ביקורת: קיסר חייב למות

תמונה

ב-1953 ביים ג'וזף ל. מנקייביץ את הסרט "יוליוס קיסר". הסרט, על פי מחזהו של ויליאם שייקספיר, היה אפוס היסטורי מרשים ולא זול להפקה, שהפגיש בין שחקנים הוליוודיים מפורסמים לבין טקסט שנכתב 350 שנה לפני כן. לא בוצעו שום שינויים בתסריט, פרט לעריכתו כך שיתאים לסרט באורך שעתיים ולמרות ששייקספיר עצמו לא היה מועמד לאוסקר, הסרט היה מועמד ואף זכה בפרס על העיצוב האמנותי. מרלון ברנדו, שגלם בסרט את מרקוס אנטוניוס, היה מועמד לפרס השחקן הראשי הטוב ביותר.

חמש שנים לפני, זכה "המלט", בבימויו ובכיכובו של לורנס אוליבייה, באוסקר לסרט הטוב ביותר. שייקספיר שוב לא היה מועמד, אף על פי שהסרט היה מבוסס לחלוטין על המילים שכתב. הוא גם לא היה מועמד על אף עיבוד של "רומיאו ויוליה" או "מהומה רבה על לא דבר" וכש"המלט" של קנת' בראנה היה מועמד לאוסקר לתסריט מעובד, בראנה עצמו נרשם כתסריטאי, אף על פי שהתבסס על מילותיו של המחזאי המפורסם. זה מעניין, כי כל הסרטים האלה מצליחים קודם כל בזכות הטקסט של שייקספיר והעוצמות שהוא מוציא מהשחקנים ומהבמאי. המחזות שלו עדיין זוכים להצלחה לא רק בגלל שמו של המחבר, אלא גם כי הוא ידע לחדור למעמקי הנפש ולחלץ משם את הרגשות הפיוטיים והכנים ביותר שניתן להעלות מול קהל. נכון שהוא לא היה מעורב ישירות בכתיבת אף אחד מהסרטים המבוססים על כתביו, אבל רבים מהתסריטאים שעבדו אותם, פשוט השאירו את הטקסט כמו שהוא ולא העזו, או חשו צורך, להחליף אפילו מילה אחת.

"קיסר חייב למות" הוא דוגמה לכוחן של המילים שכתב שייקספיר. הסרט מתרחש בכלא רביביה באיטליה, שם מוחזקים אסירים המרצים עונשי מאסר כבדים במיוחד. יש שם רוצחים, סוחרי סמים, מאפיונרים וכאלה שסיבת הרשעתם מוגדרת כ"עברות שונות". לא מגיעים לשם על גניבת מסטיק, אלא אם המסטיק היה בכיס של מישהו שכרגע ירית בו בין הצלעות והייתה חסרה לך תחושה של רעננות בפה. בית הסוהר מפעיל תכנית בה האסירים יוצרים קבוצת תאטרון ומעלים מחזה קלאסי שמוצג בפני קהל מבקרים. המחזה מועלה בתחומי הכלא, אבל הצופים מגיעים מכל רחבי האיזור בכדי לצפות בהצגה עם בימוי, שחקנים מיומנים, תפאורה ותלבושות, כמו בכל תאטרון.

האחים ויטוריו ופאולו טביאני שמעו על התכנית הזו והחליטו להשתמש בה כבסיס לסרטם הבא. הם הציעו למנהלי הכלא להעלות את "יוליוס קיסר" של ויליאם שייקספיר, רק שבמקום לתעד את החזרות והעבודה מאחורי הקלעים, האחים טביאני יביימו אותן. האסירים אמיתיים, במאי ההצגה אמיתי והכלא בו הסרט מצולם הוא אכן בית הסוהר בו החזרות מתרחשות, רק שהכל מבוים. במקום לעבוד רק על הצגה, מצלמים בעצם סרט על איך יוצרים הצגה כזו. זה לא מבלבל כמו שזה נשמע.

הסיבה שלא תתבלבלו מהטשטוש בין מציאות לדמיון, היא שקיסר חייב למות הוא סרט עלילתי לכל דבר. הוא אמנם משתמש באסירים אמיתיים כשחקנים, אבל הם עובדים עם תסריט והוראות בימוי. נוסף על כך, מרבית הסרט הוא פשוט החזרות להצגה. אחרי שלב אודישנים קצר, במהלכו מוצגות הנפשות הפועלות, כמעט כל הסרט מציג את האסירים עושים חזרות למחזה ולא שום דבר אחר. למעשה, רוב התסריט של הסרט, כמו עיבודים קודמים לכתביו, נכתב בידי שייקספיר.

כאן מסתתרת אכזבה קטנה. "יוליוס קיסר" הוא מחזה נפלא ועוצמתי שמדגיש עד כמה שייקספיר ידע לכתוב דמויות עמוקות ומסובכות, גם כשהן מבוססות על מנהיגי אימפריות ומתנקשיהם. הבעיה היא שהאחים טביאני מבטיחים ערך מוסף שלא באמת קיים. נכון, לחשוף אנשים לתכנית התאטרון בכלא זה מיוחד ושימוש בתפאורה האוטנטית נותן טוויסט חריג למחזה שאמור להתרחש ברומא העתיקה. רק שכל עניין האסירים די מבוזבז. כמעט ולא מציגים את הרקע של המשתתפים במחזה, אין ביניהם כמעט שום אינטראקציה פרט לזו של שחקנים שעושים ביחד חזרה ובסך הכל, כלא רביביה נראה מקום מאוד נחמד, שמזכיר יותר בית מרגוע לשחקנים שייקספירים, מאשר מתקן ענישה. השימוש באסירים אמיתיים המגלמים את עצמם, הוא תרוץ בשביל הבמאים לא לכתוב להם דמויות משלהם. הם משחקים במבטא הרגיל שלהם, מכניסים למחזה רעיונות בהשראת חייהם מחוץ לחומות, אבל כמעט ולא אומרים שום דבר על עצמם.

הסרט עצמו מבויים ומצולם בצורה יפה. הטביאנים מגלים יצירתיות בניצול הארכיטקטורה של הכלא כרקע שהשחקנים יכולים להתאמן עליו ואסירים שאינם במחזה, משתלבים כניצבים במהלך החזרות. רק ששוב, אין שום דבר מעבר. "יוליוס קיסר" הוא מחזה טוב שעובד כאשר הוא מוצג בידי שחקנים טובים המונחים בידי בימוי שבאמת מבין את כוונת המשורר. קיסר חייב למות מעניין כי הוא בנוי בעיקר על הטקסט המקורי של שייקספיר ומהווה למעשה גרסה מוסרטת למחזה. אין בו הקבלה לחיים האמיתיים של האסירים, או יותר משתי סצנות בהן אחד מהם שובר דמות בכדי לחשוף משהו על עצמו. מבחינת הסרט, עצם זה שלא מדובר בלהקת תאטרון רגילה, זה תחליף לעומק.

באחת הסצנות, תוהה אסיר-שחקן מדוע המחזה מתעכב על שיחה מאיזה כיוון זורחת השמש. זה הרי לא קשור לעלילה המרכזית ואפילו "מבזבז זמן". מה שהוא לא מבין, זה ששיחה לא קשורה כזו, היא בדיוק מה שנותן מימד של אמינות לדמויות ולעלילה. הן לא עוסקות רק בנרטיב העיקרי, אלא גם חורגות ממנו מדי פעם בשביל להיות יותר אנושיות. המחזה "יוליוס קיסר" דורש משחקניו מנה מרוכזת של רצינות ופאסון ושיחה קטנה על הזריחה מאפשרת להם להראות כמו בני אדם ולא כמו דמויות פלקטיות.

את זה, האחים טביאני לא הפנימו. גם כשהאסירים לא מנהלים חזרות על המחזה ומדברים על עצמם, הם לא באמת מדברים כמו אסירים, או אפילו כמו בני אדם. הם מקבלים טקסט שבעצמו נשמע כאילו נלקח מתוך מחזה. "יוליוס קיסר" הופך למחזה בתוך מחזה פחות מוצלח ומימד המציאות אובד בטקסט מליצי להחריד. אפילו שהבנתי שמדובר באסירים אמיתיים שלוהקו לגלם את עצמם, הם נראו יותר כמו שחקנים שפשוט נתנו להם תפקיד של אסיר כדי לגוון את החזרות. כשאחד מהם חוזר על הטקסט בעודו שוטף את הרצפה, זה פשוט שחקן שייקספירי שעושה ספונג'ה. אני לא מרגיש שם כאילו יש אמירה על חיי הכלא, או על הנסיבות שהביאו אותו לשם. הוא פשוט חוזר על טקסט. אותו דבר לגבי כל סצנה שמציגה את האסירים עושים חזרות בנסיבות יוצאות דופן. זה רעיון נחמד והם מגלים יכולת משחק טובה להפליא, אבל איפה האמירה?

קיסר חייב למות הוא שילוב בין רעיון מצוין לביצוע חלש. הבימוי והצילום טובים והאסירים מתגלים כשחקנים מוצלחים, אף על פי שרובם אינם מקצוענים. חסר מרכיב שינצל את כל זה לאמירה מעבר לכך ש"יוליוס קיסר" הוא מחזה טוב, כי את זה כבר ידעתי. למעשה, הסרט מוכיח שהמחזה טוב כי זה מה שמחזיק את העניין בו. הסיפור של האסירים כמעט ולא קיים, אז מוקד העלילה הוא בעצם סיפורם של קיסר והקושרים נגדו. ויליאם שייקספיר אחראי לחלק היצירתי והמעניין של התסריט, בעוד הבמאים של הסרט, בעיקר השתדלו לא להרוס. קיסר חייב למות הוא הפקה דלת תקציב נאה של "יוליוס קיסר", אבל הוא לא שום דבר מעבר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.