ביקורת: מיתה טובה

MitaTova1_resize

 

יש בקולנוע שני סוגים עיקריים של זקנים. הסוג הראשון הוא של זקנים נרגנים, חולים, עצובים שמאסו בחייהם ורק רוצים למות כבר. הם מפחידים ילדים קטנים בסיפורי זוועות וראו יותר ממה שכל אדם אחר בסרט אי פעם יראה. ניתן למצוא אותם בעיקר בסרטי אימה, סיפורי הרפתקאות מיסטיים, או בדרמות מהורהרות על החיים, רצוי מאת במאי אירופאי כלשהו.

הסוג השני הוא של זקנים שמחים, מצחקקים, חובבי מתיחות ובדיחות סקסיסטיות, שלמדו מזמן שהסוד לחיים מאושרים הוא לא לדאוג למחר ולהנות מהיום. זה די קל כשלא נשאר הרבה מחר לדאוג לגביו, אבל הזקנים האלה הם מורים רוחניים חשובים, בנוסף להיותם הפוגה קומית שאי אפשר שלא לאהוב ולקנא ביכולתם לראות את העולם כמו שהוא באמת. ניתן למצוא אותם בעיקר בסרטי אנימציה וקומדיות קלילות, בדרך כלל נוהגים במכונית ישנה, מערימים על צעירה עם מחשוף להתכופף לעזור להם להרים משהו ואוכלים יותר ממתקים מילד שגר בתוך פינייטה. רצוי שגם את זה יביים במאי אירופאי כלשהו. לא יודע למה, זקנים ואירופה זה שילוב מאוד מתבקש.

"מיתה טובה" מתרחש בדיור מוגן בירושלים. יחזקאל הוא סבא טוב לב, בעל גישה חיובית לחיים שאוהב יותר מכל את אשתו לבנה. חבר טוב שלהם שוכב על ערש דוי וסובל מכל רגע. התרופות הפסיקו לעזור ונשאר רק להמתין למוות. כבעל ידע בהנדסה, יחזקאל מציע לבנות מכונה להמתת חסד, אשר נמצאת כולה בשליטתו של החולה והוא זה שמחליט מתי בדיוק להפעילה. לבנה מתנגדת, אולם תמיכה של דייר חדש במוסד, מקרבת את הרעיון למציאות.

מאחר וכבר יש להם מכונה והם גרים בבניין צפוף במדינה צפופה, לא עובר זמן רב והחבורה מקבלת מוניטין של ממיתים בחסד. יחזקאל רואה בכך חובה מוסרית, בעוד לבנה מאמינה שמדובר בחוסר צדק ויש לאפשר לרפואה ולגוף האדם לנהל את מאבקם עד הסוף.

באופן נדיר, מיתה טובה נותן יצוג לשני סוגי הזקנים שהזכרתי. חלק מהדמויות מלאות שמחת חיים ובעלות חוש אחריות שלא התפתח מאז תקופת הצנע. דמויות אחרות הן תזכורת מדכאת לגורל הבלתי נמנע המצפה לכל מי שיחזיק מספיק זמן בחיים. זהו בו זמנית סרט מבדר ומדכא להחריד. שילוב שכזה אפשרי רק כאשר כל הדמויות הראשיות הן בגיל הזהב ויש צורך בגיוון. אחרת, מסתפקים רק בזקנים מסוג אחד שיקדמו קצת את העלילה וילכו לראות חדשות.

מיתה טובה הוא קומדיה אפלה תרתי משמע. צילום מדהים שומר על גוני שחור ותכלת המלווים את הסצנות המורבידיות, בעוד אלה העוסקות באהבת החיים, מאופיינות בתאורה שמחה יותר, כאילו אספו מספר קרני שמש מדי בוקר במיוחד בכדי להאיר את הסט. הניגוד הזה מלווה את הסרט מתחילתו ועד סופו. רגע מצחיק, רגע עצוב, בלי אמצע. לא תמצאו כאן שיחות שאינן מתקשרות לעניין המתות החסד, או לסיפור חייהן של מי מהדמויות. גם עלילות משנה מפתיעות נמנעות מלתפוס יותר מדי תשומת לב, כי יחזקאל ושות' מתמודדים עם דילמה מוסרית שמספיקה למלא סרט שלם.

במבט ראשון, צוות השחקנים נבחר פשוט כי כולם משתייכים לקבוצת הגיל הנכונה. זאב רווח בן 74, לבנה פינקלשטיין בת 67 ויודעת לעשות מבטא מרוקאי, אילן דר בן 77, עליזה רוזן בת 75, רפי תבור הוא הצעיר בחבורה בגיל 66. רק רשימת השמות הזו, לצד המספרים המייצגים את גילם, מספיקה בכדי ליצור את הניגוד החזק שמיתה טובה מאופיין בו. אלה שמות שכיף לראות, חלקם השתתפו ביצירות קאלט שמצוטטות בידי דורות של צופים. מנגד, אילן מ"קרובים קרובים" כבר בן 77? עוד מעט תגידו לי שמולי גדל להיות מפיק בכיר בקשת.

מבין השחקנים, זאב רווח מתבלט לטובה. כן, זה עם הביצה הקשה בפה. אחרי שנים ארוכות של קומדיות לא הכי מתוחכמות, זאב רווח זוכה בעשור האחרון לתחיה מחדש כשחקן דרמתי משובח. פרס האופיר בו זכה על השתתפותו בסרט, מוצדק בהחלט, שכן רווח מלהטט בצורה מעוררת התפעלות בין דמות הזקן השובב שלא מקשיב לאף אחד ורוצה לעשות טוב לסביבה, לבין הבעל האוהב והמיוסר שרואה איך הזקנה הולכת וקוטפת את האנשים סביבו ומותירה את יקיריהם כקליפות נטולות תוכן. הוא מייצג מצוין את שני טיפוסי הזקנים הקולנועיים בגוף אחד ולא נותן לעומס להכריע אותו ולגרום לו לאבד ריכוז.

שאר השחקנים עושים עבודה טובה, אבל לא חורגים מהשטיקים המוכרים שלהם. לבנה פינקלשטיין מגלמת את אותה דמות שגלמה ב"סיפור גדול", עליזה רוזן את אותה דמות שגלמה בכל מקום חוץ מ"איצ'ה" ואילן דר הוא עדיין אמן ביצירת קומדיה מהבעה רצינית וטון מבולבל. הבמאים טל גרניט ושרון מימון ידעו בדיוק את מי הם רוצים לכל תפקיד והוסיפו צוות טכני מדרגה ראשונה על מנת לעטוף הכל באסתטיקה מרהיבה שנדיר למצוא לא רק בקולנוע הישראלי, אלא בכלל מחוץ לאולפנים הגדולים.

מכל זה מתקבל מוצר עשוי ברובו, אולם לא מבושל עד הסוף. משפטים מסוימים נשמעים מלאכותיים, כאילו תורגמו ישירות מתסריט באנגלית ונוספו על מנת למצוא חן בעיני קהל בפסטיבלים ברחבי העולם. הקצב לא אחיד, לפעמים איטי ומהורהר ולעתים ישנן קפיצות גדולות מדי במצבן של דמויות ובטיב היחסים ביניהן. אין כמעט אף בדיחה שמתפספסת, אולם אלה שלא קולעות, מוציאות את כל הסצנה מתזמון. גישה נסיונית המחליפה בין ז'אנרים ומכילה כמה רגעים סוריאליסטיים במיוחד, עלולה לעצבן את מי שמצפה לסרט קוהרנטי ולא מגיע עם הכנה נפשית לשינויי סוגה תכופים.

כל זה לא מונע ממיתה טובה להיות סרט מוצלח. השילוב בין צוות השחקנים לנושא הכאוב עובד היטב וניכר שכל אחד ואחת מהם מבינים את הדמויות אותן הם מגלמים ומתחברים אליהן במלוא הכנות. לי אישית, ההחלפה בין הז'אנרים עבדה וספקה אתגר מעניין להצליח ולהתחבר לסיפור שלא שומר על אותו טון למשך יותר משתי סצנות ברצף. קשה לי להגדיר את מיתה טובה כקומדיה, אולם הוא בהחלט מצחיק כשצריך. קשה גם להגדיר אותו כדרמה או טרגדיה, אבל הוא מדכא ברגע שרק מתחילים לחשוב על המסרים שלו. זה סרט שרואה בשמחת החיים ותחושת השליטה במהלך הזמן אשליות שסופן להתנפץ, אולם לא נראה שהוא שופט את קיומן. למעשה, יתכן והסרט תומך בטיפוח אשליות, כי זה מה שמונע מאנשים להרים ידיים בסופו של דבר.

ראיתי את הסרט מספר שבועות לפני פרסום ביקורת זו והוא עדיין רודף אותי. לא כאחד הסרטים הטובים של השנה, מאחר וחסרונותיו בכל זאת בולטים, אבל בהחלט כסרט מעורר מחשבה. לעומת הדמויות בסרט, אני פספוס זב חוטם שבקושי למד ללכת וכבר מדבר על מוות כאילו יש לי מושג ירוק על החיים. העובדה שכל הדמויות הראשיות בעלילה מתעסקות במשהו שכל כך קרוב לשחקנים עצמם, לפחות מבחינה כרונולוגית, הוא הדבר שרודף אותי. אני מרגיש זקן ליד צעירים ממני וצעיר ליד זקנים. הם מרגישים צעירים ליד צעירים מהם וזקנים כשהם לבדם. המחשבה המחרידה על כך שעשור מהיום, לא בטוח מי מהשחקנים הללו עוד יהיה בחיים (בתקוה שכולם), נדבקה אלי בתום הצפיה ולא עזבה. מיתה טובה הוא סרט ראוי לצפיה ולו בשביל הכנות הכואבת שלו והאומץ ללהק שחקנים מצחיקים כל כך לתפקידים כה עצובים, כשבמרכז הסיפור נושא שראוי להמשיך ולעסוק בו באמנות הישראלית.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.