שנה מבולגנת ביותר

בכל שנה, דצמבר הוא החודש המבולגן ביותר עבור חזאי אוסקר. עד סוף החודש, יהיו ביקורות ונתוני קופות לכל הסרטים הכשירים להתמודד על הפרס בטקס הקרוב, כאשר כל איגוד מבקרים אמריקאי שמכבד את עצמו ויש לו אתר אינטרנט, מכריז על הזוכים בפרסי סוף השנה שלו.

אי אפשר להדגיש בצורה חזקה מדי שפרסי המבקרים אינם מנבאים בדייקנות את תוצאות האוסקר. אף אחד מהפרסים האלה אינו מוענק בידי חברי אקדמיה ונאלץ להמתין עד לפרסי הגילדות בינואר ופברואר על מנת לקבל תמונה ברורה של הרכב המתחרים על הפרס הנכסף. מדי שנה, אנשים נותנים משקל גדול מדי לתאי המבקרים השונים ושוכחים שגם אם לחברי האקדמיה יש משיכה לקולנוע איכותי, הם עדיין מייצגים חתך אוכלוסיה מאוד ספציפי ורואים דברים בצורה שונה מאנשי איגוד המבקרים של בוסטון, או של וושינגטון די. סי.

אז למה פרסי המבקרים מושכים כל כך הרבה תשומת לב? קודם כל, כמו כל דבר בהוליווד, כסף. כל תואר או מועמדות שאפשר לשים על הפוסטר (להוציא את פרסי הראזי), מושך את העין וגורם לקונה הכרטיסים הפוטנציאלי להתייחס לסרט המפורסם כראוי יותר לצפיה. גם המבקרים מרוויחים מכך פרסום על חשבון האולפנים המפיצים. נוסף על כך, זו העונה בה כולם רוצים לדעת מה מעמדם בדרך לאוסקר וחותמת איכות בדמות פרס מבקרים, היא משהו שחברי האקדמיה יהיו מודעים אליו ויקחו בחשבון בבואם לבחור את סרטי השנה שלהם. אמנם אף סרט לא יהיה מועמד לאוסקר רק כי כמות מסוימת של עיתונאים חושבת שהוא הכי טוב של השנה, אבל יש השפעה פסיכולוגית לתארים מסוג זה והאופן בו זוכרים סרט עשוי להתעצב בהתאם לתשבוחות אותן אסף ממביני דבר.

שוב, מדובר בגופים נפרדים לחלוטין, אלה שמעניקים פרסי מבקרים ואלה שמעניקים פרסים מתוך התעשיה. הדוגמה הבולטת ביותר לפער הזה מהשנים האחרונות, היא כמות הפרסים האדירה בהן זכה "הרשת החברתית" מתאי העיתונאים והמבקרים השונים, לעומת השליטה המוחלטת של "נאום המלך" בפרסי הגילדות ובאוסקר של אותה שנה. עד היום, קשה להסביר איך סרט שנחשב בינוני ונטול חדשנות היה לזוכה הגדול, אבל זו הרי לא הפעם הראשונה בה האקדמיה הראתה טעם שמרני יותר מזה של המבקרים.

 

בואו נבחן את הזוכים בפרסים הראשונים של השנה. פרסי גותהאם פתחו רשמית את המרוץ כשבחרו ב"בירדמן" יקיר הפסטיבלים לסרט הטוב ביותר. זה כנראה הכי קרוב שהפרס, המוענק בניו יורק לסרטים עצמאיים, אי פעם יגיע לקשר אמיתי לבאטמן. "בירדמן" עוסק בכוכב עבר שהתפרסם בגילום גיבור-על ומנסה להחיות את תהילת העבר דרך הפקה בברודוויי. את התפקיד הראשי מגלם מייקל קיטון, שתפקידו הגדול האחרון היה בתור איש העטלף. "בירדמן" בהחלט מפיח רוח חדשה בקריירה של קיטון, שקטף באותו טקס את פרס השחקן הראשי הטוב ביותר. ג'וליאן מור נבחרה לשחקנית המצטיינת בזכות הופעתה ב"עדיין אליס" כאישה המתחילה לפתח אלצהיימר בגיל צעיר. זו זכיה מעניינת, מכיוון שהיו דיבורים על כך שמור תהיה מועמדת לאוסקר על תפקידה ב"מפות לכוכבים", עד שהפצתו של זה נדחתה בארצות הברית לתחילת 2015. "עדיין אליס" היא הסיכוי הטוב ביותר של ג'וליאן מור לאוסקר מזה יותר מעשור.

גם הפרס הבא הגיע מניו יורק, מחוג המבקרים המקומי שמעניק את פרסיו מאז שנות השלושים. הפעם זכה "התבגרות" של ריצ'רד לינקלייטר שגם זכה בפרס הבמאי המצטיין. פטרישיה ארקט הצטרפה לחגיגות עם פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר. את פרס השחקנית הראשית קבלה מריון קוטיאר, בזכות הופעתה בשני סרטים שונים (מהדברים שיכולים לקרות בפרסי מבקרים, אבל לא באוסקר): "המהגרת" ו"יומיים ולילה". את פרס השחקן הראשי הטוב ביותר קבל טימותי ספאל על "מר טרנר" ולשחקן המשנה הטוב ביותר הוכתר ג'יי.קיי. סימונס על הופעתו ב"וויפלאש". לתסריט הטוב ביותר נבחר "מלון גרנד בודפשט", סרט האנימציה הטוב ביותר הוא "סרט לגו" והסרט הטוב ביותר בשפה זרה הוא "אידה" הפולני.

עברה עוד יממה ו-National Board of Review חשפו את הזוכים שלהם. בעבר היו NBR הראשונים לחלק פרסים בסוף השנה, אולם שינויים בלוח הזמנים של טקסים אחרים דחקו אותם למקום השלישי בתור. עדיין, הפרס שלהם משמעותי יותר מבחינת יחסי ציבור מכיוון שהם נוטים לטעם קרוב יותר לזה של האקדמיה ופחות לטובת קולנוע חוץ-הוליוודי. מאז 2001, כל סרט שנבחר בידי NBR לסרט הטוב של השנה, היה מועמד לקטגוריה המקבילה באוסקר, גם אם סיכוייו נראו נמוכים בטבלת ההימורים.

הזוכה השנה בפרס הסרט הטוב ביותר של NBR הוא "שנה אלימה ביותר", סרט המאפיה של ג'יי.סי. צ'נדור, אחד הבמאים הצעירים החביבים עלי. מאוד אהבתי את סרטיו הקודמים, "התמוטטות" ו"הכל אבוד", כך שהזכיה המפתיעה של "שנה אלימה ביותר" מעוררת בי ציפיות להמשך רצף ההצלחות. הפתעה נוספת שקשורה לסרט היא זכייתו של השחקן הראשי בו, אוסקר אייזק, בתיקו עם הפייבוריט מייקל קיטון. כמו הסרט, גם אייזק לא נחשב לגורם משמעותי במרוץ לאוסקר, אולם הזכיה הזו עשויה להתניע קמפיין מסיבי לטובתו. ג'סיקה צ'סטיין השלימה זכיה שלישית לחבורה של צ'נדור, עם פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר.

ג'וליאן מור הוסיפה לעצמה עוד פרס על משחקה ב"עדיין אליס" ואדוארד נורטון הצטרף רשמית למרוץ לאוסקר עם פרס שחקן המשנה על הופעתו ב"בירדמן". קלינט איסטווד נבחר במפתיע לבמאי הטוב ביותר על "צלף אמריקאי", בעוד פול תומס אנדרסון קטף את פרס התסריט המעובד הטוב ביותר על "Inherent Vice" שטרם נבחר שם הפצה ישראלי עבורו. NBR החליטו שיש מקום לעוד הפתעות והעניקו ל"סרט לגו" את פרס התסריט המקורי הטוב ביותר, בעוד הפרס לסרט האנימציה של השנה הוענק ל"הדרקון הראשון שלי 2". "סיפורים פרועים", נציג ארגנטינה לאוסקר, נבחר לסרט הטוב ביותר בשפה זרה.

 

כמעט בכל יום מפורסמים עוד מועמדים וזוכים. "התבגרות" הולך ותופס תאוצה כחביב המבקרים, כאשר "בירדמן", "מלון גרנד בודפשט" ובאופן שמטריד אותי אישית, "רכבת הקרח", צוברים פרסים מתאי העיתונאים השונים. "הקופסונים" שהופץ בישראל רק בדיבוב לעברית, מוביל את המועמדויות לפרס האנני, הפרס החשוב ביותר לסרטי אנימציה (חוץ מהאוסקר).

כפי שזה נראה כרגע, מייקל קיטון וג'וליאן מור יגיעו כפייבוריטים ליום הכרזת המועמדים לאוסקר, בעוד המרוץ לפרסי הסרט והבימוי פתוח יחסית. שם שנעדר באופן בולט מרשימות הזוכים עד כה, הוא "משחק החיקוי" שלפני שבוע, עוד נחשב לאחד השמות החזקים במרוץ, אבל לא הצליח עד כה לזכות באף אחד מהטקסים היוקרתיים. מה שבטוח הוא שהעסק עוד פתוח יחסית ושהעדר אחידות בזהות הזוכים, מוסיפה עניין לתחרות שנוטה להיות נטולת הפתעות בדרך כלל.

"לא נשבר" של אנג'לינה ג'ולי ו"עיניים גדולות" של טים ברטון טרם נחשפו למבקרים, אז לא ידוע כיצד התקבלו. פרט לשני אלה, עושה רושם שכל המתחרים הסבירים בדרך לאוסקר ידועים ואפשר להתחיל לדבר ברצינות (ובזהירות) על פייבוריטים וסוסים שחורים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.