שמישהו אחר ירצה לדעת מהם?

ההטעיה השניה נובעת מהסיטואציה בה חלק מהפוסטרים מציגים את הדמויות. הן נראות בלבוש קרבי מלא, כאילו במהלך מבצע ממושך, או חילופי יריות. אמנם יש בסיקאריו מהדברים האלה, אבל רוב הסרט הוא התקדמות איטית ברכב, או שיחה שחושפת רק את המידע שמוכנים שקייט תגלה באותו רגע. בעוד אפשר היה לעשות מהגורמים האלה מותחן מרתק, או ליצור התפתחות איטית ומדודה של הדמויות לנגד עינינו, יש כאן בעיקר שוטים שמראים את הנסיעה בחוארס בזמן אמת ואת אמילי בלאנט מסכנה ואובדת עצות. איכשהו, עם כל מה שהיא לומדת במהלך הסרט, קייט לא טורחת אפילו לשנות הבעה, או את טון הדיבור. היא בדיוק אותה הדמות שהייתה בהתחלה, רק הרבה פחות מעניינת, מכיוון שמתברר שהיא משועבדת למערכת של פקודות מלמעלה ולא שמעה בכלל על יזמה אישית.

בנוסף לדמות הראשית החלושה, סיקאריו לא מתייחס למקסיקנים כאל בני אדם, כמו שהוא רואה בהם שבט פרימיטיבי של קופי אדם שהחזקים בהם, הצליחו להפוך לסכנה עבור מינים אחרים. אין שום רמיזה לכך שרשויות החוק במקסיקו מסוגלות להתמודד עם הצרות שברוני הסמים יוצרים וכמו פנצ'ו וייה, זה רק עניין של זמן עד שהינקים יבואו לשנות את המציאות. בינתיים, אלחנדרו הוא היחיד באותה יחידה שמוצאו מאמריקה הלטינית, מה שנראה כמו ויתור מראש על האפשרות לעבוד בחשאי בתוך אוכלוסיה אזרחית. יתכן והסרט מנסה להעביר ביקורת על ההתערבות האמריקאית, אבל היא נעלמת כשחושבים על כך שהם צודקים במקרה הזה. סיקאריו נפתח עם גילוי של רצח המוני על אדמת ארצות הברית, בידי קרטל מקסיקני. מכל בחינה חוקתית ומוסרית, יש לאמריקאים סיבה טובה לרצות לתפוס את האחראים.

לא ברור אם יש לסיקאריו מסר, אבל בהחלט נראה שהוא רוצה שיחשבו שיש לו מה לומר. על ידי סקסיזם, הפרדה על רקע לאומני, אסטרטגיה חסרת הגיון ובלבול בין ביקורת על אלימות לבין הילולה, הסרט מצליח בעיקר לא לעניין. הנסיון ליצור דמות ראשית מעוררת הזדהות נכשל, מאחר והיא בעיקר צופה מהצד ורק בשלב מאוחר יחסית בכלל מבינים מה תפקידה בכח, דבר שהייתי מצפה שתנסה לגלות בעצמה לפני שהיא מסכימה להיות חלק מהפעילות. קטעי האקשן הקצרים עשויים טוב, אבל הייתי אמור להנות מהם? נראה שהסרט מתייחס לאלימות כדבר רע, חוץ מכשהיא נעשית בידי אמריקאים ואז זה סבבה.

מרוב בלבול, קשה להתמקד בצדדים החיוביים של הסרט. ג'וש ברולין הוא בהחלט נקודת אור בצוות שחקנים אדשוני. ברולין מגלם את מאט בתור מישהו שיודע המון ובעל הרבה מאוד כח, שנראה כלפי חוץ כמו האדם שהכי לא שייך לדרגים הגבוהים. עם סנדלים ונטיה לישון במהלך הכנות לפעילות, מאט שומר על המינימום ההכרחי של רשמיות וזה גורם לדמות שלו להיות מוצלחת יותר מכל השאר, שתקועות על מאפיין בודד. ברור שהוא מסתיר דברים, אבל האם אפשר לסמוך עליו? זו שאלה שהייתה לה הרבה יותר משמעות לולא אחת הדמויות הייתה שואלת אותה כבר בהתחלה, אבל אני נותן לברולין קרדיט שכל סצנה משתפרת כשהוא נוכח בה.

יש בסיקאריו רגעים מוצלחים, במיוחד אלה שלמעשה מכילים אקשן. הם נדירים, אבל מספיק חזקים בכדי שבמבט לאחור, יהיה נדמה שהם חלק מרכזי בסרט. לא תמיד הצילום והעריכה מעבירים את מהלך הקרב בצורה נוחה למעקב וחלק מהרגעים ה"מפתיעים" מגיעים לאחר דקות ארוכות של הכנה, מה שהופך אותם קלים לחיזוי. עם זאת, הסרט גורם לקרב יריות להראות אינטנסיבי וכאוטי, כפי שהייתי מצפה שיהיה. יש פה את הכשל הלוגי של הרבה סרטים, לפיו חלק מהדמויות פשוט חסינות לקליעים ומסוגלות לסיים קרב מבלי לירות יותר מפעם אחת לאותו כיוון, אבל לפחות בחלקים האלה, נשמרת רמה סבירה של עניין.

הסרט נופל בשאר חלקיו, שהם העיקר. הוא איטי ללא צורך, בעל אפיון דמויות שטחי להחריד והופך את הדמות הראשית מאישה חזקה ושוות ערך לגברים סביבה, לבובת משחק שמועברת מיד ליד בהתאם לרצונות הסיפור. לא ברור איך תסריטאי שמתחיל את הסיפור עם הפעילות של קייט בשטח, חושב ששאר הסרט יהיה מעניין יותר אם היא בעיקר תבהה לעבר נקודה אקראית באופק ותשאל שאלות שאף אחד לא מספיק יורק לכיוונה בכדי לענות עליהן. לצד השיטוח הנוראי של דמויות לא אמריקאיות לכדי עבריינים וקרבנותיהם, בתוספת גילוי מרעיש שאין מאחוריו שום הגיון, סיקאריו הוא בזבוז של כמה סצנות טובות על סרט שרוצה להיות ריאליסטי, אבל יוצא מנותק מהמציאות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.