ביקורת: אנטמן

BF_Payoff_1-Sht_v8_Lg-1309x1940_resize

מעריצי הסדרה "קומיוניטי" מסוגלים להתווכח במשך שעות מהי העונה המוצלחת ביותר של הסדרה, אבל פחות או יותר כולם יגידו שעונה 4 היא הגרועה ביותר. הסיבה לכך היא שלאחר שלוש עונות מוערכות שהביאו את הסדרה למעמד קאלט, פוטר היוצר והכותב הראשי דן הרמון בשל חילוקי דעות עם הרשת. שני האחראים שהובאו במקומו, ניסו לחקות את הסגנון של הרמון ולהמשיך את העלילה מהנקודה בה עזב, אבל לא הצליחו לתפוס את מה שעושה את קומיוניטי לאהובה כל כך. אחרי עונה אחת בגלות, הוחזר הרמון לכסא הנהג והמשיך בחזון השש עונות וסרט.

כשאדגר רייט, אחד הבמאים האהובים עלי, הודיע שהוא עוזב את צילומי "אנטמן" בשל חילוקי דעות עם האולפן, הייתה לי תחושה שאפקט עונה 4 עומד לחזור. רייט הוא קולנוען בעל גישה וצורת עבודה מאוד קשים לחיקוי והיה ברור שהוא רוצה לעשות מאנטמן יותר מסרט גיבורי-על סטנדרטי. הוא השאיר אחריו תסריט לא סופי, אשר אמור היה להוות את הבסיס לסרט אותו יביים כעת פייטון ריד, במאי קומדיות בלי שום נסיון באקשן, מדע בדיוני, או גיבורי-על. הסיפור עדיין מבוסס על הקו שהתוו רייט ושותפו לכתיבה ג'ו קורניש, אבל הוא הועבר לידיו של במאי שספק גדול אם יצליח להבין מה עושה את הסרטים של רייט לאהובים כל כך.

לפני שנים, הצליח דוקטור האנק פים לגלות חלקיק המאפשר לדחוס אטומים בצורה שתוכל לכווץ עצמים ויצורים גדולים לגודל חרק. החברה אותה הקים עברה מהפך וכיום עומד בראשה דארן קרוס, המעוניין להשתמש בתגלית של פים על מנת ליצור את חייל העתיד, כי זה תמיד רעיון טוב בסרטים. בתו של האנק, הופ, היא מנהלת בכירה בחברה שלא סולחת לאביה על שהסתיר ממנה את נסיבות המוות של אמה, אבל היא גם חושדת בכשירותו של דארן לקבל החלטות. לא שהיא מבצעת מהלך כלשהו להדיח אותו מראשות החברה, אבל יש לה הרבה מבטים מודאגים.

בינתיים, משתחרר מהכלא סקוט לאנג. הוא לא ישב על פשע אלים, אלא על פריצה למחשב של החברה בה עבד, מה שעדיין מסדר לו מוניטין של פורץ על, גם במישור הפיזי. אין לו הרבה לאן לחזור, פרט לדירה של חבר עבריין שמציע לו עבודות פליליות. סקוט מתלבט, כי הוא זקוק לכסף על מנת לשלם מזונות לגרושתו ולפגוש את בתם המשותפת, אבל קשה לאסיר משוחרר למצוא עבודה, גם אם בעולם האמיתי, כנראה שהיה נקטף מיד בידי חברת אבטחה שמחפשת יועץ. הנסיבות מביאות את סקוט לפגוש את דוקטור פים ולקבל ממנו הצעה: להפוך לאנטמן, גיבור-על המסוגל להתכווץ ולשלוט על נמלים, כחלק מהתכנית לעצור את דארן קרוס לפני שיעשה משהו שכולנו נצטער עליו.

קשה לומר על מה בדיוק כולנו נצטער, מכיוון שהסרט לא באמת טורח להסביר את זה. הוא מספק לנו באריכות רקע לכל דמות בצורה העצלה ביותר – אנשים פשוט עומדים בחדר ומספקים את המידע החיוני כאילו מישהו שאל אותם – אבל לא לגמרי ברור מה התכנית של דארן עד לשלב מאוד מאוחר בסרט. עד אז, הוא פשוט נבל חסר מקוריות. מהשניה הראשונה בה קורי סטול מופיע על המסך, ברור שהוא האיש הרע, כי הוא לא מסתיר את זה בשום צורה. חוץ מלגשת לאנשים ולחלק להם כרטיסי ביקור עליהם כתוב "דארן קרוס – נבל על" ואז לירות בהם כי יום חמישי, הוא הנבל הכי ברור בתולדות סרטי הקומיקס. אפילו לגבי השטן ב"קונסטנטין", קיים איזה שהוא ספק בהתחלה.

מנגד, סקוט לאנג הוא לא הגיבור הקלאסי. כלומר, הוא לגמרי מתנהג כמו כל גיבור-על בתחילת דרכו שכבר ראינו, אבל יש לפול ראד מספיק קסם אישי בשביל לגרום לו להראות פגיע מדי פעם. זה חשוב, כי בסיפור כל כך צפוי ותבניתי, צריכים לפחות את התחושה שהגיבור אינו כל יכול ואינו משואה של צדק ויושר מוחלטים. מייקל דאגלס נותן הופעה חמורת סבר אפילו בסטנדרטים שלו, בתפקיד דוקטור פים חסר ההומור. הסרט לא לגמרי החלטי האם סקוט יכול להסתדר בכוחות עצמו, או שפים הוא זה שבעצם מנתב אותו לעבר המטרה, אבל נראה שמר לאנג תופס את הקטע מהר יחסית.

באופן בלתי נמנע, חפשתי לאורך הסרט את השאריות מהתסריט של רייט וקורניש. כמה מהרגעים היותר מוצלחים, נושאים את טביעת האצבעות שלהם, כמו שיר לא קשור כביכול שמשתלב בסצנת אקשן, או שימוש בחפצים לא שגרתיים בקרב. גם הקטעים בהם לואיס, חברו של סקוט, מספר כיצד הגיע לידיו מידע חשוב, מזכירים את הסגנון המהיר והקליל של רייט.

לצערי, פה נגמר הדמיון בין התסריט המקורי לתוצר הסופי. פייטון ריד מנסה, אבל אין לו את התזמון המדויק הנדרש מתסריטים של אדגר רייט וחלק גדול מהבדיחות ורגעי האקשן מתפספסים בגלל בימוי שגרתי מדי. נוסף על כך, ההתערבות מצד ההפקה הביאה את התסריטאים המחליפים לכתוב דמויות חד-מימדיות שעסוקות יותר בדיבורים מאשר במעשים. נראה שלכל הדמויות בסרט, ללא יוצא מן הכלל, יש קצת יותר מדי ידע בהתחשב במצבם. אפילו פקסטון, השוטר הפשוט שהתחתן עם גרושתו של סקוט, יודע בדיוק איפה להיות ומתי כשהעלילה דורשת את מעורבותו, גם אם אלף שוטרים אחרים היו אמורים לגלות זאת לפניו.

זה יוצר מלאכותיות מאוד מורגשת. נדמה כאילו היה כזה לחץ לסיים את הסרט בזמן ולשלב אותו כמו שצריך עם סרטי מארוול האחרים, שכל אזכור של דמויות משאר היקום הסינמטי, יוצא מביך ומנותק מהעלילה. חסר משהו שיגרום לאנטמן להיות זכיר. אין לו את החדשנות של "איירון מן", את הנבל המוצלח של "תור", או את העלילה הסבוכה של "קפטן אמריקה". זה מסוג הסרטים שאם לא היו קשורים ביקום של מארוול, היו נראים כמו חיקוי מדרג שני שנעשה בידי אולפן שלא באמת מבין איך הז'אנר עובד. נעשו הרבה סרטים על גיבורי-על שנשכחו עם השנים, אבל אנטמן אמור להיות שם שנשאר בתודעה, מה שהתוצאה הסופית לא מאפשרת.

אין בסרט הרבה סצנות אקשן, אבל הן די מוצלחות. דרושה יצירתיות בכדי להראות מישהו בגודל נמלה בפעילות, תוך שיהיה אפשר לעקוב אחריו ולהבין בדיוק איפה הוא נמצא בכל רגע. שוב, לפעמים הדמויות פשוט אומרות מה הן עושות, במקום שיראו לנו את זה בצורה מעניינת, אבל האקשן הוא לא הבעיה של הסרט. למרות שהיא לא הגיונית בשום צורה, המערכה האחרונה של אנטמן הרבה יותר מעניינת מאלה שקודמות לה. פתאום, במקום דיאלוגים ארוכים ואקספוזיציה בתוך אקספוזיציה, אנחנו מקבלים עשיה והבנה טובה יותר כיצד לנצל את הכוחות של אנטמן בסצנות מפתח.

לא מדובר באחד מהסרטים היותר טובים של מארוול. אנטמן הוא דמות עם הרבה פוטנציאל, בגלל החשיבה השונה שהוא דורש מהבמאי. אם אדגר רייט היה נשאר בפרויקט, אני מאמין שהיה מדובר בסרט מהמוצלחים בתולדות הז'אנר. מצד שני, אני מבין את המפיקים שלא הרגישו נוח עם החזון שלו. אנטמן אמור להשתלב בתוך סיפור מסגרת בקנה מידה אפי ולהישאר בדרוג הגיל והגדרות הדמות שנקבעו מראש. לתת למישהו כמו רייט ללכת על קצות האצבעות, זה כמו ליצור את "פארק היורה" בלי טי רקס, בנימוק שהוא לא באמת הופיע עד לעידן מאוחר יותר. זה משהו שנכון טכנית, אבל מוציא את כל הכיף. תחת פיקודו של פייטון ריד, אנטמן הוא סרט פרווה שלא מתעלה מעבר לבינוני, מה שכנראה טוב יותר לחזון הכולל של האולפן, אבל מהווה הפסד לקהל שרוצה משהו יותר מלהיב.

מחשבה אחת על “ביקורת: אנטמן

  1. אני מעריך את הביקורת, אבל נמאס לי מכל ההשוואות של "מה היה קורה אם אדגר רייט היה עושה את זה" – זה מבאס, אבל זה לא הפגם בסרט. בכללי אני חושב שהוא היה די מוצלח. הוא מאוד מצחיק ופול ראד עושה את אנטמן מעולה ! העלילה לצערי קלישאתית מאוד אם כי לא אופיינית לסרט אוריג'ין של מארוול ובאיזה שהוא מובן מדובר פה גם בסרט שונים, סוג של בכל אופן … אני נהנתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.