ביקורת: עלייתו של האביר האפל

תמונה

"האביר האפל הוא סרט מעולה, עם מתח, אקשן טוב ודמויות עמוקות. אני לא יכול לומר שיש לי רצון לראות את הסרט הבא בסדרה כבר עכשיו מאחר שהנוכחי עמוס לעייפה בפרטים והתרחשויות. דברו איתי עוד כמה שנים, כשאתאושש."

במילים אלה חתמתי את הביקורת שכתבתי בזמנו לעין הדג על "האביר האפל", החלק השני בטרילוגיית באטמן של כריסטופר נולאן. מעבר לרושם העז שהסרט הותיר עלי, חוויית הצפיה בו הייתה בהחלט לא פשוטה ודרשה עצבי ברזל שמעט מאוד סרטים ראויים לקבלם. הייתה בו תחושה של מאבק בין אסון לבין תקוה ולעתים נדמה שהגורל מוכרע בהטלת מטבע ולא בידי מעשים ורצונות. חלפו ארבע שנים וזה בהחלט מספיק זמן "להסתכן" בחוויה דומה. היה לי ברור שעם אינספשן אחד בין שני באטמנים, הציפיות מנולאן בשמיים ו"עלייתו של האביר האפל" עלול לאכזב גם אם יהיה, בסופו של דבר, סרט מצוין.

עושה רושם שנולאן חשב שארבע השנים שחלפו לא היו מספיק זמן להתגבר ולהמשיך. עלייתו של האביר האפל מתרחש שמונה שנים שלמות אחרי ארועי הסרט הקודם. בזמן שחלף, נכלאו אלפי עבריינים במסגרת הקשחת פעילותה של המשטרה וגות'אם סיטי הפכה למקום שקט ונעים יותר לחיות בו. לא רע בשביל פחות מעשור מאז שליצן פסיכופת עשה שמות ברחובות העיר. בתקופה כזו, שהמשטרה על סף הורדת חתולים מעצים מרוב חוסר פעילות, מי צריך בכלל לוחם פשע מטעם עצמו שמכסח את הצורה לנבלי העיר? הרחובות נקיים, באטמן יכול לנוח.

למעשה, באטמן צריך לנוח. בלי להרוס את הסוף של הסרט הקודם, אציין רק שלאורך התקופה שחלפה, מעמדו של באטמן התדרדר קשות. הוא נחשב לא פחות גרוע מהפושעים אותם רדף ורק קומץ של אנשי סוד יודעים שהוא בצד של הטובים. אולי משום כך, טוב שבאטמן עסוק בעיקר בלהיות ברוס ויין, מיליארדר אקסצנטרי מתבודד ששמועות משוות אותו להאוורד יוז בשנותיו הפחות זוהרות. השנים הטובות לא הטיבו עמו וברוס (כריסטיאן בייל), חבול מקרבות הרחוב שבעברו, כמעט ואינו יוצר קשר עם הסביבה. רק הופעה של שודדת חתולית בשם סלינה קייל (אן האת'וויי), מעוררת מחדש את חושי הבלש שלו. לאט לאט, ברוס חוזר לשגרת אכיפת החוק הפיראטית שלו ומנסה להתחקות אחר אותה אשת חתול ערמומית. הוא עושה זאת מבלי לדעת שסכנה גדולה בהרבה אורבת לגות'אם בדמותו של ביין (טום הארדי), שחטיפת מדען רוסי היא רק קצה הקרחון של מה שתכנן עבור העיר.

כריסטופר נולאן ביים את "באטמן מתחיל", "האביר האפל" ו"התחלה", שלושה סרטים שכל אחד מהם מכיל מאגר מרשים של שמות מוכרים. עלייתו של האביר האפל ספק לו הזדמנות לשלוף מספר הטלפונים כמות יפה של אנשים קלים לזיהוי ולהניחם בסיטואציות לא פשוטות בכלל. גארי אולדמן חוזר על תפקידו כמפקח גורדון וכך גם מייקל קיין כאלפרד, משרתו של ברוס ויין ומורגן פרימן כלושיוס פוקס, מנכ"ל החברה של ויין. ג'וזף גורדון לוויט מצטרף לצוות כג'ון בלייק, שוטר הגון שגדל בבית יתומים אשר נתמך בידי ברוס. גם מריון קוטיאר עושה את בכורתה בטרילוגיה כאשת עסקים בעלת מודעות סביבתית, המעוניינת לעשות עם ברוס עסקים. מתיו מודין מגלם את סגן המפקח פולי, שהתקדם בסולם הדרגות תוך אמונה שבאטמן הוא סכנה לשלום הציבור וברוך שפטרנו ברגע שהחליט לפרוש. למען הפרובינציה, אפשר לספור גם שני שחקנים ישראלים בתפקידים קטנים, אלון אבוטבול ואורי גבריאל.

למרות שרוב השחקנים מוצלחים בתפקידיהם, טום הארדי מתעלה על כולם. ביין הוא פחות או יותר מה שצריך לדמיין כששומעים את הביטוי "נבל על". הוא חזק, חכם, רהוט, חושב לפחות שני צעדים קדימה, מצליח לסחוף אחריו כמות בלתי מבוטלת של עוזרים נאמנים ועושה כל זאת באכזריות מופגנת. הוא לא מונע מתוך כאוס כמו הג'וקר, אלא מנסה להביא סדר לעולם, על פי תפיסה קיצונית ונוקשה, המכשירה את כל האמצעים. הוא מסוגל להרוג מבלי למצמץ, אבל יבחר לפעמים להשאיר את קורבנו בחיים בכדי לענות את נפשו. סיפור הרקע של ביין מתחבר לארועי באטמן מתחיל, אולם גם בלי לזכור הרבה פרטים מהסרט, לא קשה להבין שביין הוא במקרה הטוב, החיה שעולה מן הים בחזון יוחנן. זה המקרה הטוב, כי הוא אומר שלפחות קיים משיח שינסה לעצור אותו.

בעוד שני הסרטים הקודמים בסדרה ניסו להראות מציאותיים יחסית ולתת הסבר הגיוני לכל דבר, עלייתו של האביר האפל נוטה יותר לכיוון שורשיו הקומיקסיים. הוא לא צבעוני במיוחד ועדיין דואג לספק הסברים לפרטים חריגים כמו המסכה המפחידה של ביין, או יכולות הלחימה העילאיות שלו. עם זאת, נראה שהתסריט פחות מנסה להצדיק דברים ומרשה לחורים עלילתיים להתקיים, כל עוד הם משרתים את הסיפור. הסרט היה יכול להיות הרבה יותר קצר אם מישהו היה פשוט יורה בתחילתו בנבל, אבל אז לא היה סיפור. היכולות הטכנולוגיות של באטמן עדיין מציגות את המשטרה כאוסף של אנשי מערות עם נבוטים, אבל עם משטרה מתפקדת, לא היה צורך בבאטמן. אולי האלמנט הקומיקסי הבולט ביותר הוא בריבוי משפטי המחץ הנאמרים, במיוחד מצדה של סלינה קייל. גם דמויות אחרות זורקות משפט משעשע מדי פעם, אבל לאורך השעה הראשונה, אן האת'וויי יורה כל כך הרבה וואן ליינרים, שנדמה שיצאה מסרט של האחים מרקס.

הדבר לא מונע מעלייתו של האביר האפל להיות סרט מותח ואכן, אפל. בפרק הקודם, היה נדמה שהג'וקר שבר את כל המחסומים והציג את אנשי גות'אם באופן בו לא יוכלו להביט עוד במראה. פרט לדילמות מוסריות בלתי אפשריות, הוא הטיל פחד והרס בכל מקום שבחר מבלי שמישהו יבין למה. ביין הוא שדרוג קל של תחושה זו. הג'וקר חי בהזיות והעריך לא נכון מדי פעם את האנשים מולם הוא מתמודד. ביין מעריך הכל ופוגע בלי בושה. הוא פועל מתוך אינטרסים ומאפשר לנולאן, פעם נוספת, להציב שאלות קשות על טבע האדם, אל מול המנהגים אותם ירש מהסביבה. אם הג'וקר ראה בכל דבר משחק בו כולם מפסידים, ביין רואה בנצחון מטרה שמקדשת כל אמצעי קיים. הוא הולך רחוק מאוד עם איומיו ומקיים אותם אחד אחד. הוא שואף לשנות את המציאות על בוריה, מה שאדם המונע מהסקה לוגית כמו ברוס ויין, מתקשה יותר מתמיד להתמודד עמו.

"האביר האפל" השרה בי תחושת אימה וחוסר ודאות לכל אורכו. עלייתו של האביר האפל משחזר תחושה זו ומחדד אותה משום שהסדרה הזו לא פועלת לפי החוקים. נולאן לומד ז'אנר מהיסוד ואז ממציא חוקים משלו במטרה ברורה לחדש ולהפתיע והוא מצליח בכך. בכל רגע נתון בסרט, הכל יכול לקרות. כשסרטי גיבורי על הופכים לקלישאה ופועלים לרוב על פי תבנית קבועה, באטמן של נולאן מתחיל ונסגר בתחושה שהכל אפשרי. הוא מצליח לזעזע כשצריך וסביר להניח שהיה יכול גם להרגיע, לו בחר בכך.

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “ביקורת: עלייתו של האביר האפל

  1. תגיד אביעד , אילו סרטים מהמותג הקולנועי של באטמן אתה אוהב? אני יודע שאתה אוהב את האביר האפל ועלייתו של האביר האפל ולא את באטמן מתחיל- ואני מבין אותך (אתה גם ממש לא לבד בזה ). בכל זאת , הם הרבה יותר ממוקדים מהסרט הראשון שהיה משעמם. אבל עדיין , מה לא אהבת בו?
    ומה דעתך על סרטי באטמן של טים ברטון?

  2. סקירה: טרילוגיית "האביר האפל"

    הגיע הזמן לקבוע מהו הסרט הכי טוב בטרילוגיה שיצר כריסטופר נולאן אודות באטמן, אז זה הזמן להשוואות בין "באטמן מתחיל", "האביר האפל" ו"עלייתו של האביר האפל":

    1. המשחק
    כריסטיאן בייל, מיסטר באד-אס, הוא באטמן (ברוס ויין), ואני מודה שהוא השתפר בתפקיד מסרט לסרט בטרילוגיה. מייקל קיין, גארי אולדמן ומורגן פרימן מוסיפים קלאסה בתור שלושת המשת"פים של איש העטלף. אלפרד, המפקח גורדון ולושיוס פוקס מרתקים לא פחות מבאטמן עצמו וזה מה שהופך אותם לבני ברית מוצלחים. ג'וזף גורדון לוויט ראוי לציון על גילום השוטר בלייק, מעין בבואה של באטמן וגורדון, כאשר קייטי הולמס ומגי ג'ילנהול היו מעיקות (כל אחת בתורה) כרייצ'ל דוז, אהובתו של ברוס ויין.

    2. הנבלים
    בגזרת הנבלים, אני מאמין שמדובר באסופת הרשעים הכי מוצלחת שנוצרה עבור סרטי גיבורי-על. ליאם ניסן כראס אל גול, קיליאן מרפי כדחליל, הית לדג'ר כג'וקר, ארון אקהרט כדו פרצוף, אן האתוויי כקאטוומן וטום הארדי כביין: כל אחד מהם הוא דמות עם דינמיקה יחודית ביחס לאביר האפל. בניגוד לשאר הנבלים בז'אנר, ששת הדמויות הללו באות עם אידאולוגיה פרטית ונסיון לשנות את המציאות על בוריה, מה שמאתגר אדם הגיוני כמו באטמן.

    3. הסיפור
    "באטמן מתחיל" עוסק בראשית אגדת באטמן, על ימיו הראשונים כנינג'ה ועד להפיכתו לגיבור-העל הכי קודר בתולדות הקולנוע. "האביר האפל" הוא, במובנים רבים, "הסנדק 2" של איש העטלף. הפעם, הקרב על הצלת העיר גובה קרבנות רבים והגיבור נאלץ ללכלך את הידיים כדי לנצח. "עלייתו של האביר האפל" מתרחש כמעט עשור שלם אחרי אירועי הסרטים הקודמים, ובמהלכו באטמן צריך להתמודד עם השלכות מעשיו בעבר ולמנוע את השמדת העיר בידי נשק גרעיני.

    4. המוזיקה
    הפסקול האפי של האנס זימר הוא סיבה מספיק טובה בשביל לצפות בשלושת הסרטים האלה. הכל גדול מהחיים והצופה חסר חשיבות לעומת זאת.

    5. האקשן
    פשוט משובח. לבאטמן יש טכנולוגיה צבאית שמתבטאת באוסף של כלי נשק ותחבורה מגניבים, אביזרי לחימה משוכללים ובאופן כללי, האפקטים המיוחדים פשוט מדהימים.

    אז לסיכום…
    אני בעד "האביר האפל" כמנצח הגדול, אבל כל היופי עם הטרילוגיה הקולנועית הזו – הכי מוצלחת לדעתי – שלכל סרט יש אופי יוצא דופן. "באטמן מתחיל" הוא סרט אמנויות לחימה נהדר, "האביר האפל" הוא דרמת פשע נפלאה ו"עלייתו של האביר האפל" הוא אפוס מלחמה מצוין. כל אחד נובע מתת ז'אנר אחר ולכל סרט יש נושאים ורעיונות עלילתיים שמתחברים לכדי מקשה אחת. זו מלאכת מחשבת מעולה והוכחה שנולאן הוא גדול הבמאים המודרניים לטעמי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s