ביקורת: משחק החיקוי

Poster-art-for-The-Imitation-Game_event_main_resize

 

בשבועות האחרונים, פרסמתי ביקורות על שני סרטים ביוגרפיים שהופקו השנה בממלכה המאוחדת. את "מר טרנר" שבחתי על הדיוק ההיסטורי וההמנעות מרומנטיזציה מיותרת של הדמות הראשית. את "התיאוריה של הכל" בקרתי על התיחסות מוגזמת לחייו הפרטיים של סטיבן הוקינג על חשבון עיסוק בדברים שמייחדים אותו מכל תאורטיקן אחר בדורו.

"משחק החיקוי" הוא הסרט הביוגרפי השלישי בעונת הפרסים הנוכחית שעוסק באישיות חשובה במיוחד בתולדות בריטניה וכנראה בעל הסיכוי הגבוה ביותר לזכות באוסקר. הטריילר לא נראה מושך במיוחד, אבל אני לא יכול לסרב לסרט שכל כך הרבה מהמרים עליו כגורם משמעותי במרוץ לפרס החשוב ביותר בעולם הבידור. השאלה היא האם הוא יותר טרנר, או הוקינג? האם משחק החיקוי מעניין בזכות הסיפור האמיתי עליו הוא מבוסס, או בזכות דרמה שנוספה בידי תסריטאי שרוצה להפוך את הארועים לקולנועיים יותר?

במלחמת העולם השניה, לאחר שהשיגו מספיק נצחונות בתוך היבשת, פנו הגרמנים לתקוף את האויבת הגדולה מצפון מערב, בריטניה. בעוד טובי בחוריהם נלחמים בחזית, מצאו עצמם עשרות מיליוני אזרחים בריטיים תחת הכוונת של מפציצים גרמניים ורק מעטים מהם יכלו להרשות לעצמם לברוח לנרניה. פרט לעימותים ישירים, מאמינים הבכירים בצבא הוד מלכותו כי הסוד לנצחון במלחמה, טמון בפיצוח הקוד של אניגמה, מכונת ההצפנה המשמשת את הנאצים ונחשבת בלתי ניתנת לפיצוח.

לתמונה נכנס אלן טיורינג, מתמטיקאי מבריק וחובב חידות שמאמין כי אם יש מישהו שמסוגל לפצח את האניגמה, זה הוא. חרף היסוסים מצד המפקד הישיר, מגויס טיורינג למאמץ המלחמתי בבלצ'לי פארק, שם הוא מצוות לקבוצה קטנה של גאונים, אשר משתפים פעולה במשימה הבלתי אפשרית. למעשה, הם משתפים פעולה זה עם זה, אך פחות עם טיורינג, שמעדיף לעבוד לבד ולבנות בעצמו מכונה בשם "כריסטופר" שתפצה על חוסר היכולת של עמיתיו…

רגע, רגע. קראתי בעבר על הנסיונות לפצח את אניגמה ואני לא זוכר את הדברים האלה. גם לא ידעתי שטייווין לניסטר, הדמות עצמה, היה אחראי על המבצע.

מהר מאוד מתברר שמבין שתי הדוגמאות שנתתי בתחילת הביקורת, משחק החיקוי לא רק קרוב יותר ברמת הדיוק ההיסטורי ל"התיאוריה של הכל", אלא עוקף אותו בחריכת צמיגים ואפילו לא מביט אחורה לראות שכולם בסדר. מתישהו בתהליך ההפקה, החליטו הבמאי מורטן טילדום, התסריטאי גרהם מור ושלושת המפיקים של הסרט, שהסיפור האמיתי מאחורי נסיונות סופר חשאיים לפצח קוד בלתי ניתן לפיצוח בעיצומה של המלחמה הקשה ביותר שידע המין האנושי, לא מספיק מעניין.

כל כך הרבה פרטים שונו מהמציאות, שאני תוהה אם טילדום ומור בכלל טרחו לערוך מחקר מעבר לגיגול מהיר של הערכים "אלן טיורינג" ו"אניגמה". הסרט מבוסס על ספר ביוגרפי מוערך, אז הם בטח טרחו לפחות לעיין בו לפני שנגשו לצילומים, נכון? זו שאלה רצינית, כי באמת לא צריך להיות גאון מחשבים כדי לאתר מידע שסותר פרטים בסיסיים המופיעים בסרט.

הם אפילו לא נתנו למכונה של טיורינג את השם הנכון. המילה "בומב", הכל כך מפורסמת בהקשר של העבודה מול אניגמה, לא נאמרת אפילו פעם אחת, חוץ מאשר כשמו של דבר שמפילים ממטוס. הצוות הנרחב שעבד על הפענוח, מצומצם בסרט לחמישה אנשים ורובם לא עושים שום דבר חוץ מלציין מדי פעם כמה זה מעצבן שהם רחוקים מהיעד. משחק החיקוי מתייחס לאלן טיורינג כיחיד שבכלל תורם משהו, בעוד השמות גורדון וולצ'מן והרולד קין, שניים מהאנשים ששכללו את מאמציו של טיורינג, כלל אינם מוזכרים.

בנוסף, דמותו של טיורינג עצמו אינה קשורה לעדויות הבודדות שיש על האדם האמיתי. אפשר להקל מעט ולציין שבשל סודיות הפרויקט, אין כמעט הקלטות או עדויות ראיה של תהליך העבודה בבלצ'לי פארק ומעט מאוד ידוע על טיורינג האדם. עם זאת, ידוע מספיק בכדי לתהות מדוע הוא מוצג בסרט כמתבודד חסר חוש הומור שאולי לוקה בתסמונת אספרגר, כאשר מספיק אנשים שהכירו אותו במציאות, טוענים שהיה טיפוס די חברתי. מוזר, אבל חברתי.

התשובה, לצערי, היא שזה סרט על גאון ששנה את העולם וכשמצלמים סרט על גאון שמשנה את העולם, נוטים ללכת על תבנית קבועה. חשבו כמה פעמים ראיתם בסרט כזה סצנה בה רעיון פורץ דרך מוסבר בזמן בילוי בפאב. חשבו כמה פעמים הדמות הנשית החשובה היחידה בסרט, גורמת לגאון להישאר ללא מילים בפגישה הראשונה שלהם. חשבו כמה פעמים אף אחד לא מבין עד כמה הגאון עומד להשפיע על ההיסטוריה והבכירים ממנו (שהגיעו למעמדם בזכות כישורים עילאיים) בטוחים שהוא שרלטן, או סתם לא שוה את ההשקעה הכספית בעבודתו.

כל הדברים האלה נמצאים במשחק החיקוי וזה רק קצהו של קרחון הקלישאות לעברו הסרט שט. כל דבר שצפוי שיקרה, אכן קורה. גם אם משלבים קצת תחכום באופן בו ההתרחשות מוצגת, היא עדיין צפויה להחריד. הייתי מוותר אם הקלישאות האלה היו לפחות מעצימות את הסיפור האמיתי, אבל הן רק גורמות לטיורינג ושותפיו להראות טיפשים, איטיים, מתנשאים וכמו האנשים האחרונים שיצליחו להציל את המולדת בשעת חרום.

אבל למה זה כל כך מציק לי? בסך הכל, משחק החיקוי הוא לא סרט רע. ההופעה של בנדיקט קמברבץ' בתפקיד הראשי משובחת וכמעט שוכחים שהוא מפורסם בזכות גילום דמות מאוד דומה לאיך שאלן טיורינג מוצג בסרט. הבימוי לא חדשני בשום צורה, אבל שומר על אסתטיקה ומעביר את הסיפור בצורה יעילה, מבלי לגרוע מחשיבות העבודה על פיצוח האניגמה. הפסקול לא משהו, אבל לוקח זמן עד שהוא באמת נמאס ולפחות בשליש הראשון של הסרט, הוא אפילו נעים לאוזן.

עדיין, מציק לי. מציק לי שמזלזלים ככה באנשים שבאים לראות סרט על פי סיפור אמיתי. שלא נותנים לצופים מספיק קרדיט שיתלהבו מסיפור בלי שיבנו אותו מחדש על פי תבניות בטוחות. כשטים ברטון ביים את "אד ווד", הוא הוסיף סצנות המתארות דברים שלא קרו במציאות, אולם זה נעשה בצורה גלויה, מבלי לפגוע בפרטים האמיתיים המופיעים לצדם. גם "הרשת החברתית" טעון בפרשנות חד צדדית לארועים אמיתיים, אבל הוא מקפיד להיות נכון מבחינה היסטורית. משחק החיקוי לא עושה אפילו את זה. מעבר לשינוי קיצוני באופיין של הדמויות המוצגות בסרט, על מנת שיתאימו לטיפוסים קלים לזיהוי, אפילו דברים שהתרחשו במציאות מובאים באופן מניפולטיבי במידה חריגה. לא שאני מבין בשביל צריך מניפולציות. אין סכנה שאנשים לא יזדהו עם המאמץ לנצח את גרמניה הנאצית, או שיעריכו פחות את השגיו של טיורינג אם למעשה יסתדר עם האנשים סביבו. אלן טיורינג, חרף הנסיון הקשה שעבר בחייו, נחשב היום לגיבור לאומי בבריטניה ולאחד האנשים המשפיעים ביותר על חיינו כיום. לפחות בתיאוריה, לא הייתם מסוגלים לקרוא את הביקורת הזו על צג מחשב לולא מאמריו של טיורינג.

לא חשוב כמה סרט עשוי טוב מבחינה טכנית, ברגע שהוא מזלזל בקהל, קשה לי להתעלם מזה. בנדיקט קמברבץ' ראוי לשבחים להם הוא זוכה וגם קירה נייטלי עושה עבודה טובה בתפקיד משני. השחזור התקופתי אינו מדויק (על פי עדויות של המעצבת האמנותית עצמה), אבל נראה אמין לעיניים לא מיומנות וסיפור המסגרת אמנם יוצר חור גדול בעלילה, אבל דווקא שם נשמרה נאמנות יחסית לארועים אמיתיים.

כל הדברים האלה הופכים את משחק החיקוי לסרט דרמתי יעיל, אבל גם לביוגרפיה מחורבנת, המשקרת לאנשים בלי בושה, תחת מסוה של "סיפור אמיתי". כל סרט ביוגרפי משקר במידה כלשהי, אבל מעטים מתעלמים מהמציאות בצורה בוטה כל כך. גם אם הסרט מהנה בפני עצמו, לאלן טיורינג ועמיתיו מגיע יצוג קולנועי טוב יותר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s