זו ציפור… זה אדם… זה בירדמן?

רשומה זו נכתבה בעיצומה של עונת הפסטיבלים. אמנם ברלין וקאן מארחות פסטיבלי סרטים נחשבים ויוקרתיים במחצית הראשונה של השנה, אולם מנקודת מבט של חיזוי אוסקרים, ספטמבר הוא החודש החשוב ביותר לבכורות עולמיות. פסטיבלי ונציה וטלורייד הסתיימו, בעוד פסטיבל טורונטו בעיצומו. בשני אלה, נחשפים מדי שנה כמה מהמתמודדים הבולטים לאוסקר ורבים מהם אף זכו בפרס הגדול בטקס הנוצץ מכולם. פסטיבל טלורייד מצטיין במיוחד בשנים האחרונות, כאשר ארבעה מבין ששת הזוכים האחרונים באוסקר לסרט הטוב ביותר, הוקרנו בו בבכורה עולמית. זה קצת מפתיע בהתחשב בכך שמדובר בארוע צנוע ופחות מסוקר מהפסטיבלים האחרים שהזכרתי.

השנה, מבין הסרטים הרבים שהוצגו לראשונה בטלורייד, בולטים שלושה: WIld עם ריס ווי'תרספון, "משחק החיקויים", בכיכובו של בנדיקט קמברבץ' בתפקיד אלן טיורינג ו"התאוריה של הכל" (לא להתבלבל עם "תאוריית האפס" של טרי גיליאם), בו מגלם אדי רדמיין את סטיבן הוקינג הצעיר. זה לא מקרי שלא הזכרתי את שמות הבמאים של אף אחד מהסרטים הנ"ל, מכיוון שאף אחד מהם לא מוכר במיוחד. שלושת הסרטים האלה הם הבולטים במרוץ לאוסקר מבין סרטי הפסטיבל ולמען האמת "התאוריה של הכל" הוא היחיד כאן שניתן לסמן ברצינות כבעל סיכויים לזכות. למרות שאין לו כמות יוצאת דופן של ביקורות חיוביות בינתיים, הוא בולט בזכות השחקנים הראשיים. רדמיין קצר שבחים רבים על הופעתו וגם פליסיטי ג'ונס כג'יין הוקינג, מסומנת כבר כמי שתצבור מועמדויות רבות עד סוף השנה.

עדיין, אפשר לומר שאני מאוכזב מההספק של הפסטיבלים עד כה. להוציא את פסטיבל קאן שהוסיף כמה שמות לרשימה, נראה שרוב הסרטים שנחשפים השנה בבכורה עולמית, אינם בעלי הפוטנציאל ללכת עד הסוף ולזכות באוסקר. "התאוריה של הכל" ו"משחק החיקויים" אולי יהיו מועמדים, אבל חסרה איזו התלהבות גורפת שתרמוז על כוונה מצד המפיצים לדחוף אותם בכל הכח. חוץ מהרבה פרסים לרדמיין, קשה לי עדיין לבנות כאן הימור רציני לקראת סוף השנה. כמובן, בין זוכי האוסקר שנחשפו לראשונה בטלורייד, נמצא "נאום המלך", שאף אחד כמעט לא המר עליו כמתחרה רציני ל"הרשת החברתית", עד לחודש האחרון לפני האוסקר, אז התברר שלאקדמיה חוקים משלה.

כותרת הרשומה חושפת איזה סרט נראה כרגע כמתמודד החזק באמת. "בירדמן" נחשף לא בטלורייד, אלא בפסטיבל ונציה וזכה לביקורות נלהבות. כמתבקש מסרט המכוון לפרסי סוף השנה, "בירדמן" יצא להקרנות מסחריות במהלך חודש אוקטובר בהפצה מוגבלת שתלך ותתרחב ככל שמתקרבים לאוסקר. הוא אמנם לא זכה בכלום בוונציה, אבל מדובר בסוג הפסטיבלים בהם הזוכים חסרי משמעות ביחס לבאז התקשורתי שמייצרים הסרטים.

זה העניין של שלושת הפסטיבלים האלה, ונציה, טלורייד וטורונטו. לא מגיעים אליהם רק סרטים שמחפשים מפיץ או פרס שיראה טוב על הפוסטר. חלק מהסרטים שנחשפים לראשונה בארועים האלה, עושים זאת בכדי לבדוק את המים לפני שצוללים לתוך המרוץ (משחה?) אחר האוסקר. התגובות של המבקרים והקהל בפסטיבלים, יהיו הבסיס לקמפיין שהולכים לנהל סביב כל סרט ופיתוח ציפיות מדויקות יותר בנוגע לביצועיו הקופתיים. פסטיבל טורונטו עוד לא הסתיים, אולם נראה ש"בירדמן" הוא המנצח הגדול של עונת הפסטיבלים של 2014 ואולי, אולי, זוכה עתידי בפרס האוסקר.

קצת על הסרט: "בירדמן" עוסק בשחקן שגלם בעבר גיבור-על מפורסם ומנסה לחזור לתודעה דרך הפקה מחודשת של הדמות, לה מייעדים, כמובן, שחקן צעיר יותר. באופן שאין מתאים ממנו, את התפקיד הראשי מגלם מייקל קיטון, מי שבשיא הקריירה שלו, היה באטמן למשך שני סרטים והחל להיעלם לאחר מכן. קיטון היה בזמנו בחירה מאוד מפתיעה כגיבור-על, מאחר והיה מוכר יותר כשחקן קומי, אולם טים ברטון האמין בו ולהק אותו לתפקיד הראשי במה שהפך להיות הצלחה אדירה. הבמאי של "בירדמן" הוא אלחנדרו גונזלס אינייריטו, שהיה מועמד פעם אחת לאוסקר על בימוי "בבל". באופן חצי אירוני, יתכן ויהיה מועמד השנה מול "אינטרסטלר" של כריסטופר נולאן, הבמאי שהחזיר את באטמן מהמתים לאחר שאולפנים פחדו לגעת שוב בדמות ושהתעלמות האקדמיה מעבודתו ב"האביר האפל", היא אחד הגורמים להגדלת מספר המועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר. גם "עיניים גדולות" של טים ברטון הוא מועמד אפשרי, אבל יש סביבו הרבה פחות באז כרגע.

זכיה של אינייריטו על בימוי "בירדמן" תהיה מעניינת במיוחד כי היא תגיע שנה אחרי שחברו הטוב, אלפונסו קוארון זכה בפרס. אם גם גיירמו דל טורו יהיה מועמד השנה על סרט האנימציה "ספר החיים", נראה את החברים המכונים "שלושת האמיגוס" לראשונה באותו טקס אוסקר מאז 2007.

השאלה היא האם "בירדמן" מתאים לאוסקר, שאלה עליה אין באפשרותי לענות לפני שאראה את הסרט. בעקרון, האקדמיה אוהבת סיפורים על מאחורי הקלעים של עולם הקולנוע. לא סתם "הארטיסט" ו"ארגו" זכו בפרס הגדול בזה אחר זה. כמובן, הסרט גם צריך להיחשב טוב בעיני מספיק בעלי זכות הצבעה, אבל נראה שתהיה לו מספיק תמיכה לפחות בשביל להיות מועמד. דבר נוסף שמאוד נחוץ לזוכה אוסקר, הוא היכולת לעורר הזדהות עם חבר האקדמיה הממוצע וכאן, "בירדמן" יכול ליפול בין צדדים מנוגדים.

הצד הראשון הוא של אנשי התעשיה שיזדהו עם הסיפור. אלה שמרגישים שהריצה אחר גרסאות מחודשות עבור קהל חדש, באה על חשבון איכות ומעודדת את נטיית הציבור לשכוח מכוכבים ברגע שהגיעו לגיל מסוים. מצד שני, כפי שיעיד על כך הית' לדג'ר, צריך למות כדי שהאקדמיה תקח ברצינות סרט שעוסק בגיבורי-על. האם מספיק חברי אקדמיה יתגברו על דעות קדומות ויעניקו ל"בירדמן" את אותו הסיכוי שהיו נותנים לסיפור על פיזיקאי נכה, או למותחן החטיפה של דיוויד פינצ'ר, "נעלמת"? בכלל, האם "בירדמן" לא יתפס כקומי מדי לטעם האקדמיה, שמאז ומתמיד, נוטה יותר להצביע לסרטים כבדי ראש?

ההערכה שלי היא שכרגע, "בירדמן", אינייריטו ומייקל קיטון הם הימורים טובים למועמדות. יש לכל אחד מהם סיכוי לזכות, אבל צפויה להם תחרות מאוד קשה, הן מצד סרטים שכבר הוצגו בפני קהל מצומצם והן מצד אלה ששומרים את הבכורה העולמית לסוף השנה. אם מסתכלים רק על הסיפור עצמו, לא הייתי מציב את "בירדמן" בראש הרשימה בדרך לאוסקר. עם זאת, בתוספת ביקורות נלהבות מוונציה, צוות השחקנים המסקרן (שכולל גם את אדוארד נורטון ואמה סטון בתפקידים שאולי שווים מועמדות), במאי שהאקדמיה כבר הביעה הערכה כלפיו והעדר סרט שזוכה כרגע לאותה כמות של תגובות חיוביות, אני חושב שיש פה סיכוי לזכיה, לפחות עד שימצא מועמד חזק יותר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.