ביקורת: נעלמת

enhanced-buzz-wide-384-1406873867-8_resize

 

חיי נישואין הם לא דבר קל. בכלל, זוגיות זה דבר שנדרשות תעצומות נפשיות בכדי לתחזק. איך אני יודע? כי עם מעט הנסיון האישי שיש לי בתחום, אני מבין כמה סבלנות נדרשת בכדי שמערכת יחסים תשרוד, אז רק לדמיין איך זוג שחי ביחד שנים מצליח להחזיק מעמד, גורם לי לשקול מחדש את כל הנושא. עדיין, זוגות שורדים משברים קשים כי דבר אחד לא משתנה. הדבר שגורם להם להאמין שיהיו יחד לנצח, יקרה מה שיקרה.

"נעלמת" לא מדבר על זוגיות, אלא על האנשים שבתוכה. הוא לא מעמיד את חיי הנישואין למשפט, אבל משתמש בהם כמסגרת לספר על האופן בו חיים משותפים משפיעים על התפיסה של האנשים בתוכם ועל הרשות שזרים נוטלים לעצמם לבקר כאילו היו המומחים מספר אחת לזוגיות. אנשים שבעצמם מתווכחים על המיקום של השלט של הטלוויזיה, יחושו כמטפלים מוסמכים ברגע שזוג אחר לא מגיע ביחד לארוע חברתי, או שאחד מבני הזוג מגיע הביתה מאוחר מהעבודה.

לניק ואיימי דאן אין חיים מושלמים, אבל הם מסתדרים. מחזיקים זה את זו בנסיונות מזדמנים לשחזר את הלהבה שהפגישה ביניהם ולא להפוך לאחד מהזוגות האלה שרבים על כסף ומחוות רומנטיות, כי התמונה הגדולה חשובה יותר מרעשי הרקע. כמו כל זוג, הם רבים מדי פעם ועוברים ביחד שינויים כפויים כאשר העבודה או המשפחה דורשים זאת. גם עם כל הבעיות, בית בפרבר שקט במיזורי, פאב שניק מחזיק יחד עם אחותו, עבודה בקולג', בעוד איימי מעבירה את הזמן בקריאת ספרים בבית. לא חיים כאלה נוראיים, במיוחד בהתחשב בדרך שעברו מאז הפגישה הראשונה.

הצרות שקדמו ל-5 ביולי 2012, יום הנישואין החמישי של ניק ואיימי, הן כלום לעומת מה שהחל באותו בוקר. ניק חזר הביתה למה שנראה כמו זירת מאבק. הוא חפש את איימי והיא לא הייתה. היא לא עונה לטלפון ואף אחד מהשכנים, החברים או המשפחה לא יודע איפה האישה הנעלמת. מהר מאוד, החיפוש מגיע לידי המשטרה, אשר מנסה להבין את הרמזים שאיימי השאירה לניק במשחק חפש את המטמון לרגל יום הנישואין. האם יובילו למקום הימצאה? פרשת ההעדרות מתפרסמת במהרה בכל האיזור ואנשים רבים מציעים את עזרתם בחיפושים, באיסוף מידע, אולי אפילו בהצעת קצה חוט לחקירה.

הליהוק של בן אפלק לתפקיד הראשי, עורר בי חשד. דיוויד פינצ'ר הוא במאי שיודע לעבוד עם שחקנים, אבל אפלק לא שחקן מוצלח לרוב. הייתי מגדיר אותו יותר כמקריא שורות עבור שחקנים אחרים. אני לא מזלזל בכישוריו בתחומים אחרים. מדובר בבמאי וכותב מוכשר, עם חוש הומור מצוין שתומך דרך קבע במטרות חברתיות ופוליטיות בהן הוא מאמין. באמת שאני מפרגן לו כאדם, אבל הוא רחוק מלהיות שחקן מגוון או מרתק. זו אמורה להיות בעיה רצינית כשהדמות אותה הוא מגלם בחוסר רגש היא של אדם שאישתו נעדרת והשמועות מתחילות ליצור טבעת חנק סביב צווארו.

זו הנקודה בה פינצ'ר הראה שהוא יותר חכם ממני. בן אפלק הוא ליהוק מושלם לתפקיד ניק דאן, כי ניק עצמו הוא טיפוס שקשה לחבב. הוא מאוד עצור ונוטה להתבטא בצורה שלא תואמת את הציפיות ממנו. הוא מגלה שקט לא צפוי בהתחשב בנסיבות ופלאשבקים ליומנה של איימי מגלים את הצדדים הפחות נעימים של האיש שמראש אמרה שקשה להאמין לו, כנראה בגלל הסנטר (למרבה האירוניה, אפלק עומד לגלם את באטמן, גיבור שהסנטר הוא החלק הגלוי היחיד בפניו). זה לא שאפלק מתגלה לפתע כשחקן טוב במיוחד, אבל העדר החיות איתה הוא ניגש לכל התפקידים שלו, מתאימה פתאום לתפקיד הבעל אובד העצות שלא מצליח לעורר חיבה בקרב האנשים שאמורים לעמוד לצדו בשעה הכי קשה בחייו.

הסרט ממשיך ועושה טריק מחוכם במיוחד. אותו ניק דאן המעצבן וחסר הרגש, מעורר חוסר אמפתיה מצד הצופה בדיוק למשך הזמן הדרוש. כאשר פינצ'ר רוצה שיתחילו להיות בעד ניק, זה קורה. הוא לא מורח את המצלמה עם סצנות מעוררות חיבה, או גורם לו לעשות מחווה הרואית שתגאל את דמותו. למעשה, הוא נשאר בדיוק אותו אדם. הטריק הוא שנעלמת בנוי מרגעים שהולכים וסוללים את הדרך לשינוי הגישה כלפי הדמויות שבו, עד שמבלי לשים לב, החלפנו צדדים ופתאום אפלק הוא האיש שאני חפץ ביקרו.

את הקרדיט הגדול בתחום ההופעה, אני נותן לצוות השחקניות של הסרט. אין פה כוכבות גדולות, מקסימום פרצופים מוכרים, אבל כולן ממלאות את תפקידיהן במיומנות מרשימה. אני לא יכול לפרט למה רוזמונד פייק ראויה לשבחים על תפקידה מבלי להיכנס לספוילרים, אבל סמכו עלי שלא סתם שם תשמעו את השם שלה בהקשר של פרסי סוף השנה. את רוב המידע על איימי אנחנו מקבלים בפלאשבקים, אבל מה שפייק עושה עם התפקיד, הופך אותה לדמות בלתי נשכחת שתעורר בכם הרבה שאלות בתום הצפיה. בקרב שחקניות המשנה, שלוש בלטו לטובה. קארי קון מגלמת את מרגו, אחותו של ניק שמבולבלת לא פחות מכל אחד אחר, אבל מנסה להישאר נאמנה לאחיה המתסכל והמתוסכל. קים דיקנס נפלאה כבלשית החוקרת את פרשת ההעלמות ולא מפסיקה להיות מקצוענית אפילו לרגע, במיוחד ביחס לגברים סביבה, הנותנים לרגשות אישיים להתערב בעבודתם. את הדמות הכי מרגיזה בסרט, מגישת טלוויזיה שממהרת לשפוט אנשים ולעסוק בצד הצהוב של החדשות, מגלמת מיסי פייל והיא נתעבת בדיוק כפי שהדמות אמורה להיות. במאי שחקנים טוב לא נמדד רק בתפקידים הראשיים שהוא מדריך, אלא גם בבחירת שחקני המשנה ופינצ'ר עשה פה בחירות מצוינות.

בכלל, כשמתיישבים לראות סרט של פינצ'ר, צריך ללמוד איך הראש שלו עובד. הדבר היחיד שהוא אוהב יותר מסיפור מתח טוב, זה לפזר לכל אורכו רמזים לפתרון. זו הסיבה שכמעט כל סרט שביים דורש יותר מצפיה אחת בכדי לקלוט פרטים משמעותיים שהתפספסו בפעם הראשונה. נעלמת לא שונה והעברתי את הצפיה בסריקה אחר פרטים קטנים שהושארו בכוונה על מנת לספק תמונה שלמה יותר. פינצ'ר אמן ביצירת מתח ואווירה מאיימת, אבל הוא גם אוהב לשחק עם ציפיות. מה שלא תחשבו שעומד לקרות בסרט, תמיד ישנו סיכוי של 50% שאתם צודקים. אין סביר ולא סביר, יש רק תזמון. כשפינצ'ר מצליח לתזמן סצנה בדיוק כפי שרצה, צריך מיד לניילן אותה ולהעביר לארכיון, כי אף אחד כבר לא יצליח לקלוע עד כדי כך.

מאחר ואני אוהב את רוב הסרטים של פינצ'ר ("הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" הוא יוצא הדופן), אני תמיד מגיע אליהם עם ציפיות גבוהות. בעוד אכזבה היא בלתי נמנעת בסופו של דבר, נעלמת דוחה אותה לפעם אחרת. מדובר בסרט מפלג, חצי מהקהל באולם (שהיה מלא עד אפס מקום) אהב את הסרט, בעוד חצי מהאנשים שנאו אותו. אני מהמפרגנים, חשתי שהאופן בו הסיפור הועבר, לצד הגילויים שלאורכו והמשחק עם הדרך בה דברים מסוימים נתפסים עד שהבמאי בוחר לשנותם, יצרו סרט משובח שרק פרפקציוניסט כמו פינצ'ר מסוגל לבצע בכזו יעילות. אולי היה אפשר לקצץ סצנה או שתיים, אולי לא הכל בעלילה הגיוני כשמתחילים לחשוב יותר לעומק, אבל זה לא מפריע למה שנמצא על פני השטח, להראות נהדר.

האווירה בסרט מטרידה, לא רק בפנים של אפלק הלא קשור לכאורה, אלא גם בידיעה שזה לא יכול להיות עד כדי כך פשוט. משהו חייב להשתבש, או לפחות לערער את הבטחון של הצופה. אם זה היה סרט קל לעיכול, פינצ'ר לא היה נוגע בו, כי הוא מחפש אתגרים ונמשך לאפלה. אם תכנסו לנעלמת בציפיה למותחן רגיל, האכזבה מובטחת. סביר להניח שתתאכזבו גם אם תצפו להמצאה מחדש של המדיום הקולנועי. זה לא סרט פשוט והוא עשוי בצורה נפלאה, אבל חייבים לשבת בריכוז ולצפות בו מתחילתו ועד סופו בכדי להעריך עד כמה עמוק הוא חודר לתוככם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.