לא ביקורת: פוקס קצ'ר

נדיר שאני פוסל את עצמי מכתיבת ביקורת על סרט. ברוב המקרים, זה יהיה בגלל מעורבות כלשהי בתהליך ההפקה, למשל השתתפות בפרויקט מימון המונים, או הכרות אישית עם מי מהיוצרים. סיבה נוספת יכולה להיות דעה מוקדמת על היוצרים או על הנושא בו הסרט עוסק המשפיעה באופן חריג על מידת ההנאה שלי מהסרט עצמו. זה עוד לא קרה, אבל היו מקרים שחשבתי פעמיים אם לכתוב ביקורת, פשוט כי היה לי ברור שאתקשה להתנתק ממה שאני חושב על היוצרים עצמם.

במקרה של דעה מוקדמת, זה דבר בלתי נמנע. אין מבקר שלא שופט סרט מבלי להכיל סנטימנטים חיוביים או שליליים כלפי מי מהמעורבים בו. אפסול את עצמי רק אם ארגיש שאני באמת לא מסוגל לנתק את תחושותי כלפי הבמאי, השחקנים, או הנושא בו העלילה עוסקת, מדעתי על הסרט עצמו.

הסיבה שאני לא מפרסם ביקורת רשמית על "פוקס קצ'ר", היא שונה ואפילו קצת מביכה. ראיתי את הסרט בהקרנה שהתחילה ב-22:15, לאחר לילה כמעט נטול שינה ובזמן עומס כבד של עבודה. שותפתי לצפיה הגיעה גם היא מיום מכביד במיוחד ולשנינו, זו הייתה הזדמנות לשבור קצת רצף של עבודה וחוסר מנוחה ולראות את מה שבהחלט עשוי להיות אחד המועמדים לפרס האוסקר השנה.

כפי שניתן לנחש, שנינו היינו מאוד עייפים. קורה שמנקרים לרגע במהלך סרט, אבל פוקס קצ'ר הוציא ממני יותר הרדמויות חטופות מכל סרט אחר שאי פעם ראיתי בקולנוע. עשר דקות מתחילתו, כבר היה לי ברור שאני לא הולך להחזיק ער עד הסוף. במקום רגע חולף של עייפות, הסרט כולו עבר לי עם רגעים של בלאק אאוט.

אני לא מפרסם ביקורת של ממש, כי יתכן שפספסתי דברים חשובים במהלך הצפיה. עם זאת, עושה רושם שממש לא פספסתי הרבה כי כל עוד הייתי ער, כמעט ולא קרה בסרט שום דבר. החשד הראשון עלה בשיחה בין שתי דמויות שנמשכה הרבה מעבר למקובל בקולנוע. שני אנשים יושבים ומדברים, לאט ובשקט, כמו שני רובוטים שהומצאו על מנת לבדוק שגיאות כתיב בטקסט, בלי רגש ובלי מתח.

סצנות נוספות, היו גם הן איטיות ונטולות התרחשויות חיוניות להבנת העלילה. זאת מכיוון שאין כל כך עלילה. בכל פוקס קצ'ר, יש אולי שלושה ארועים דרמתיים והם עוברים כל כך בשקט, שנדמה ששכחו לומר לשחקנים שהמצלמות עובדות. לא תמצאו כאן אף דמות מחייכת, הכל מאוד איטי ומלא חשיבות. אני מתקשה אפילו לכתוב תקציר לעלילה, כי היא כמעט ולא קיימת, פרט למשהו שהרבה פרסומים לגבי הסרט ספיילרו לי כבר לפני חודשים.

מדברים בשבחו של המשחק, אבל אני חייב לציין שהוא לא הרשים אותי. צ'אנינג טייטום, מארק רופאלו וסטיב קארל אינם שחקנים חביבים עלי והסרט מדגים למה. לכל אחד יש איזה טריק שהוא משתמש בו בתור אפיון דמות. סטיב קארל מדבר בשקט ותמיד בוהה באוויר, כאילו הוא לא בטוח איפה האדם שמולו מתחיל ונגמר. צ'אנינג טייטום תמיד משפיל מבט ומדבר בעצירות כלשהי, כאילו הוא ממש לא רוצה להיות שם. ברור לי שכל זה מכוון, אבל אם אני מצליח לזהות את הדברים האלה כשאני חצי ערני, קשה לי לרשום אותם לזכות השחקנים, או הבמאי שמדריך אותם.

אם כבר הזכרתי את בנט מילר, מדובר בסרטו השלישי. לפניו יצאו "טרומן קפוטה" ו"מאניבול" שכמו פוקס קצ'ר, מבוססים על סיפור אמיתי והיו אהובי מבקרים. את קפוטה, לא סבלתי. הוא היה איטי, משעמם, נטול עלילה והייתה קצת תחושה של הערצה עיוורת לדמות הראשית, במקום לתת במה אמיתית לפועלה. את מאניבול דווקא חיבבתי. גם שם לא קורה הרבה, אבל הדמויות הרבה יותר אנושיות ויש מתח מסוים בעלילה. פוקס קצ'ר עורר בי תחושות קרובות יותר לקפוטה. הוא ארוך ומשעמם, יומרני ומתעלם מהעובדה שמישהו גם אמור לצפות בו. כמו קפוטה, גם פוקס קצ'ר שם את הדגש על הצד הפחות פעיל בסיפור וגורם להכל להראות מאוד אגבי וחסר טעם.

אפשרות אחת לכך שמאניבול מצא חן בעיני ושני הסרטים האחרים של מילר לא, היא בזהות התסריטאי. מאניבול נכתב בידי סטיבן זליאן וארון זורקין, שני תסריטאים מנוסים ומוערכים שאחראים על כמה מהתסריטים היותר מצוטטים של עשרים ומשהו השנים האחרונות. טרומן קפוטה ופוקס קצ'ר, נכתבו שניהם בידי דן פאטרמן, אדם שככל הנראה, אינו חובב גדול של עלילות. בניגוד לנסיון של שני התסריטאים הוותיקים של מאניבול, פאטרמן עבד בנוסף רק בשתי סדרות טלויזיה ולא צבר נסיון קולנועי כלשהו מאז יציאת קפוטה לפני תשע שנים.

אז ביקורת רשמית, אין. אני חושש שעד כמה שלא קורה בסרט כמעט שום דבר, בכל זאת פספסתי משהו משמעותי בגין ניקור. יחד עם זאת, לא מתעורר בי חשק לראות את הסרט שוב, על מנת להשלים פערים. הוא משעמם וסתמי ולא ברור אם בכלל אמורה להיות לו נקודה כלשהי, או שבנט מילר פשוט רוצה להראות דברים שהיו, דרך משקפי דרמטיזציה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.