ביקורת: משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים

MV5BMTQ1NDI2MzU2MF5BMl5BanBnXkFtZTgwNTExNTU5NDE@._V1_SX640_SY720__resize

משהו השתנה בתפיסה שלנו לגבי סדרות סרטים במאה הנוכחית. בעבר, היה ברור שאם סדרה ממשיכה מעבר לסרט השלישי, היא אבודה, מאבדת כל קשר עם הסרט המקורי ונעשית אך ורק בשביל הכסף. סדרות כמו "הפנתר הוורוד", "בית ספר לשוטרים מתחילים" ו"רוקי", נודעו לשמצה בכמויות ההמשכים המיותרים שלהן, שהלכו והתדרדרו מסרט לסרט, עד שנדמה היה שצולמו מכח האינרציה בלבד.

מתישהו בעשור הקודם, המגמה החלה להתהפך. אני לא בטוח מי היה ראשון, אבל אחד האחראים לשינוי הוא הארי פוטר. הסדרה, שתוכננה מראש לשבעה סרטים (כאשר האחרון פוצל לבסוף לשניים), אלצה את האולפן לחשוב לטווח ארוך, איך לשמר את הרמה ואת השחקנים המקוריים ולמרות החלפת במאי מדי פעם, רבים יגידו שהסרטים רק הלכו והשתפרו. אם זה לא מספיק, ב-2006 יצא "רוקי בלבואה", הסרט השישי בסדרה שהתחילה בזוכה אוסקר והתדרדרה לבדיחה עצובה. הוא הפתיע את כולם עם עלילה מתקבלת על הדעת, בימוי טוב וגישה שמבינה מה אנשים אהבו בסרט הראשון, ניגוד מוחלט לקודמו בסדרה.

סרט שמצליח להתחבר לקהל הרבה אחרי שמותגים אחרים נקברו תחת הר של ביקורות שליליות, נחשב לתופעה נדירה, אולם אם נסתכל על שלושה מהסרטים היותר מצליחים של 2015, נגלה שהמגמה בהחלט השתנה. מקס הזועם הרביעי הוא אחד הסרטים הכי מוערכים ביקורתית של השנה, הסרט הרביעי בסדרת פארק היורה הוא שובר הקופות הגדול של הקיץ ואפילו בפרק השביעי, סדרת מהיר ועצבני ממשיכה למשוך קהל ולקבל תגובות חיוביות מהמבקרים. האולפנים הבינו שאפשר להמשיך ולהשקיע בסרטי המשך מבלי לזלזל בצופים ומבלי לסרס את הרצון המקורי של היוצרים. לרשימה הנ"ל, על פי נתוני ההכנסות וסיכום הביקורות, מצטרף "משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים", הסרט החמישי בסדרה שהשנה ימלאו לה 19.

הסרט מתחיל, כנהוג, במבצע חשאי. אית'ן הוק וצוותו, הטכנאי השברירי בנג'י והסוכן ברנדט הקשוח, מנסים לעצור מטוס בלארוסי מלהמריא עם נשק להשמדה המונית. אחרי כמה תקלות לא צפויות, אית'ן מפגין את כישורי האלתור היחודיים שלו ואפשר לעבור בבטחה אל קטע כתוביות הפתיחה עם המנגינה המפורסמת שהלחין לאלו שיפרין עוד בשנות השישים.

לא כולם מרוצים מדרך הפעולה של IMF – היחידה החשאית שעוסקת באותן משימות בלתי אפשריות. בהד לארועי הסרט הראשון, אלן האנלי מה-CIA דורש לסגור מיידית את היחידה בשל הסיכונים המיותרים שחבריה לוקחים, התקריות הבינלאומיות שכמעט גרמו והעדר השקיפות לגבי פעולותיהם ודרכי המימון של הארגון. הוועדה מסכימה עם האנלי ובנג'י וברנדט עוברים לעבודה משרדית תחת השגחתו, בעוד אית'ן נעלם מהרדאר ומתחיל בהתחקות משלו אחר סולומון ליין, אדם שבאופן חשוד, תמיד נוכח לפני תאונות קטלניות שמביאות לשינויים מרחיקי לכת. אותו ליין הוא גם ההזדמנות היחידה של אית'ן להוכיח את קיומו של ארגון הרשע הסינדיקט ולנקות את שמו.

אומת הנוכלים עוקב אחר מספר מסורות שהתפתחו לאורך הסדרה. מלבד האיום הקבוע על המשך קיומו של IMF, נמצא פה גם מסע במספר מדינות, מרדפים מלאי אדרנלין ומשימות מותחות שמציבות את אית'ן במצב בו הטעות הכי קטנה, תוביל למותו. לשם גיבוי, מצורפת לעלילה סוכנת כפולה בריטית, שלאף צד לא ברור לחלוטין האם היא איתו, או נגדו.

טום קרוז הוא לב לבו של הסרט. אמנם אני מאמין שהעלילה הייתה עובדת באותה יעילות בלעדיו, אבל לא הדמות של אית'ן האנט. היו צריכים ליצור גיבור שונה לחלוטין על מנת לקיים את הסדרה ללא קרוז. זה לא שהוא שחקן טוב במיוחד, אבל הדמות כל כך נוצרה סביב המניירות והכריזמה שלו, שיהיה מוזר לדמיין אותה בלי הריצה המוזרה שקרוז מציג בכל סרט. אית'ן מתואר בידי עמיתיו ואויביו כמהמר, שלא תמיד יודע אם התכנית שלו תפעל, אבל מוכן לקחת את הסיכון ועל כן, מגביר את סיכויי ההצלחה. סולומון ליין דומה לו מהבחינה הזו, מה שמוביל למצב חריג בו הגיבור והנבל נעים באותו קצב ובשום שלב, לא ברור מי מהם מקדים את השני.

אחת הסיבות שהמרוץ השקול הזה עובד, היא הליהוק של שון האריס לתפקיד ליין. מהשניה שרואים אותו על המסך, ברור שמדובר בטיפוס מסוכן ומחושב, שאית'ן ואנשיו יתקשו להתמודד מולו. ליהוקים נוספים, כמו אלק בולדווין בתפקיד האנלי וסיימון מקברני כמקבילו הבריטי, מוסיפים לתחושה שמדובר בעולם בו לא נותר מקום לאנשים כמו אית'ן והוא לא נלחם רק על שלום המין האנושי, אלא גם על עצם זכות הקיום שלו כדמות.

יש בסרט רגעים שבלשון המעטה, אינם אמינים במיוחד. מעבר לכך שריגול מצריך הרבה יותר עבודת מחקר ואנשי צוות ממה שמציגים כאן, יש לפליטי IMF גישה לכמות מפתיעה של טכנולוגיה מתקדמת ואת היכולת לשרוד קרבות ומרדפים במהירות גבוהה, ללא פגיעות לטווח הארוך. זה חלק ממה שעושה את הסרט למהנה, אבל גם מצריך לא מעט השהיה של חוסר האמונה על מנת לא להתעכב על אלפי הפרטים הקטנים שלא היו עובדים במציאות.

מבחינת האקשן, אומת הנוכלים מספק את הסחורה. הוא לא מסוגנן כמו הסרט השני, או יצירתי כמו הרביעי, אבל רואים שהושקעה מחשבה בתכנון כל עימות בין טובים לרעים. רוב הזמן, המצלמה ממוקדת ואפשר להבין מה קורה וכאמור, סצנת המרדף באמת מרשימה, גם אם השימוש באפקטים דיגיטליים בולט מדי לעתים. הרגעים הכי מותחים הם כאשר אין פיצוצים, או כלי רכב מהירים, אלא פשוט שני צדדים וחצי שמחכים לראות מי ימצמץ ראשון.

בתור מי שגדל בשנות השמונים והתשעים, אני עדיין נדהם מכך שניתן לספק סרט מבדר ונאמן לרוח הסדרה, גם אחרי כמעט שני עשורים. בילדותי, מספר חמש היה הנקודה אליה מותג מגיע בכדי להיקבר בחוסר כבוד. טום קרוז וג'יי. ג'יי. אברהמס החזירו לסדרה את הצד הכיפי שלה מאז החלו לשתף פעולה כמפיקים (בניגוד לסרט השלישי, אותו אברהמס ביים וכתב, אבל לא הפיק). הבמאי הפעם הוא כריסטופר מקווארי, מי שאחראי לשני סרטי אקשן טובים נוספים עם קרוז בתפקיד הראשי – "ג'ק ריצ'ר" (כבמאי) ו"קצה המחר" (כתסריטאי). הוא הבחירה הטבעית לביים את אומת הנוכלים ועושה עבודה טובה בסך הכל, אם כי ישנם רגעים בהם האקשן מבלבל וקשה למעקב. למרבה המזל, מדובר ברגעים בודדים ורוב קטעי הפעולה בסרט, עשויים היטב.

אין לאומת הנוכלים משהו חדש להציע. עם הדיבורים על הסינדיקט, הוא נראה קצת כמו חיקוי של סרטי הנוקמים וג'יימס בונד, שגם הם נתקלים בארגון חשאי הזומם לשנות סדרי עולם. משימה בלתי אפשרית הוא משהו באמצע מבחינת אפיון הגיבור. אית'ן האנט הוא בעל כישורים יוצאי דופן וזה שמקבל את ההחלטות בשטח, כמו ג'יימס בונד, אולם הוא נזקק לעבודת צוות מתוקתקת היטב על מנת להצליח במשימה. זה הדבר שמייחד את סרטי משימה בלתי אפשרית ממותגי אקשן אחרים, גיבור שסוד ההצלחה שלו טמון ביכולת להיות מנהל עבודה טוב. כן, הוא לוקח הימורים, אבל תמיד יש מי שיציע את הצד שכנגד ויוסיף לכל תכנית פעולה מטורפת, דיון רציני בעד ונגד.

אני מניח שדבר דומה קורה בכל פעם שמחליטים להפיק עוד סרט בסדרה. האם זה שווה את ההשקעה? האם הקהל עוד מתחבר לאקשן מהסוג הזה? האם טום קרוז לא זקן מדי בשביל החרא הזה? איך שזה נראה כרגע, התשובה לשתי השאלות הראשונות היא חיובית ואת התשובה לשלישית מקבלים ברגע שרואים את אית'ן האנט בלי חולצה. משימה בלתי אפשרית הוא מותג שמתקיים בגלגולים שונים כבר כמעט חמישים שנה. הוא לא מפורסם ומוכר מוצרים נלווים כמו כמה מהשמות האחרים שהזכרתי כאן, אבל הוא ממשיך לספק סרטים מהנים שלא מנסים לשנות את ההיסטוריה של הקולנוע, רק להישאר בשטח כל עוד נהנים מהחוויה.

מחשבה אחת על “ביקורת: משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.