ביקורת: הסיפור של אדליין

MV5BMTAzMTQzMTA2MjheQTJeQWpwZ15BbWU4MDk2MTg2MzUx._V1_SX640_SY720__resize

אם יש דבר אחד שאני באמת מצטער עליו, זה שאני, כמו כל בני האדם, לא בן אלמוות. נשמע כמו עניין די בנלי להיות לא מרוצה ממנו, אבל כל כך הייתי רוצה להמשיך ולעקוב אחר התפתחות העולם והתרבות האנושית. לראות כמה רחוק הטכנולוגיה יכולה לקחת אותנו, איך תראה פוליטיקת העתיד וכמובן, מי יזכה באוסקר לאחר מותי.

כל מי שעסק ברעיון חיי הנצח, בין אם מנקודת מבט מדעית או סיפורית, מצא פגמים בפנטזיה. הבעיה המפורסמת ביותר היא שמי שחי לנצח, יראה את כל יקיריו מתים ולא יוכל לעשות דבר בכדי למנוע זאת. עוד בעיה, שלא מרבים להתייחס אליה בסיפורת, היא שככל שאנחנו מתבגרים, תחושת הזמן שלנו משתנה. לילד קטן, הזמן עובר הרבה יותר לאט מאשר למבוגר, מה שאומר שאדם שחי לנצח, יפסיק בשלב מסוים לחוש את הזמן העובר ויהיה מנותק לחלוטין מהעולם סביבו. עד כמה שמפתה להמשיך ולהתקיים במשך מאות, אלפי ואף מיליוני שנים, לא נראה שהמין האנושי אכן התפתח לסבול חיים ארוכים כל כך.

אדליין באומן נולדה בסן פרנסיסקו ב-1908. ג'ניפר לרסון גרה בסן פרנסיסקו בשנת 2015. מה שכמעט אף אחד לא יודע, זה שג'ניפר ואדליין הן אותו אדם. רצף ארועים שגורם לסיפור המקור של הג'וקר ב"באטמן" של טים ברטון להראות ריאליסטי, מביא לכך שאדליין מפסיקה להזדקן. היא נותרת בת 29 לנצח ומחליפה זהות מדי עשור, עד שהתגלגלה להיות ג'ניפר בימינו.

במטרה לשמור על פרופיל נמוך, אדליין עובדת בספריה ומתגוררת לבדה עם כלב זקן, איתו היא מתכננת לעבור בקרוב לחווה ולפתוח בחיים חדשים. מפגש עם מחזר עשיר בשם אליס ג'ונס, מביא את אדליין לשקול מחדש את הבחירה שלה לברוח ולהחליף זהות בכל כמה זמן. היא מתחילה לתהות האם לא הגיע הזמן לחלוק את סודה עם עוד מישהו, פרט לבתה המזדקנת, שכבר שוקלת מעבר לדיור מוגן.

סרט העוסק ברעיון מסובך כמו חיי נצח לאורך מרבית המאה ה-20, אמור להיות פתח לדיונים מעמיקים ולהתרכז סביב דמות ראשית עמוסה בטראומות וחוויות שרק התקהות משמעותית של הרגשות, תאפשר להתמודד איתן. או שאפשר ללכת בגישה של "הסיפור של אדליין" ופשוט לתת לה כוחות על.

אני לא צוחק. מעבר לכך שאינה מזדקנת, אדליין מפגינה זכרון מדהים לפרטים ויכולת שרלוקית להסקת מסקנות ממבט שטחי על אדם. היא תמיד נראית טוב, תמיד יודעת מה לומר, תמיד מסתדרת עם אנשים, אף פעם לא מתרגזת ומצליחה לחיות בעיר בה נולדה ולעבוד עם אנשים בעלי חיבה להיסטוריה מקומית, מבלי שמישהו יעלה על סודה. אוקי, זה סוד שקשה להאמין לו, אבל אחרי שנים של נדודים, אדליין מתגוררת כעת בדיוק במקום בו יהיו הכי הרבה ראיות לקיומה. עם זאת, אף אחד לא שם לב.

זה אחד מני חורים עלילתיים רבים שמלווים את הסרט מתחילתו ועד סופו. הסיפור של אדליין מנסה להישמע מתוחכם, אבל מרוב רצון לתת הסבר לתופעה חריגה, הוא נתקע בפלונטר של רעיונות שמתנגשים זה בזה. אדליין כל כך חכמה, אבל עושה חיים קלים אם מישהו אי פעם ינסה למצוא אותה. אליס הוא מטרידן נטול כריזמה שאיכשהו, מצליח לעורר באדליין רגשות שלא התעוררו בה מזה עשורים. היא מפחדת שיעלו עליה כי מי יודע מה יעשו לה, למרות שלא נראה שיש לה בעיה לחשוף שהיא מיוחדת על ידי דיבור בשפה זרה, או הכרזה שחצנית על כך שאין מקומות בעיר שאינה מכירה.

יש סצנה ב"גנב עירוני" שבה בלייק לייבלי ובן אפלק רבים והתינוקת שבוכה ברקע היא השחקנית הכי אמינה על הסט. הליהוק של לייבלי לתפקיד אדליין, מעלה גבות. היא לא הפגינה עד כה יכולת משחק מרשימה במיוחד וקשה לדמיין אותה בתור בת 107 בגוף של אישה צעירה. כשראיתי את רשימת המשתתפים, הדבר הראשון שעלה לי בראש הוא שאין סיכוי שבלייק לייבלי הייתה הבחירה הראשונה, השניה, או השלישית לתפקיד הראשי.

למרות זאת, היא נותנת הופעה סבירה בסרט. לא ברור אם צורת הדיבור שלה אמורה להיות חיקוי של מבטא מתחילת המאה שעברה, או שלייבלי פשוט מתקשה להביע רגשות. במראה ובשפת הגוף, היא דווקא קולעת לאיך שהייתי מדמיין מישהי שהתחנכה באווירה שמרנית ולא מבינה את הצעירים של היום. בדיבור, לא תמיד ברור אם היא אמורה להיות מאופקת, או סתם לא מצליחה להפגין עומק. גם שאר השחקנים ניחנים בבינוניות, נעים בין רגש אמיתי לבלבול מוחלט.

יש לסרט רגעים מוצלחים, בערך כמו כמות הרעיונות העלילתיים שלא יכולים להתקיים באותו מישור עם ההגיון הבריא. סצנות שמזכירות את מי שאדליין אבדה עם השנים, או מראות את יכולתה המרשימה להבחין בפרטים, עשויות טוב ומעבירות יפה את הרעיון. לעומת זאת, כל הקשר בין אדליין ואליס נראה מואץ ובמידה מסוימת, די מטריד. הקשר משרת את הסיפור, מבלי שיוכל להחזיק בפני עצמו. נראה כאילו אליס קיים רק כדי שיהיה מי שיאתגר את בחירתה של אדליין, אבל אין שום דבר שגורם לו להראות משמעותי יותר מהמחזרים הקודמים בהם נתקלה לאורך חייה.

קונספט עלילתי שסובב סביב מי שחוותה מעלה מאה שנות חיים וזכרונה צלול, צריך להיות מאוד מודע לניואנסים. אדליין למדה הרבה במעט הזמן שהיה לה בין בניית חיים אחת לשניה. היא יכולה לספר בפרטי פרטים על ארועים שרוב האנשים מכירים רק דרך מאמרים היסטוריים, אבל מעדיפה להסתתר ולטעון שהיא סתם מישהי עם זכרון טוב במיוחד וחוסר יכולת להתחייב לקשר רומנטי. היה אפשר להקדיש זמן להסבר מה הפך אותה לכזו חשדנית, אולם הסרט מסתפק בסצנה אחת קצרה שלא באמת שופכת אור ורק נותנת תרוץ קל לכך שאדליין אינה האדם המפורסם ביותר באמריקה.

כשדיוויד פינצ'ר ביים את "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן", 166 דקות לא הספיקו בכדי להציג את חייו של אדם המזדקן הפוך בצורה אמינה. הסיפור של אדליין נמשך פחות משעתיים ונאלץ לנקוט בקיצורי דרך זולים על מנת להסביר איך הגענו למצב הנוכחי. שנותיה המוקדמות של אדליין, כמו גם הגורם למצבה החריג, מוצגים במהירות דרך קריינות שהופכת את הכל לאפילו יותר מגוחך. במקום להציג הסבר מקושקש שאמור להילקח ברצינות, היה אפשר לשמור על מסתורין ולא להסביר מדוע אינה מזדקנת. מרכז הסיפור ממילא אינו הסיבה שאדליין תקועה באותו גיל, אלא מה שעובר כיום על מי שברחה במשך שמונה עשורים מתוך כוונה להסתיר סוד יחיד מסוגו. לא חשוב איך מסבירים את התופעה, חשוב מה עושים איתה.

אני לא חושב שאי פעם יצאתי מסרט עם כזו תחושה שהוא לא גרוע כמו שהוא מטומטם. חורים ענקיים בעלילה ולא מהסוג שכיף להתעלם מהם בסגנון מקס הזועם, בסרט שאמור להיות רציני, אבל גרם לי לקפץ בעצבים בכל פעם שניסה להסביר את הרקע של אדליין. הדמויות לא מדברות או מתנהגות כמו אנשים אמיתיים ולמרות הופעה מתקבלת על הדעת של בלייק לייבלי, לא תמיד ברור מה הבמאי רצה שתעשה. בתור סיפור עם רעיון כל כך מאתגר, הטיפול בעלילה שטחי ומזוקק לכדי משפטי מפתח טחונים שלא תורמים לאמינות של אף דמות. יש רגעים מוצלחים ואם מצליחים להתעלם מחוסר ההגיון, אפשר אפילו להנות, אבל זה אתגר להתעלם מרמה כזו של חוסר עקביות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.